Hold afstand til delfinerne

Flere delfiner har lagt turen forbi Danmark i år. Dyrebeskyttelsesorganisation advarer mod at forsøge at komme for tæt på de vilde dyr.

Der har været rig mulighed for at se delfiner ved de danske kyster i år. Flere steder i landet har der nemlig været besøg af de flotte hvaler. Senest har en delfin lagt vejen forbi Mors, hvor flere har udnyttet muligheden for at svømme med delfinen.

Det er dejligt med besøg fra de vilde havdyr, mener man i World Animal Protection Danmark, der dog understreger, at det er vigtigt at lade dyrene være i fred ude i vandet.

”Jeg kan godt forstå, at man får lyst til at gribe den unikke mulighed for at komme helt tæt på delfinerne her i Danmark. Det er heller ikke et enkeltstående tilfælde, der er problemet. Men det bliver enormt stressende for delfinen, hvis det eskalerer, som man har set i nogle tilfælde, hvor folk jagter delfinerne for at komme helt tæt på. Derfor er det vigtigt, at man nøjes med at betragte delfinen på afstand,” siger Gitte Buchhave, direktør i World Animal Protection Danmark.

Delfinens smilende ansigtsudtryk snyder ofte folk til at tro, at den nyder samværet med mennesker, men det er langt fra sandheden, forklarer Gitte Buchhave:

”Det er desværre en ganske udbredt misforståelse, at delfinerne trives i den tætte omgang med mennesker. Den får absolut ikke nogen glæde af at svømme med mennesker eller på anden vis være i tæt kontakt med dem,” siger Gitte Buchhave og opfordrer danskerne til at opleve dyrene på behørig afstand:

”Jeg håber, at rigtig mange danskere får de pragtfulde dyr at se og får et godt minde ved at opleve delfiner i Danmark.”

World Animal Protection er en global dyrebeskyttelsesorganisation med kontorer i 14 lande.

Alene i Danmark har World Animal Protection over 50.000 faste støtter og 120.000 følgere på Facebook. I over 50 år har organisationen ydet førstehjælp til dyr i katastrofeområder, og dyr i hele verden har nydt godt af World Animal Protections støtter. Dyrebeskyttelsesarbejdet udføres primært på baggrund af private donationer.