Hør om robotter som succes for SMV: Afslører fordærvet mad og revolutionerer gartneri

Innovationsprogrammet AutomationsBoost inviterer til gå-hjem-møde om de muligheder, som små og mellemstore virksomheder får med robotter. Gå-hjem-mødet foregår torsdag 20. juni i Odense. Gennem AutomationsBoost har RoboCluster og Erhvervshus Syd i samarbejde med forskere og andre partnere boostet en række mindre virksomheder med spændende automatiseringsløsninger for at skabe fremtidens virksomheder.

Jeanette Hvamm (th), medfounder af AmiNIC, hvis teknologi afslører fordærvet mad.

Fordærvelsesmåler og økologisk reoldyrkning revolutionerer fødevareindustri
På gå-hjem-mødet præsenterer to af de ”automationsboostede” virksomheder deres spændende projekter. Det ene er en helt ny måler, som opfanger fordærvelse i madvarer mere nøjagtigt end nogensinde før. Den bygger på nanoteknologi og gør det muligt på få sekunder at måle præcis friskhed for fisk og kød - og dermed også angive den nøjagtige holdbarhedsdato.

Sensoren er udviklet af virksomheden AmiNIC, som er stiftet af to kvindelige forskere. Den epokegørende sensormetode fungerer som en meget følsom næse, der objektivt og præcist måler koncentrationen af de lugtmolekyler, der naturligt frigives under fordærvelsesprocesser. Sensoren er baseret på patenteret teknologi, som er udviklet i samarbejde med flere af landets største universiteter.

”AmiNICs løsning vil ændre kvalitetskontrollen i hele værdikæden indenfor fødevareindustrien og være banebrydende for fremtidens distribution og behandling af ferske fødevarer”, vurderer Jens Peter Klausen, adm. direktør hos fiskeproducenten J.P. Klausen.

En lige så stor nyhed er løsningen AgroMat fra virksomheden Invenstar. Med minimale krav til det omkringliggende miljø gør den det muligt for enhver at dyrke økologiske højkvalitetsfødevarer med et minimalt ressourceforbrug og nærmest uden miljøbelastning - samtidig med at det er CO2 -neutralt. Det foregår i et lukket miljø, hvor planteavlen foregår i højden - i såkaldt vertikal farming. Jens Riber,Supply Chain Manager, fortæller omden banebrydende tekniske løsning til bæredygtig og ressourcemæssig optimal dyrkning af planter. Den enkle og skalerbare løsning kan nemt kombineres med det eksisterende produktionsapparat i gartneribranchen.

Danmark fortsat i top
Vi er stolte af, at Automationsboost i samarbejde med forskere og virksomheder har skabt en række nye automatiseringsløsninger med et stort generisk potentiale, som efter programmets afslutning skal kunne sælges som en standardløsning. Udbredelsen af automation stiger konstant i Danmark, som fortsat ligger i den globale top 6 i brugen af robotter. Gennem AutomationsBoost kan vi give SMV’erne, som er i gang med denne udvikling, nogle helt konkrete eksempler” siger Per F. Gøse, projektleder, RoboCluster.

På dagen vil Kasper Aagaard, programchef hos Erhvervshus Fyn, desuden orientere om fremtidens projektmuligheder, og der er mulighed for networking. Mødet foregår torsdag 20. juni kl. 15-17 i Centerbygningen, Forskerparken 10, 5230 Odense M. Tilmelding senest 19. juni på robocluster.dk.

Hent fotos her.

Sarah Brandt
Kommunikationsansvarlig
RoboCluster
Tlf.: +45 2125 9414
Mail: sabrt@robocluster.dk

Teknologi  fra AmiNIC afslører fordærvet mad med håndholdt sensor.
Teknologi fra AmiNIC afslører fordærvet mad med håndholdt sensor.

Ny Banegårdsgade 55, 4 sal.

