H.K.H. Kronprinsen har trommet Royal Run i gang

Over 93.500 er tilmeldt Royal Run, der i dag finder sted i Aabenraa, Herning, Nyborg, Nykøbing Falster og København/Frederiksberg. Kronprinsen er netop selv kommet i mål i Aabenraa.

Interessen for dette års Royal Run har været stor. I dag er 93.624 tilmeldt det populære royale event, hvor H.K.H. Kronprinsen netop selv har åbnet ballet ved at løbe One mile (1,609 km) i Aabenraa. Efter sit besøg i det sønderjyske går turen til Herning, hvor Kronprinsen skal løbe 5 km, og så runder han dagen af ved at løbe 10 km i København/Frederiksberg.

H.K.H. Kronprinsessen begynder dagen i Nyborg, hvor hun løber One mile, hvorefter hun tager til Nykøbing Falster, og som noget helt nyt har Kronprinsessen valgt at 5 km.

”Royal Run er for alle, og hver femte deltager har i år valgt at gå en af vores tre distancer. Så det glæder os, at Kronprinsessen ved sin deltagelse i Nykøbing Falster viser, at alle uanset niveau kan deltage i Royal Run,” siger Morten Mølholm Hansen, der er administrerende direktør i Danmarks Idrætsforbund og med i Royal Runs styregruppe.

Royal Run arrangeres af idrætsvisionen Bevæg dig for livet i et samarbejde mellem DGI, Danmarks Idrætsforbund og Dansk Atletik, og i år har eventet det højeste antal deltagere.

”Vi er utroligt glade for opbakningen fra så stor en del af Danmarks befolkning. Nu er vi i gang, og vi ser frem til at vise danskerne, hvor sjovt det kan være at bevæge sig i fællesskab,” siger administrerende direktør i DGI, Jens Otto Størup, der ligeledes sidder i Royal Runs styregruppe.

Kronprinsparrets program for dagen:

10:50 H.K.H. Kronprinsen løb One mile i Aabenraa

11:40 H.K.H. Kronprinsessen løber One mile i Nyborg

13:50 H.K.H. Kronprinsen løber 5 km i Herning

16:15 H.K.H Kronprinsessen går 5 km i Nykøbing Falster

19:00 H.K.H. Kronprinsen løber 10 km i København/Frederiksberg

Deltagertal fordelt på byerne:

København/Frederiksberg: 40.561

Herning: 18.433

Aabenraa: 14.586

Nyborg: 9.988

Nykøbing Falster: 10.056

Royal Run i alt: 93.624

OM ROYAL RUN

• Royal Run afholdes 2. pinsedag, den 29. maj 2023.
  • Royal Run ’23 finder sted i Aabenraa, Herning, Nyborg, Nykøbing Falster og København/Frederiksberg.
  • I år har Royal Run nået deltagerrekord med 93.624 deltagere fordelt på de fem byer
  • Der var tilmeldt 91.763 deltagere til Royal Run ’22.
  • 32,60 procent af de tilmeldte har angivet, at det er første gang, de deltager i et motionsløb.
  • Royal Run arrangeres af idrætsvisionen Bevæg dig for livet – et samarbejde mellem Danmarks Idrætsforbund, DGI og Dansk Atletik. TV 2 og Regionerne er mediepartner på Royal Run, og Trygfonden, Nordea-fonden og Novo Nordisk Fonden er strategiske partnere.
  • Mere information: www.royalrun.dk.

Jens Otto Størup, administrerende direktør i DGI: 53 73 33 00
Morten Mølholm Hansen, administrerende direktør i DIF: 21 66 37 74

Om Bevæg dig for livet
Idræt og motion bidrager positivt til vores sundhed og trivsel, og derfor skal Danmark være verdens mest aktive nation. Det er visionen i den største partnerskabsaftale i dansk idræts historie, som er indgået mellem Danmarks Idrætsforbund og DGI med støtte fra Nordea-fonden og TrygFonden. Foreløbigt er der indgået aftaler med 25 såkaldte visionskommuner, og mange konkrete initiativer er sat i søen inden for en lang række idrætsgrene.