HK HANDEL: ”Nej tak til krummer fra de riges bord”

Regeringen lokker med 5.000 kroner i årlig skattelettelse til HK’eren. Men HK HANDELs formand, Per Tønnesen, siger ”nej tak” til VLAK-regeringens udspil til en skattereform.

- Det er et udspil, der øger uligheden og rammer socialt skævt. Måske regner regeringen med, at vi er taknemmelige for lidt krummer fra de riges bord, men vi så langt hellere, at der blev brugt flere penge på f.eks. ordentlig kræftbehandling og bedre børnepasning, siger Per Tønnesen.

Per Tønnesen hæfter sig ved, at regnestykket skal hænge sammen. Og bruges der 23 milliarder kroner på skattelettelser, bliver der færre penge til alle danskeres velfærd.

Han fremhæver, at HK Handels medlemmer foretrækker velfærd, der fungerer, frem for skattelettelser. Det drejer sig blandt andet om:

• Offentlig transport, der kører, når man skal til og fra arbejde
  • Flere pædagoger i de offentlige pasningsordninger, så børnene har det trygt og godt, mens mor og far er på arbejde
  • Færre elever i klasserne, så børn får den mulige start på uddannelsen
  • En sundhedssektor, der overholder tidsfristerne for behandling
  • En værdig ældrepleje

- Med dette udspil, får de rigeste de største gevinster samtidig med, at den offentlige velfærd forringes og de offentligt ansatte får endnu sværere ved at yde borgerne en god service. Det hænger ikke sammen, siger Per Tønnesen.

HK HANDELs formand forventer ikke, at udspillet fra regeringen gennemføres i sin nuværende form:

- Jeg er tryg ved, at regeringen ikke kan gennemføre skattereformen alene, og jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at eksempelvis Dansk Folkeparti vil medvirke til at gennemføre en skattereform, der øger uligheden og dermed forskellen på de rigeste og fattigste danskere, siger Per Tønnesen.

Presseansvarlig Nina Juhl Østergaard: 5162 8770 / nina.juhl.oestergaard@hk.dk

HK hilser ekspert-anbefalinger om psykisk arbejdsmiljø velkommen. Men der skal følge penge med.27.9.2018 13:04pressemeddelelse

Dårligt arbejdsmiljø koster det danske samfund milliarder af kr. Hvert eneste år. 80 mia. kr. Udgifter til sundhedsvæsen og sygedagpenge, produktionstab og manglende skatteindtægter. Oven i det kommer så de menneskelige omkostninger – fysiske som psykiske. Og problemet stiger ovenikøbet år for år. Samlet set går det den forkerte vej med arbejdsmiljøet, selv om der heldigvis også er gode historier. Og derfor er vi som udgangspunkt vældig tilfredse med, at det ekspertudvalg, som blev nedsat sidste år, både har medlemmer, der repræsenterer arbejdsmarkedets parter og flere faglige eksperter inden for feltet, siger HK´s næstformand Martin Rasmussen. Udvalget har nu barslet med en række anbefalinger. ”Et af vores største ønsker er klare regler. En bekendtgørelse om det organisatoriske og sociale arbejdsmiljø, der lægger den juridiske ramme. Den skal være på plads, hvis vi skal forebygge dårligt psykisk arbejdsmiljø. Det skal simpelthen være tydeligt for enhver, hvordan man forebygger og hånd