Hos Bog & idé eksploderer salget af engelske bøger
Bog & idé oplever en markant stigning i efterspørgslen på engelsksprogede bøger med en vækst på over 300%. Ifølge kæden selv skyldes det i høj grad de sociale mediers indflydelse på de unges læsevaner.
Faktisk hitter de engelske bøger så meget hos Bog & idé, at kæden har solgt tre gange så mange engelske titler de første fem måneder af 2022 end i hele 2021.
”Vi ser en stor stigning i salget af engelske bøger, og vi oplever især, at det er de unge forbrugere, der efterspørger de engelske titler i vores butikker og på vores webshop”, fortæller kædens administrerende direktør Marianne Lyngby Pedersen.
En væsentlig årsag til de unges interesse for engelske bøger skal findes hos det sociale medie TikTok, hvor brugerne deler deres seneste læseoplevelse med hinanden gennem korte videoer, hvor de anmelder bøger via hashtagget BookTok. Og de iscenesætter gerne boganbefalingerne med både underlægningsmusik, smukke bogreoler, en blød lænestol og en kop kaffe.
”TikTok er med til at gøre det cool og lækkert at læse fysiske bøger på trods af en mere og mere digital verden, hvor streaming af lydbøger vinder større indpas på bogmarkedet”, siger Marianne Lyngby Pedersen.
Den perfekte storm
Hos Bog & idé kan de også se, hvordan TikTok og ikke mindst hashtagget BookTok har magt over forbrugerne. En titel, der bliver revet ned fra hylderne, er Heartstopper fra 2019 af britiske Alice Oseman. Populariteten skyldes ifølge Marianne Lyngby Pedersen, at Heartstopper bliver anmeldt og anbefalet på BookTok, samtidig med at streamingtjenesten Netflix netop i april lancerede tv-serien Heartstopper baseret på romanen.
”Med Heartstopper ser vi den perfekte storm, fordi vi i den grad kan se og mærke, hvordan samspillet mellem medierne og forbrugerne skaber trends,” fortæller hun. ”Heartstopper er en ægte BookTok darling, og med over 5 milliarder visninger af videoer med hashtagget Heartstopper, forstår vi godt, hvorfor vi næsten ikke kan følge med efterspørgslen på netop disse bøger,” fortsætter Marianne.
Trenden stiller krav til sortimentet
Bog & idé er klar over, hvad et medie som TikTok kan, og hvordan de unge forbrugere forventer, at de engelske bøger er tilgængelige, når titlerne bliver anbefalet på BookTok. Faktisk har man på Bog & idés webshop dedikeret en hel side til at præsentere de bøger, der hitter på #BookTok lige nu. ”Den nye trend gør, at vi i endnu højere grad sætter fokus på et spændende sortiment af engelske titler, og vi starter fremover med at orientere os på BookTok”, afslutter Marianne Lyngby Pedersen.
Nøgleord
Kontakter
Marianne Lyngby PedersenAdm. direktørIndeks Retail A/S
Står til rådighed for udtalelser til indslag, interviews, artikler o.l., som har relevans for branchen, vores butikker og vores brand.
Billeder
Links
Information om Bog & idé
Bog & idé er Danmarks største boghandlerkæde med 115 butikker på landsplan samt webshoppen bog-ide.dk.
Kæden havde i 2021 en omsætning på 1,3 milliarder.
Bøger udgør knap halvdelen af forretningen, mens kontor- og trendvarer, brætspil, puslespil og lignende udgør resten.
Bog & idé er en frivillig kæde. Grundstenen blev lagt i 1969, men både navn og struktur har ændret sig meget siden.
Bog & idé er tilknyttet kædekontoret, Indeks Retail A/S, som også er kædekontor for hhv. BOGhandleren og Legekæden.
Følg pressemeddelelser fra Bog & idé
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bog & idé
Bog & idé og Legekæden bidrager til Børns Vilkårs rekordindsamling19.4.2022 13:13:17 CEST | Pressemeddelelse
Igen i år har Børns Vilkår sat rekord med sin landsindsamling, og Bog & idé og Legekædens butikker har stået klar til at tage imod de mange indsamlingsbøtter.
Bog & idé og Legekæden åbner butikkerne for Børns Vilkårs Landsindsamling 202217.3.2022 13:08:16 CET | Pressemeddelelse
Landets mange Bog & idé- og Legekæden-butikker støtter op om Børns Vilkårs Landsindsamling søndag den 27. marts ved at holde søndagsåbent, så indsamlere i hele landet kan aflevere deres fyldte indsamlingsbøtter og få talt pengene op af butikkernes medarbejdere.
Corona har givet stigende efterspørgsel på læsehjælp: Bog & idé fordobler støtten til børn med læsevanskeligheder27.1.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
De mange hjemmeskoleforløb forårsaget af corona har givet forældre større indsigt i børnenes færdigheder, hvilket har fået efterspørgslen hos læseskolen Læseuniverset til at stige kraftigt. Bog & idé melder sig nu på banen med flere fripladser til læseudfordrede børn.
Bog & idé og Legekæden støtter Børns Vilkårs Landsindsamling 202218.1.2022 05:45:00 CET | Pressemeddelelse
Efter endnu et år hvor corona har påvirket børn og unges trivsel, melder både Bog & idé og Legekæden-butikkerne sig nu på banen til at tage imod indsamlingsbøtter, når Børns Vilkår søndag d. 27. marts samler ind til BørneTelefonen.
Overraskende vækst i salget af den fysiske papirkalender22.11.2021 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hos Bog & idé har udviklingen i salget af kalendere taget et spring i efteråret med en vækst på 15 procent. Det kommer bag på boghandlerkæden, som dog har nogle bud på, hvad væksten skyldes.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum