HK om 2025-plan: Skal Danmark i digital førertrøje, skal der ikke spares på det offentlige

Hvis målet er digital vækst er midlet uddannelse. Derfor giver det ikke mening at skære de offentlige udgifter, hvis regeringen ønsker Danmark i digital førertrøje. Det siger HK-formand Kim Simonsen som reaktion på regeringens netop fremlagte 2025-plan.

Danmark skal være et land i digital vækst, og der skal satses på en national strategi på området. Det fremhæver regeringen i vækstplanen frem mod 2025. Og den ambition deler HK med regeringen. Til gengæld mener HK-formand Kim Simonsen, at regeringen risikerer at ødelægge Danmarks forudsætning for at erobre den digitale førertrøje.

- Svaret på, hvordan vi får digital vækst, er massiv investering i uddannelse – men regeringen ønsker at spare på de offentlige udgifter. Det hænger simpelthen ikke sammen, siger Kim Simonsen.

Regeringen bebuder en vækst på 0,3 procent i de offentlige udgifter frem mod 2025. Men en vækst på 0,3 procent er en reel besparelse, da befolkningens alderssammensætning samtidig ændrer sig, siger HK-formanden.

- En vækst på 0,3 procent er end ikke tilstrækkelig til at opretholde vores velfærd og slet ikke, hvis man også vil investere massivt i digitalisering, innovation og den uddannelse, vi får så hårdt brug for, siger Kim Simonsen.

- Vi har brug for at lære hele livet, for den uddannelse, du tager i dag, kan være forældet om fem år. Derfor er der ikke brug for besparelser i den offentlige sektor – der er brug for en styrket offentlig sektor og et styrket fokus på uddannelse.

Kim Simonsen glæder sig dog over, at regeringens Disruptionråd har fået en fremtrædende plads i vækstplanen.

- Det tyder på, at regeringen tager disruptionudfordringen alvorligt, siger han.