H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

I Grønlands undergrund ligger der store mængder af råstoffer. Udviklingen af minedrift i landet gavner virksomheder og medarbejdere i både Grønland og Danmark, da der ofte er brug for kompetencer og ny infrastruktur. Mineselskaber fra Australien, USA og Kina investerer for tiden mange ressourcer i at udforske grønlandske råstoffer. Og med en ny aftale mellem den danske stat og Grønlands Selvstyre om finansieringen af nye lufthavne i Grønland er det ekstra interessant for virksomheder at investere i Arktis og Grønland.

Derfor er der god grund til, at mere end 30 danske og grønlandske virksomheder i starten af marts tager til Toronto i Canada for at deltage i verdens største minekonference, Prospectors & Developers Association of Canada (PDAC), fra 3.-6. marts.

Virksomhedsdelegationen, der er arrangeret af DI, Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto, får selskab af energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt og kongelig opbakning, da H.K.H. Kronprinsen vil stå i spidsen for turen. Det er første gang, at Kongehuset er med i et erhvervsfremstød, der har specifikt fokus på erhvervsudviklingen i Grønland.

- Vi er utroligt glade for den store interesse fra Kronprinsen og energi-, forsynings- og klimaministeren. Deres deltagelse er med til at åbne døre til potentielle investorer i minesektoren i Grønland. Jo flere mineselskaber, der kommer til, jo mere er der brug for, at de omkringliggende infrastrukturer er klar, og her kan danske virksomheder være med til at gøre en forskel, siger Thomas Bustrup, direktør og COO i DI.

Ifølge investeringsbanken Guggenheim Partners er der over de næsten 15 år brug for 1 mia. dollar i investeringer i infrastruktur i Arktis. Her ligger Grønland godt placeret, og i september 2018 underskrev den danske regering en aftale med Grønlands Selvstyre om finansieringen af tre lufthavne til en værdi at knap tre milliarder danske kroner. I puljen er der også afsat 200 mio. kr. til Greenland Venture og Vækstfonden samt 20 mio. kr. til en erhvervspulje, der skal modne erhvervsprojekter i Grønland.

- Grønland har gang i nogle store investeringer i disse år i både lufthavne og byudvikling. Hvis der skal sikres en bæredygtig udvikling, så skal denne rejse ske i tæt samarbejde med danske og grønlandske virksomheder. En sund erhvervsudvikling vil gavne både virksomheder og samfundet generelt i Grønland, siger Thomas Bustrup.

Fakta:

- Den grønlandske undergrund indeholder flere værdifulde råstoffer som bl.a. guld, rubiner, kobber, zink, titanium, nikkel og sjældne jordarter.

- Der er to aktive miner i Grønland i øjeblikket i Aappaluttoq, hvor der udvindes rubiner, og tæt på Kangerlussuaq, hvor mineralet anorthosit udvindes.

- Minekonferencen PDAC: https://www.pdac.ca/convention

Yderligere information:
- Presserådgiver Niels Brandt Petersen, DI, tlf. 2622 4418, mail nibp@di.dk

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae