H&M vil reducere forbruget af poser
I dag tager H&M det første skridt mod en fremtid med færre poser. Det gør de ved at være den første internationale modevirksomhed, der tager penge for deres poser i butikkerne. Overskuddet fra poserne går til WWF Verdensnaturfonden, der skal genskabe livet i det danske hav.

Pay it BAG. Sådan lyder budskabet i alle danske H&M-butikker i dag, hvor betaling på alle poser bliver indført. Med betaling på poserne vil H&M have deres kunder til at overveje, om de rent faktisk har brug for den pose de er vant til at få lagt deres tøj ned i, når de shopper i H&M.
Betalingen på poser er startskuddet på et længerevarende partnerskab i Danmark mellem H&M og WWF Verdensnaturfonden. Formålet er at beskytte vores danske hav og natur, som i dag er presset af bl.a. affaldsforurening og overfiskeri.
Der er nemlig alt for meget affald i omløb i Danmark og i naturen. Alene på den jyske vestkyst bliver der samlet 1.000 tons affald op om året, og en dansker producerer omkring 610 kilo affald per person om året. Derfor skal antallet af poser ned - og det skal betalingen hjælpe med.
”Vi er rigtig stolte af dette initiativ, der ligesom på mange andre områder inden for bæredygtighed er et initiativ, hvor vi som virksomhed i samspil med vores kunder arbejder for at skabe positive forandringer. Vi er overbeviste om, at vores kunder vil tage rigtig godt imod dette initiativ og bakke op omkring det, og så er det et add on til dem, der har brug for en pose, at overskuddet går til et godt formål, der står alle danskere nært”, siger MiaMøgelgaard, Sustainability Manager H&M DK.
WWF og H&M starter nu det omfattende arbejde, der forhåbentligt skal ende ud i, at hjemmehørende sømrokker og hajer bliver udsat i havet omkring os. Rokker og hajer, der ellers er i fare for at forsvinde, hvis vi ikke tager hånd om problemet.
De fascinerende rokker og hajer har svømmet i havet lige siden dinosaurerne regerede her på Jorden, og WWF er bekymrede for, at vi alene over et par menneskegenerationer ser ud til at kunne gøre en ende på deres liv.
"Der er ingen tvivl om, at vores natur herhjemme - og i særdeleshed havet omkring os, trænger til en gevaldig håndsrækning. Tænk, at vi er ved at udrydde rokke- og hajarter herhjemme, som har svømmet rundt i vores hav lang tid før menneskets atomer havde fundet hinanden. Sammen med H&M vil vi fascinere danskerne - og give dem en helt ny forståelse for, hvorfor vores danske hav er unikt og vigtigt at bevare", siger Bo Øksnebjerg, der er generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.
Ud over at skabe liv i det danske hav vil de to parter engagere både H&M's kunder og resten af danskerne i at beskytte havet og det vilde dyreliv. Hvordan det kommer til at løbe af stablen vil de to parter løfte sløret for inden længe.
Fakta
- H&M’s poser koster henholdsvis 1, 2 og 3 kroner afhængig af størrelsen.
- Samme betalingsmodel i H&M’s butikker i Storbritannien, Tyskland og Sverige viser, at det kan lade sig gøre at reducere forbruget af poser med cirka 40-60%.
- En dansker genererer omkring 610 kilo affald om året.
- Alene på den jyske vestkyst bliver der samlet 1.000 tons affald op fra strandene hvert år.
- Sømrokken har i dag officielt status som ”nær truet”. Dvs. at den er i fare for at blive udrydningstruet på længere sigt, hvis vi ikke gør noget. Rokkebestandene er faldet markant i danske farvande - mest pga. fiskeri, enten direkte eller som bifangst.
- Vi har ca. 16 arter af hajer, der er hjemmehørende i danske farvande. De mest almindelige er pighaj, sildehaj og småplettet rødhaj. Bortset fra ganske få arter (bl.a. rødhaj) er bestandene af samtlige hajer og rokker gået voldsomt tilbage gennem de seneste 20-30 år. I gennemsnit med mere end 80%, og langt de fleste anses nu for at være kritisk truede.
- Rokker og hajer har levet i havet omkring os siden dinosaurerne regerede her på jorden.
- H&M og WWF har arbejdet sammen på globalt plan siden 2011 om både bedre brug af vandressourcer og klimarelaterede tiltag.
- De to partnere har også lavet en børnekollektion sammen med vilde dyr som gennemgående motiver, hvor overskuddet også går til WWF's arbejde med at redde naturen og det vilde dyreliv.
- Det er første gang, at de to danske afdelinger går sammen i et direkte partnerskab om at beskytte vores danske hav og natur.
Nøgleord
Kontakter
Mia Møgelgaard, Sustainability Manager H&M DK træffes via mia.moegelgaard@hm.com eller H&M’s kommunikationsafdeling tlf: 70212200
Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden træffes via pressechef Cecilie Weinholt på 3176 1200 eller c.weinholt@wwf.dk
Billeder
Information om WWF Verdensnaturfonden
Følg pressemeddelelser fra WWF Verdensnaturfonden
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra WWF Verdensnaturfonden
Sneak peek: Vilde optagelser fra Netflix og WWF’s nye naturserie Our Planet9.11.2018 09:05:22 | Pressemeddelelse
Det er storslåede optagelser af livet på kloden, der kendetegner den nye superserie om vores planet. Optagelserne er lavet i den nyeste 4K kamerateknologi, og viser livet på jorden fra vinkler vi ikke før har set. Naturelsker og WWF-ambassadør David Attenborough lægger stemme til de store oplevelser.
Tilbagetrækkes: Our Planet: Netflix og WWF går sammen i ny gigantserie om vores kl8.11.2018 09:08:15 | Pressemeddelelse
Tilbagetrækkes på grund af klausulering af nyheden til 21.30 dansk tid.
Drabelig ny tendens: Elefanter bliver slagtet for deres hud4.10.2018 10:07:06 | Pressemeddelelse
Lige nu oplever man i Sydøstasien en voldsom stigning i krybskytteri på vilde elefanter. De bliver slået ihjel og flået for deres hud, fordi især kinesere bruger huden som naturmedicin i cremer og mod maveproblemer. Den nye tendens er opfundet af krybskytter for at tjene penge, vurderer WWF.
Ørsted og WWF inviterer børn og unge ind i verdens største kopi af Jorden27.8.2018 06:00:00 | Pressemeddelelse
Få en unik 360 graders filmoplevelse af vores planet, se udsigten fra toppen af en havvindmølle og kom helt tæt på truede dyrearter i virtual reality.
Ørsted og WWF går sammen om at passe på kloden25.8.2018 05:00:00 | Pressemeddelelse
I et nyt partnerskab vil energiselskabet Ørsted og miljøorganisationen WWF Verdensnaturfonden arbejde sammen om at bekæmpe konsekvenserne af klimaforandringerne. Særligt børn og unge skal engageres i at skabe fremtidens grønne Danmark. Første aktivitet i det nye partnerskab er derfor en stor ”klimasafari” for børn og unge.
Kom til WWF-foredrag med Ghita Nørby og de truede bjerggorillaer16.8.2018 11:17:40 | Pressemeddelelse
Den folkekære skuespiller er for nylig hjemvendt fra et besøg sammen med WWF Verdensnaturfonden hos de truede bjerggorillaer i Uganda. Trods en alder på 83 år kunne hun ikke sige nej til muligheden for at se nogle af verdens sidste bjerggorillaer i øjnene. Det og meget mere fortæller Ghita Nørby om, når hun besøger Aalborg 7. september.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum