H.K.H. Kronprinsen og miljøminister Lea Wermelin åbnede ny pantfabrik

H.K.H. Kronprinsen stod for den officielle åbning af Dansk Retursystems nye fabrik i Høje Taastrup i dag. Den nye fabrik skal håndtere de stigende mængder engangsemballager med pant, som danskerne afleverer til genanvendelse. Samtidig vil nye højteknologiske maskiner sikre en mere effektiv udnyttelse af materialerne til gavn for miljø og klima.

H.K.H. Kronprinsen instrueres i at starte den nye fabrik af procesoperatør Mikkel Nielsen. Til venstre bestyrelsesformand i Dansk Retursystem, Thomas Dalsgaard. (foto: Ty Stange)

Det danske pantsystem tog i dag et skridt ind i en grønnere fremtid med åbningen af en større og højteknologisk fabrik i Høje Taastrup. H.K.H. Kronprinsen deltog i den officielle åbning og satte produktionsanlægget i gang.  Miljøminister Lea Wermelin deltog ligeledes i åbningen af fabrikken, som skal håndtere en stor del af de mere end 1,4 mia. flasker og dåser med pant, der hvert år bliver indsamlet og sendt til genanvendelse.

Vi har et pantsystem i verdensklasse. 9 ud af 10 flasker og dåser kommer retur fra forbrugerne og bliver genanvendt. Når vi genanvender frem for at brænde affald af, begrænser vi belastningen af klimaet, og vi forvandler brugte emballager til værdifulde ressourcer. Vi har for nylig rykket saft og juice ind i pantsystemet, og dermed kan vi genanvende cirka 75 millioner flere flasker og dåser. I dag er en god dag for miljøet og klimaet,” sagde miljøminister Lea Wermelin.

Bestyrelsesformand i Dansk Retursystem, Thomas Dalsgaard, lagde i sin tale vægt på, at pantsystemet ercirkulær økonomi i sin reneste form. Og netop den form for klima- og miljøgevinst, som hele verden sukker efter i disse år.

”Men vi skal ikke hvile på laurbærrene. Vi skal til stadighed udvikle og forbedre pantsystemet, og sikre, at det passer ind i samfunds- og markedsudviklingen,” sagde Thomas Dalsgaard.

Stigende mængder gav kapacitetsudfordringer
Dansk Retursystem har drevet pantsystemet siden det fik sin nuværende form i 2002. I det første år afleverede danskerne 41,2 mio. tomme flasker og dåser med pant. I 2019 afleverede de mere end 1,4 mia. De stigende mængder engangsemballager har de seneste år givet kapacitetsproblemer i Dansk Retursystems fabrikker, og derfor blev der i 2018 taget første spadestik til en ny og større fabrik.

Det er de tyske virksomheder Stadler og Gebhardt, der har leveret maskiner til fabrikken, som bliver højteknologisk og sikrer en endnu mere effektiv genanvendelse af flaskerne og dåserne. Samtidig bidrager fabrikken gennem en mere effektiv drift til Dansk Retursystems ønske om at reducere CO2-udslippet yderligere i egen drift og med tiden nå fuld cirkulær økonomisk drift af pantsystemet.

Medarbejdere uddannet til ny fabrik
Med en højteknologisk fabrik følger også nye krav til produktionsmedarbejdernes kompetencer. Hvor der tidligere fx var mange manuelle løft, kommer der nu en højere grad af automatisering. Derfor har Dansk Retursystem gennem de seneste fire år tilbudt opkvalificering til medarbejderne i form af videreuddannelse til driftsoperatører, proces- og industrioperatører.

Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,8 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Flere informationer og aftaler om interview på tlf: 30 67 13 90.

De tomme emballager presses til baller, der sendes til genanvendelse. Fra venstre: adm. direktør i Dansk Retursystem, Lars Krejberg Petersen, H.K.H. Kronprinsen, borgmester i Høje Taastrup Kommune, Michael Ziegler, Miljøminister Lea Wermelin og bestyrelsesformand i Dansk Retursystem, Thomas Dalsgaard. (foto: Ty Stange)
Den nye fabrik er højteknologisk og giver en endnu bedre genanvendelse af emballagerne. Fra venstre: adm. direktør i Dansk Retursystem, Lars Krejberg Petersen, H.K.H. Kronprinsen, borgmester i Høje Taastrup Kommune, Michael Ziegler, Miljøminister Lea Wermelin og bestyrelsesformand i Dansk Retursystem, Thomas Dalsgaard. (foto: Ty Stange)

Presseinvitation: H.K.H. Kronprinsen åbner ny pantfabrik27.2.2020 14:23:17 CETPressemeddelelse

Det danske pantsystem er et af verdens bedste, hvor 9 ud af 10 flasker og dåser kommer retur. Hver dag kommer 3,8 mio. tomme dåser og flasker retur til Dansk Retursystems to fabrikker i Hedehusene og Løsning, hvor materialerne sorteres og sendes til genanvendelse. Dansk Retursystem er vokset ud af sine nuværende rammer i Hedehusene, og bygger ny, højteknologisk fabrik i Høje Taastrup. Den skal dels håndtere de stigende mængder pantemballager, og dels være med til at fremtidssikre det danske pantsystem. Hans Kongelige Højhed Kronprinsen, miljøminister Lea Wermelin og Høje-Taastrups borgmester Michael Ziegler deltager i den officielle åbning af den nye pantfabrik mandag den 9. marts. Kronprinsen vil forestå den officielle åbning, og der vil være taler af bestyrelsesformand Thomas Dalsgaard og miljøminister Lea Wermelin. Derudover vil Dansk Retursystems administrerende direktør Lars Krejberg Petersen vise de officielle gæster rundt på fabrikken. Pressen er velkommen til arrangementet og h

Resen Friskole vinder klimakonkurrence8.11.2019 10:10:00 CETPressemeddelelse

Det blev 4. klasse fra Resen Friskole i Struer, som vandt klimakonkurrencen Årets Panthelte. Klassen har arbejdet med miljø og genanvendelse i uge 44 og samlet tomme flasker og dåser. Præmien på 2000 kroner til klassekassen blev overrakt torsdag af naturformidler og tv-vært Sebastian Klein. Det er Dansk Retursystem, som står bag konkurrencen. De oplever, at børn ønsker at gøre en konkret forskel for miljø og klima.