H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

I Grønlands undergrund ligger der store mængder af råstoffer. Udviklingen af minedrift i landet gavner virksomheder og medarbejdere i både Grønland og Danmark, da der ofte er brug for kompetencer og ny infrastruktur. Mineselskaber fra Australien, USA og Kina investerer for tiden mange ressourcer i at udforske grønlandske råstoffer. Og med en ny aftale mellem den danske stat og Grønlands Selvstyre om finansieringen af nye lufthavne i Grønland er det ekstra interessant for virksomheder at investere i Arktis og Grønland.

Derfor er der god grund til, at mere end 30 danske og grønlandske virksomheder i starten af marts tager til Toronto i Canada for at deltage i verdens største minekonference, Prospectors & Developers Association of Canada (PDAC), fra 3.-6. marts.

Virksomhedsdelegationen, der er arrangeret af DI, Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto, får selskab af energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt og kongelig opbakning, da H.K.H. Kronprinsen vil stå i spidsen for turen. Det er første gang, at Kongehuset er med i et erhvervsfremstød, der har specifikt fokus på erhvervsudviklingen i Grønland.

- Vi er utroligt glade for den store interesse fra Kronprinsen og energi-, forsynings- og klimaministeren. Deres deltagelse er med til at åbne døre til potentielle investorer i minesektoren i Grønland. Jo flere mineselskaber, der kommer til, jo mere er der brug for, at de omkringliggende infrastrukturer er klar, og her kan danske virksomheder være med til at gøre en forskel, siger Thomas Bustrup, direktør og COO i DI.

Ifølge investeringsbanken Guggenheim Partners er der over de næsten 15 år brug for 1 mia. dollar i investeringer i infrastruktur i Arktis. Her ligger Grønland godt placeret, og i september 2018 underskrev den danske regering en aftale med Grønlands Selvstyre om finansieringen af tre lufthavne til en værdi at knap tre milliarder danske kroner. I puljen er der også afsat 200 mio. kr. til Greenland Venture og Vækstfonden samt 20 mio. kr. til en erhvervspulje, der skal modne erhvervsprojekter i Grønland.

- Grønland har gang i nogle store investeringer i disse år i både lufthavne og byudvikling. Hvis der skal sikres en bæredygtig udvikling, så skal denne rejse ske i tæt samarbejde med danske og grønlandske virksomheder. En sund erhvervsudvikling vil gavne både virksomheder og samfundet generelt i Grønland, siger Thomas Bustrup.

Fakta:

- Den grønlandske undergrund indeholder flere værdifulde råstoffer som bl.a. guld, rubiner, kobber, zink, titanium, nikkel og sjældne jordarter.

- Der er to aktive miner i Grønland i øjeblikket i Aappaluttoq, hvor der udvindes rubiner, og tæt på Kangerlussuaq, hvor mineralet anorthosit udvindes.

- Minekonferencen PDAC: https://www.pdac.ca/convention

Yderligere information:
- Presserådgiver Niels Brandt Petersen, DI, tlf. 2622 4418, mail nibp@di.dk

NEKST-anbefalinger til mere grøn varme bør sættes i værk nu14.3.2024 08:02:15 CET | Pressemeddelelse

Den nationale energikrisestab, NEKST, har i dag afleveret 10 anbefalinger til, hvordan der kan komme mere grøn varme i danske hjem. Mange af anbefalingerne kan straks implementeres, så der er ingen undskyldninger for ikke at komme ud over rampen. Især forslagene om overskudsvarme og brug af biogas i stedet for naturgas vækker begejstring i landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.