DI - Dansk Byggeri

Holdet er sat: Tunge profiler udpeget som bestyrelse for Danmarks nye erhvervsklynge for byggeri og anlæg

Bestyrelsen for Danmarks nye erhvervsklynge for byggeri og anlæg blev udpeget den 9. november, og det bliver en række fremtrædende profiler, som kommer til at støbe fundamentet for den nye erhvervsklynge. Martin Manthorpe, direktør for strategi, forretningsudvikling og public Affairs i NCC Building Danmark, blev udpeget som formand.

Martin er et kendt ansigt i klyngeverden, da han i en årrække har været en del af bestyrelsen i Gate 21. Med Skanska, COWI og en tid som founding partner i egen startup virksomhed på sit CV er det en erfaren erhvervsprofil og klyngekending, der står i spidsen for det bredeste samarbejde i bygge- og anlægsbranchen til dato.

- Den nye erhvervsklynge er vigtig, fordi vi får dannet en platform, hvor vi kan samarbejde på tværs af videnssektorer, udvikling og byggeri. Min vision er at få forløst branchens store potentiale. Vi fylder så meget i samfundsøkonomien og ressourcekredsløbet ikke kun herhjemme, men i hele verden. Vi har et kæmpe ansvar, og vi skal med på udviklingen ikke mindst på digitaliseringen af branchen, siger bestyrelsesformand Martin Manthorpe.

To prominente profiler som næstformænd
Posten som næstformand deles ikke af én, men to prominente profiler. Det bliver tidligere minister og nuværende direktør for Danske Arkitektvirksomheder, Lene Espersen, og direktør for Isolering-Gruppen A/S, Kurt Adamsen, der sammen skal sørge for, at branchens kreative ansigt udadtil og de små virksomheder får en stemme i det brede selskab.

- Jeg glæder mig til at være med til at skabe et samlingspunkt, hvor hele byggebranchen og videninstitutionerne kan mødes, ikke mindst om bæredygtige løsninger igennem hele værdikæden. Vi skal fremme de bedste cirkulære modeller og samtænke med FN´s verdensmål. Der ligger et kæmpe potentiale i at tænke de teknologiske muligheder ind i flere løsninger og skalere dem for at fremme værdiskabelsen i byggeriet, siger næstformand Lene Espersen.

- Danmarks erhvervsklynge for byggeri og anlæg har en stærk bestyrelse bag sig, der er bredt geografisk forankret og inkluderer alle grene af erhvervslivet samt udvikling og forskning. Vi er ambitiøse på klyngens vegne, og jeg ser meget frem til at komme i gang med at bygge videre på Danmarks styrkeposition og realisere potentialet for vækst og innovation blandt virksomheder i hele landet, siger næstformand Kurt Adamsen.

Hele værdikæden samlet i én og samme erhvervsklynge
Bestyrelsen for erhvervsklyngen favner hele økosystemet med stærke repræsentanter fra erhvervslivet, videninstitutioner, brancheforeninger og kommuner. Sammen skal bestyrelsen nu sætte retningen for klyngens aktiviteter indenfor grøn omstilling, Smart City, cirkulær økonomi og ny teknologi.

- Når vi samler det bedste, vi har i Danmark indenfor forskning, design og udførelse, kan vi gøre en reel forskel for den cirkulære økonomi, digitaliseringen og Smart City både for os selv og ude i verden, siger bestyrelsesformanden Martin Manthorpe.

En stærk kreds står bag den nye erhvervsklynge
Målet med erhvervsklyngen er at bringe hele værdikæden sammen om at fremme innovation, produktivitet, eksport og vækst i en branche, som er præget af et stort innovationsbehov, hastig teknologisk udvikling og krav om bæredygtighed og grøn omstilling i såvel materialer, produkter, byggeproces som drift af bygninger og anlæg.

Den nationale byggeri- og anlægsklynge får hovedkontor i Albertslund, regionale hubs i Odense og Aalborg og filialkontorer i Næstved og Midtjylland. Den nye organisation er resultatet af flere eksisterende organisationer, der har valgt at forene kræfterne. De to nationale innovationsnetværk InnoBYG og Smart City Cluster Denmark, samt den regionale klynge BYG FYN i Odense fusionerer, ligesom dele af Gate 21 i Østdanmark og Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling Norddanmark bliver en del af den nye organisation. BLOXHUB i København bliver en tæt strategisk samarbejdspartner for erhvervsklyngen.

