Holstebro Kommune er danmarksmester i at udlicitere tekniske opgaver til private

I Holstebro har man overladt stort set hele arbejdet med at drive og vedligeholde kommunens veje, grønne anlæg, parker og rydde sne til private virksomheder. Næsten 91 procent af de tekniske opgaver er udliciteret, og det gør Holstebro Danmarks bedste, viser en opgørelse fra Dansk Byggeri. Men der er store forskelle på, hvor meget de midt- og vestjyske kommuner udliciterer.

I Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland glæder formand Niels Hansen sig over Holstebros førsteplads.

- Øget konkurrence og udlicitering er med til at få de kommunale opgaver løst bedre og i langt de fleste tilfælde også billigere. Derfor er der ingen grund til at lade være. Tekniske opgaver kan nemt udliciteres, og når private virksomheder klarer opgaverne, bliver der skabt både aktivitet og private arbejdspladser i kommunen, siger Niels Hansen.

Der er langt ned til de næste kommuner på listen. Men mens både Herning, Lemvig og Skive har udliciteret mere end halvdelen af de kommunale opgaver på de tekniske områder til private, ligger Ikast-Brande Kommune i bund, her er 28 procent af opgaverne udliciteret.

- Det ærgrer mig, at der er så store forskelle, og i Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland mener vi, at en udliciteringsgrad på mindst 70 procent på de tekniske områder bør være målet for alle kommuner. Det er både dumt og dyrt at lade være, siger Niels Hansen.

Ifølge Dansk Byggeris beregninger vil de midt- og vestjyske kommuner kunne spare over 46 millioner kr. tilsammen, hvis alle kommuner skruede op for deres udlicitering af de tekniske opgaver, så den kom op på niveau med de 10 procent bedste kommuner i landet.

- De penge kunne eksempelvis bruges på investeringer i klimaløsninger, bedre indeklima i skolerne eller til at renovere nogle af de mange kommunale bygninger. Det er jo skatteborgernes penge, der er tale om, så jeg vil opfordre kommunerne i bunden til at besøge de kommuner, der udliciterer mest og blive inspireret til at gøre det bedre, siger formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland, Niels Hansen.

Formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland, Niels Hansen, nh-byg@hotmail.dk, 40 17 20 67
Pressechef i Dansk Byggeri, Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, 21 24 4702

Lejere i 4.400 nordsjællandske almene boliger får besøg af håndværkeren2.6.2020 05:00:00 CESTPressemeddelelse

Der er godt nyt til lejerne i almene lejligheder og rækkehuse i de nordsjællandske kommuner. Mere end 4.400 almene boliger i Nordsjælland vil blive renoveret inden for de næste par år, viser en opgørelse, som Dansk Byggeri har lavet på baggrund af tal fra Landsbyggefonden. Rudersdal, Furesø og Frederikssund er topscorere. Her kan lejere i hhv. 959, 684 og 602 almene boliger se frem til, at deres hjem bliver forbedret.

Investeringer i veje kan redde arbejdspladser og forbedre infrastrukturen29.5.2020 07:11:41 CESTPressemeddelelse

Statens og kommunernes investeringer i veje og broer er på fem år faldet med 29 procent, viser en ny analyse. Derfor er det ifølge Dansk Infrastruktur positivt, at kommunerne nu har mulighed for at fremrykke anlægsinvesteringer for 2,5 mia. kr. Det kan redde arbejdspladser under coronakrisen og samtidig forbedre infrastrukturen. Men der er brug for flere investeringer i årene fremover, lyder vurderingen.