HK: Ny pensionsaftale er for smal og langt fra optimal

Ny pensionsaftale er for dyr for den enkelte opsparer og er vedtaget med det snævrest mulige flertal. Det er et problem, mener HK-formand Kim Simonsen

Det skal være muligt at indbetale et højere beløb på sin pensionsordning, uden der modregnes i offentlige pensionsydelser.

Det er ét af kernepunkterne i den pensionsaftale, som regeringen netop har indgået med Dansk Folkeparti. Aftalen skal blandt andet løse det såkaldte ”samspilsproblem” - altså at det for nogle bliver en underskudsforretning at spare op til pensionen, fordi den modregnes i offentlige pensionsydelser.

- Samspilsproblemet skal løses. Regeringen gør et forsøg. Men det er ikke noget godt forsøg, og det er et meget stort problem, at aftalen kun er indgået mellem regeringen og Dansk Folkeparti, siger Kim Simonsen, formand for HK.

- Politiske beslutninger om pensionen og om det såkaldte samspilsproblem skal træffes af et bredt flertal i Folketinget, så aftalen er holdbar langt ud i fremtiden. Der skal være ro om pensionen, og danskerne skal være trygge og vide, hvad de har at gøre godt med, når de stopper på arbejdsmarkedet. Det er de ikke, hvis kun ét parti er med i aftalen, siger han.

Kim Simonsen frygter også, at den nye pensionsaftale kan blive dyr for den enkelte. Den større opsparing skal indbetales på en aldersopsparing, og det betyder ekstra gebyrer.

- Ordningen er dyr for den enkelte. Og så er den uoverskuelig, siger Kim Simonsen.

Samtidig mener HK-formanden, at aftalen strammer for hårdt til over for flygtningen og indvandrere.

- Jeg synes, det er usympatisk at nedsætte integrationsydelsen med tre procent, som aftalen lægger op til, siger Kim Simonsen.

Birgitte Hougaard, pressechef, tlf: 23811114