Erhvervsklyngen for byggeri og anlæg blev udpeget af Uddannelses- og forskningsministeriet den 1. oktober sammen med en række nye nationale klynger, som skal skabe samarbejde mellem forskere og virksomheder og dermed skabe mere innovation i samfundet.

Det er allerede nu muligt at melde sig ind i den nye klynge på https://klyngenforbyggerioganlaeg.dk/. Det er gratis at være medlem det første halvår af 2021.

Bestyrelsen (alfabetisk):
Anne Hedegaard, Leder, Frandsen & Søndergaard K/S

Hans Stavnsager, Borgmester, Faaborg-Midtfyn Kommune

Bjarke Helmar Jensen, Ejer, Nyborg El ApS

Christian Helweg, Ejer, Råt&Godt

Kurt Adamsen, Direktør, Isolerings-Gruppen A/S (næstformand)

Lars Storr-Hansen, Direktør, DI

Lene Espersen, Direktør, Danske Arkitektvirksomheder (næstformand)

Martin Manthorpe, Direktør, NCC (formand)

Mette Glavind, Direktør, Teknologisk Institut

Natalie Mossin, Institutleder, Det Kongelige Akademi - Arkitektur

Neel Strøbæk, Direktør, Ramboll Group

Per Mikael Åkesson, Direktør, VELUX

Steen Christensen, Borgmester, Albertslund Kommune

Thorkild Ærø, Prodekan, Aalborg Universitet

Ulla Vestergaard, Borgmester, Thisted Kommune

Kontaktinformation

Christina Melvang, Forretningschef, BYG FYN, +45 20 23 16 34, cme@erhvervshusfyn.dk

Michael H. Nielsen, Underdirektør, Dansk Industri, +45 72 16 01 75, mhn@di.dk

Lene Espersen, Administrerende direktør, Danske Arkitektvirksomheder, +45 32 83 05 00, le@danskeark.dk

Poul Erik Lauridsen, Direktør , Gate 21, +45 31 53 25 65, poul.erik.lauridsen@gate21.dk

Marianne Meyer Jakobsen, Netværksleder, InnoBYG, +45 72 20 11 79, mamj@teknologisk.dk

Pernille Møller, Teamleder, Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling NordDanmark, +45 25 20 04 37, pernille.moeller@aalborg.dk

Jacob Lundgaard, Netværksleder, Smart City Cluster Denmark, +45 21 79 15 06, jacob.lundgaard@gate21.dk

Her ses Kurt Adamsen, Martin Manthorpe, Lene Espersen fra den nye bestyrelse.

Information om DI - Dansk Byggeri

DI - Dansk Byggeri
H.C. Andersens Boulevard 18

72 16 00 00http://Danskbyggeri.dk

DI Dansk Byggeri er et branchefællesskab under Dansk Industri. Vi er et branchefællesskab for 6.000 virksomheder inden fpr byggeri, anlæg og byggeindustri. Vi sikrer overenskomster, yder medlemsservice og udøver politisk indflydelse på vegne af vores medlemsvirksomheder og deres ca. 70.000 ansatte. Find flere informationer på danskbyggeri.dk

Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Byggeri

Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Byggeri

Vesthimmerland investerer over dobbelt så meget som Brønderslev28.10.2020 05:00:00 CETPressemeddelelse

Mens Vesthimmerland og Thisted har investeret i omegnen af 3.000 kr. pr. indbygger i renovering og nybyggeri af f.eks. børnehaver, plejehjem og ny asfalt, så har Brønderslev og Frederikshavn kun brugt godt 1.200 kr. pr. indbygger. Nordjylland er den landsdel, hvor kommunerne i gennemsnit investerer mindst pr. indbygger i byggeri, renovering og anlæg, viser nye tal. Det er godt at være fornuftig, men skoler, sportshaller og veje må ikke forfalde, mener DI Dansk Byggeri Nordjylland.