Hør om robotter og ny teknologi på byggepladserne 11. oktober i Aarhus

Nu får bygge- og anlægsvirksomhederne i hele Region Midtjylland mulighed for at se og høre, hvordan robotter og anden ny teknologi kan lette arbejdet på byggepladserne. Den 11. oktober løber det første af fem arrangementer over hele landet af stablen i Teknologiparken i Aarhus.

En modulær robotplatform fra Robot At Work, der kan male, skrue og rense facader af. Det er bare en af de nye teknologier, man kan opleve på arrangementet, som TÆT PÅ ny teknologi – Build 4.0 står bag.

- Robot At Work kan mange af de ting, vi gerne vil fortælle om nye teknologier. For det første gør den virksomhederne mere effektive. For det andet sikrer den et bedre arbejdsmiljø, fordi den udfører de nedslidende opgaver. Og så er den nærmest allerede på markedet og kan nemt betjenes uden det store kendskab til robotter, siger direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri.

TÆT PÅ ny teknologi
Til arrangementerne udstiller regionale virksomheder deres bud på teknologiske løsninger til bygge- og anlægsbranchen. Det kan være kvalitetssikring med droner eller digitale plantegninger. Fælles for alle teknologierne er, at virksomhederne i princippet kan tage dem i brug med det samme. Der vil også være en række korte oplæg fra rådgivere, virksomheder og andre fra byggebranchen, som anvender nye teknologier i deres hverdag.

Fakta:

Bag TÆT PÅ ny teknologi – Build 4.0 arrangementerne står Dansk Byggeri, TEKNIQ, Arkitektskolen i Aarhus, InnoByg og Teknologisk Institut. Det er gratis at deltage i arrangementerne, og der vil være forplejning undervejs. Det første arrangement i Aarhus den 11. oktober finder sted kl. 13-17, hos Teknologisk Institut, Teknologiparken, Kongsvang Allé 29, 8000 Aarhus C.

Direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri, telefon 20 28 52 64
Journalistpraktikant Caroline Schrøder, Dansk Byggeri, telefon 29 74 94 44

Lejere i 4.400 nordsjællandske almene boliger får besøg af håndværkeren2.6.2020 05:00:00 CESTPressemeddelelse

Der er godt nyt til lejerne i almene lejligheder og rækkehuse i de nordsjællandske kommuner. Mere end 4.400 almene boliger i Nordsjælland vil blive renoveret inden for de næste par år, viser en opgørelse, som Dansk Byggeri har lavet på baggrund af tal fra Landsbyggefonden. Rudersdal, Furesø og Frederikssund er topscorere. Her kan lejere i hhv. 959, 684 og 602 almene boliger se frem til, at deres hjem bliver forbedret.

Investeringer i veje kan redde arbejdspladser og forbedre infrastrukturen29.5.2020 07:11:41 CESTPressemeddelelse

Statens og kommunernes investeringer i veje og broer er på fem år faldet med 29 procent, viser en ny analyse. Derfor er det ifølge Dansk Infrastruktur positivt, at kommunerne nu har mulighed for at fremrykke anlægsinvesteringer for 2,5 mia. kr. Det kan redde arbejdspladser under coronakrisen og samtidig forbedre infrastrukturen. Men der er brug for flere investeringer i årene fremover, lyder vurderingen.