+45 70 27 08 72http://www.grouleff.it/

Om AutomationsBoost

Formålet med AutomationsBoost er at fremme innovationen i små- og mellemstore virksomheder i Region Syddanmark. Det skal ske ved at gennemføre nye innovationssamarbejder mellem små- og mellemstore virksomheder med et automatiseringsbehov, leverandører af automatiseringsløsninger i Region Syddanmark og vidensinstitutioner.

Sammen skal aktørerne skabe nye automatiseringsløsninger med et stort generisk potentiale, som efter programmets afslutning skal kunne sælges til flere virksomheder som en form for standardløsning. Målet er, at der skabes ca. 200 mio. kr. i ny årlig omsætning, ca. 80 mio. kr. i mereksport og mindst 80 nye job i Region Syddanmark.

Projektet har et samlet budget på 38 mio. kr., hvoraf 7,5 mio. kr.bliver bevilget af Den Europæiske Regionalfond, 17,5 mio. kr. bliver bevilget af Syddansk Vækstforum, og 13,1 mio. kr. er virksomhedernes egenfinansiering.

Nytt rekordsalg av samarbeidende roboter avslører økende etterspørsel etter gripeverktøy1.10.2019 12:23:07 CESTNyhed

Med en vekst på 23 prosent i årlige installeringer av samarbeidende roboter (collaborative robots = «cobots») fra 2017 til 2018 viser den nye World Robotics Report, utgitt av International Federation of Robotics, en enorm etterspørsel etter gripeverktøy (EoAT). I 2018 ble nesten 14000 nye cobot-armer installert. Hvis denne økningen fortsetter, vil dette tallet doble seg på omtrent tre år, som vil bli en enestående markedsmulighet OnRobot står klar til å gripe. I rapporten er Norge langt nede på verdensbasis når det gjelder robottetthet.

Ny rekordförsäljning av samarbetande robotar avslöjar ökad efterfrågan på robotverktyg – Sverige är fortfarande nummer fem i världen1.10.2019 12:22:20 CESTNyhed

Med en årlig tillväxt på 23 procent för installationer av samarbetande robotar (s.k. cobots) från 2017 till 2018 visar den nya World Robotics-rapporten, som publiceras av International Federation of Robotics (internationella robotsamfundet), en enorm efterfrågan på robotverktyg (EoAT). Under 2018 installerades nästan 14 000 nya cobot-armar. Om denna ökning fortsätter kommer den siffran att fördubblas på uppskattningsvis tre år, vilket ger ett aldrig tidigare skådat tillfälle på EoAT-marknaden, som OnRobot är redo att möta. I rapporten behåller Sverige sin plats som nummer fem i världen beträffande robottäthet.

Hospital i Aalborg vinder robot-pris for unik blodprøveautomation1.10.2019 09:32:45 CESTNyhed

Aalborg Universitetshospital kan nu bryste sig af at have den suverænt bedste robot- og automatiseringsløsning. DIRA Automatiseringsprisen 2019 går i år til Klinisk Biokemisk Afdeling på Aalborg Universitetshospital for en opfindelse, hospitalet har udviklet i tæt parløb med teknologivirksomhederne Intelligent Systems og LT Automation. De største vindere er faktisk patienter og medarbejdere, der med robotløsningen har fået en løsning, som højner patientsikkerheden og forbedrer arbejdsmiljøet.

ROEQ lancerer verdens mest præcise docking-station på Pack Expo 20191.10.2019 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Den nye docking-stations gentagelsesnøjagtighed på ± 1 mm sikrer præcis levering af produkter og paller. Emnerne transporteres af de autonome mobile robotter fra Mobile Industrial Robots, som er udstyret med ROEQs vognløsning. Pack Expo er også den første chance for at se ROEQs nye TR1000 Top Roller live - et unikt nyt transport-topmodul til MiR1000, den største model fra Mobile Industrial Robots med op til 1000 kilo nyttelast.