Hør om robotter som succes for SMV: Afslører fordærvet mad og revolutionerer gartneri

Innovationsprogrammet AutomationsBoost inviterer til gå-hjem-møde om de muligheder, som små og mellemstore virksomheder får med robotter. Gå-hjem-mødet foregår torsdag 20. juni i Odense. Gennem AutomationsBoost har RoboCluster og Erhvervshus Syd i samarbejde med forskere og andre partnere boostet en række mindre virksomheder med spændende automatiseringsløsninger for at skabe fremtidens virksomheder.

Jeanette Hvamm (th), medfounder af AmiNIC, hvis teknologi afslører fordærvet mad.

Fordærvelsesmåler og økologisk reoldyrkning revolutionerer fødevareindustri
På gå-hjem-mødet præsenterer to af de ”automationsboostede” virksomheder deres spændende projekter. Det ene er en helt ny måler, som opfanger fordærvelse i madvarer mere nøjagtigt end nogensinde før. Den bygger på nanoteknologi og gør det muligt på få sekunder at måle præcis friskhed for fisk og kød - og dermed også angive den nøjagtige holdbarhedsdato.

Sensoren er udviklet af virksomheden AmiNIC, som er stiftet af to kvindelige forskere. Den epokegørende sensormetode fungerer som en meget følsom næse, der objektivt og præcist måler koncentrationen af de lugtmolekyler, der naturligt frigives under fordærvelsesprocesser. Sensoren er baseret på patenteret teknologi, som er udviklet i samarbejde med flere af landets største universiteter.

”AmiNICs løsning vil ændre kvalitetskontrollen i hele værdikæden indenfor fødevareindustrien og være banebrydende for fremtidens distribution og behandling af ferske fødevarer”, vurderer Jens Peter Klausen, adm. direktør hos fiskeproducenten J.P. Klausen.

En lige så stor nyhed er løsningen AgroMat fra virksomheden Invenstar. Med minimale krav til det omkringliggende miljø gør den det muligt for enhver at dyrke økologiske højkvalitetsfødevarer med et minimalt ressourceforbrug og nærmest uden miljøbelastning - samtidig med at det er CO2 -neutralt. Det foregår i et lukket miljø, hvor planteavlen foregår i højden - i såkaldt vertikal farming. Jens Riber,Supply Chain Manager, fortæller omden banebrydende tekniske løsning til bæredygtig og ressourcemæssig optimal dyrkning af planter. Den enkle og skalerbare løsning kan nemt kombineres med det eksisterende produktionsapparat i gartneribranchen.

Danmark fortsat i top
Vi er stolte af, at Automationsboost i samarbejde med forskere og virksomheder har skabt en række nye automatiseringsløsninger med et stort generisk potentiale, som efter programmets afslutning skal kunne sælges som en standardløsning. Udbredelsen af automation stiger konstant i Danmark, som fortsat ligger i den globale top 6 i brugen af robotter. Gennem AutomationsBoost kan vi give SMV’erne, som er i gang med denne udvikling, nogle helt konkrete eksempler” siger Per F. Gøse, projektleder, RoboCluster.

På dagen vil Kasper Aagaard, programchef hos Erhvervshus Fyn, desuden orientere om fremtidens projektmuligheder, og der er mulighed for networking. Mødet foregår torsdag 20. juni kl. 15-17 i Centerbygningen, Forskerparken 10, 5230 Odense M. Tilmelding senest 19. juni på robocluster.dk.

Hent fotos her.

Sarah Brandt
Kommunikationsansvarlig
RoboCluster
Tlf.: +45 2125 9414
Mail: sabrt@robocluster.dk

Teknologi  fra AmiNIC afslører fordærvet mad med håndholdt sensor.
Teknologi fra AmiNIC afslører fordærvet mad med håndholdt sensor.

Om AutomationsBoost

Formålet med AutomationsBoost er at fremme innovationen i små- og mellemstore virksomheder i Region Syddanmark. Det skal ske ved at gennemføre nye innovationssamarbejder mellem små- og mellemstore virksomheder med et automatiseringsbehov, leverandører af automatiseringsløsninger i Region Syddanmark og vidensinstitutioner.

Sammen skal aktørerne skabe nye automatiseringsløsninger med et stort generisk potentiale, som efter programmets afslutning skal kunne sælges til flere virksomheder som en form for standardløsning. Målet er, at der skabes ca. 200 mio. kr. i ny årlig omsætning, ca. 80 mio. kr. i mereksport og mindst 80 nye job i Region Syddanmark.

Projektet har et samlet budget på 38 mio. kr., hvoraf 7,5 mio. kr.bliver bevilget af Den Europæiske Regionalfond, 17,5 mio. kr. bliver bevilget af Syddansk Vækstforum, og 13,1 mio. kr. er virksomhedernes egenfinansiering.

Navnenyt: Blue Ocean Robotics styrkes med garvet robotekspert2.7.2019 07:30:00 CESTNyhed

Blue Ocean Robotics, der udvikler, producerer og sælger servicerobotter indenfor sundhed, hospitality, byggeri og landbrug, har netop ansat Carl Erik Skjølstrup som Vice President of Production på baggrund af hans erfaring fra blandt andet Vestas, LEGO, Newtec og senest Blue Workforce. Dermed sluttes ringen for Carl Erik Skjølstrup, som i 80’erne under sit studium i Japan blev hyret af Lindøværftet til at introducere japanske robotter til miljøet, som siden udviklede sig til den internationalt anerkendte robotklynge i Odense.

Robot-sammenhold i Odense skaber millionværdi28.6.2019 07:30:00 CESTNyhed

Der lå mange milliarder i tegnebøgerne på spring efter en god investering hos de 150 investorer, der gæstede Odense Investor Summit i denne uge. Så de potentielle guldkalve skinnede i rampelyset, da 32 udvalgte danske og internationale virksomheder præsenterede sine visioner på det største arrangement for direkte investeringer i den verdensberømte danske robotklynge. Med en anslået vækst på op til 300 procent inden 2025 udgør den danske robotindustri en unik mulighed for at investere, så interessen var større end nogensinde før.

Virksomheder og ansatte går glip af teknologi-gevinster24.6.2019 07:30:00 CESTNyhed

I den danske industri er der stadig mange tunge løft og opslidende håndtering af paller, selvom fuldautomatiske pallemagasiner og førerløse trucks, AGV’er, kan automatisere hele pallehåndteringen og derved aflaste medarbejderne. Men mange virksomheder tøver desværre med indføre automatiserede teknologier og gør i stedet bare, som de plejer. Også selvom mangel på arbejdskraft banker på døren i hele industrien.