H.K.H. Kronprinsen besøger iderige elever, der opfinder fremtidens klimaløsninger

Flere end 10.000 elever landet over arbejder lige nu med at opfinde klimaløsninger. De er med i opfinderkonkurrencen Projekt Edison, hvor de i år arbejder med at finde på innovative og teknologiske ideer til, hvordan man kan gøre en positiv forskel for klimaet. Den 6. oktober besøger H.K.H. Kronprinsen eleverne i 7. klasse på Skolen på Islands Brygge for at høre om deres ideer.

Arkivfoto: Elever der deltager i Projekt Edison i 2020

Klima er på dagsordenen hos alle verdens ledere, og der investeres massivt i løsninger, der skal forbedre klimaet for os alle. Men hvis vi skal nå i mål med klimaambitionerne, er det nødvendigt, at vi hele tiden forsøger at få nye ideer og tænke på nye måder. Derfor arbejder alle elever i opfinderkonkurrencen Projekt Edison i år med teamet Klima – hvordan kan DU gøre en forskel?

Projekt Edison er en lærerig og sjov opfinderkonkurrence for elever i 6.-7. klasse, og på Skolen på Islands Brygge er en 7. klasse i fuld sving med at bruge deres kreativitet og udvikle nye ideer.

Entreprenørskabsundervisning giver elever evner til at skabe, forandre og gøre en forskel i verden, og netop Projekt Edison er godt eksempel på det. Her bruger eleverne deres kreativitet til selv at finde på innovative ideer og arbejder også med, hvordan de kan føre ideen ud i livet. Og resultaterne plejer at være imponerende, siger Christian Vintergaard, adm. direktør i Fonden for Entreprenørskab, som står bag Projekt Edison.

I år har eleverne også mulighed for at opfinde med teknologi i det nye teknologispor, som Projekt Edison samarbejder med Teknologipagten om. Netop det at opfinde med teknologi vil Kronprinsen få indsigt i, når Hans Kongelige Højhed besøger Skolen på Islands Brygge den 6. oktober kl. 10. Her vil eleverne i 7. klasse fortælle om deres ideer til at forbedre klimaet og vise Kronprinsen, hvordan de har brugt teknologien Scratch til at opfinde og udvikle deres ideer.

Pressetilmelding og akkreditering
Pressen har mulighed for at være med under dele af besøget, men det kræver akkreditering på forhånd. For akkreditering skal interesserede medier sende en mail med navn på journalist/fotograf og medie til berit@ffefonden.dk senest tirsdag den 5. oktober kl. 10.00.

Kontakt
Berit Bader Lemming, Presse- og kommunikationskonsulent, Fonden for Entreprenørskab
Mail: berit@ffefonden.dk, mobil: 31 75 34 81

Arkivfoto: Elever der deltager i Projekt Edison i 2020

Entreprenørskab skal være for alle, for det giver børn og unge evner til at skabe, forandre og gøre en forskel i verden. Det er Fonden for Entreprenørskabs vision, og det vi er drevet af i vores arbejde på skoler og uddannelser. Det gør Fonden ved at hjælpe skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Målet er, at entreprenørskab skal være en naturlig del af undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Flere kvinder stifter virksomhed i Syddanmark14.7.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den typiske iværksætter er stadig en mand, men i Region Syddanmarkser der ud til at være ændringer på vej. En ny analyse fra Fonden for Entreprenørskab dykker ned i,hvem der stifter virksomhed i Danmark og ser på både køn,uddannelsesbaggrund og hvordan virksomhederne klarer sig på længere sigt. Analysen viser, at Region Syddanmark er én af to regioner, hvor andelen af kvindelige hovedstiftere stiger i Danmark.

Flere kvinder stifter virksomhed i Hovedstadsområdet end i resten af landet14.7.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den typiske iværksætter er stadig en mand, men særligt i Region Hovedstaden ser der ud til at være ændringer på vej. En ny analyse fra Fonden for Entreprenørskab dykker ned i,hvem der stifter virksomhed i Danmark og ser på både køn, uddannelsesbaggrund og hvordan virksomhederne klarer sig på længere sigt. Analysen viser, at Region Hovedstaden har den højeste andel af kvindelige hovedstiftere i Danmark.

Danske gymnasielever vinder global entreprenørskabskonkurrence med innovativ opfindelse til ADHD-børn7.6.2021 21:08:49 CEST | Pressemeddelelse

Det var med tilbageholdt åndedræt og store øjne, da spændingen blev udløst, og vinderen af det allerførste globale mesterskab i entreprenørskab, De La Vega Global Entrepreneurship Award, skulle findes mandag aften. Seks hold fra hele verden havde kvalificeret sig, men prisen gik til danske Bubbles, som har udviklet lydtætte læringsbobler til børn, der har svært ved at bevare fokus i undervisningen.

UCN vinder ny diversitetspris for kæmpe arbejde med at fremme diversitet27.5.2021 17:27:15 CEST | Pressemeddelelse

På UCN arbejder de målrettet med diversitet på tværs af uddannelser, projekter og aktiviteter. De har et strategisk fokus på at fremme entreprenørskab blandt deres kvindelige studerende og støtter mangfoldighed på tværs af deres entreprenørskabsaktiviteter. Derfor blev de torsdag den 27. maj de allerførste vindere af Diversitetsprisen, som uddeles af Fonden for Entreprenørskab.