Hjælpepakke til nyuddannede skal forhindre en corona-generation af unge arbejdsløse

Over de næste måneder kommer 81.000 nyuddannede til at skulle finde fodfæste på et arbejdsmarked i krise. Økonomiske kriser rammer unge hårdt, og alt peger på, at ungdomsarbejdsløsheden kommer til at stige markant den næste tid. Derfor råber Akademikerne (AC) nu vagt i gevær og lancerer en hjælpepakke til nyuddannede. Det skriver Politiken mandag d. 27/4.

Akademikernes formand Lars Qvistgaard udtaler:

“Den nuværende situation slår fast, at arbejdsløshed er et samfundsproblem. De årgange der bliver færdige nu kommer, helt uforskyldt, til at stå i en meget svær situation, når de skal finde job. Derfor har vi også en fælles opgave i at sørge for, at der ikke opstår en corona-generation af unge arbejdsløse.”

Akademikerne har derfor kontaktet beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard, erhvervsminister Simon Kollerup og uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe, og opfordret dem til at indkalde til en treparts-forhandling, hvor Akademikerne, sammen med de øvrige arbejdsmarkedsparter og regeringen, udarbejder flere konkrete bud på, hvordan vi undgår at corona-krisen udvikler sig til en ungdomsarbejdsløshedskrise.

“Vi håber at regeringen vil sætte gang i arbejdet hurtigst muligt, så vi kan være på forkant med problemet. Vi har brug for en trepartsaftale, hvor os i fagbevægelsen, regeringen og erhvervslivet sammen kan kvalificere vores bud, og udarbejde nye forslag.” Det siger Lars Qvistgaard.

I Akademikernes nye udspil bliver der lagt vægt på at gøre det mere attraktivt for virksomhederne at tænke nyuddannede ind i genopretningsarbejdet. Udspillet består både af kendte krise-tiltag, der har været brugt under tidligere kriser, og helt nye forslag der tager udgangspunkt i de specifikke behov, der er opstået på baggrund af krisen. Lars Qvistgaard udtaler:

“Vi har kombineret klassiske krise-initiativer med helt nye forslag, der gør det mere attraktivt for virksomhederne at ansætte nyuddannede. På den måde tror vi på, at vi ikke alene kan modarbejde ledigheden, men også at de nyuddannede kan blive en vigtig og værdifuld del af genopretningen.”

For yderligere kommentarer kontakt Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Akademikerne er talerør for 431.000 offentligt og privat ansatte og udgør den akademiske fagbevægelse

Coronakrise: offentligt ansattes arbejdsvilkår skal afklares lokalt27.3.2020 11:08:56 CETPressemeddelelse

Parterne på det offentlige arbejdsmarked er blevet enige om de fælles retningslinjer, der gælder for de offentlige arbejdspladser i forbindelse med hjemsendelse af ansatte, efter at regeringen har meldt ud, at kriseberedskabet i hele den offentlige sektor bliver forlænget i første omgang til den 13. april. Det betyder, at de offentligt ansatte, der ikke varetager kritiske funktioner, arbejder med kriselovgivning eller overflyttes til andre jobfunktioner i det offentlige nødberedskab, men som aktuelt er hjemsendte og ikke er i stand til at udføre deres arbejde hjemmefra, skal afholde fem fridage.

Akademikerne: Vi skal tage alle nødvendige skridt for at ruste private arbejdspladser18.3.2020 13:23:24 CETPressemeddelelse

Nødvendigt tiltag kaster redningskrans ud til klemte iværksættere og enkeltmandsvirksomheder, der er truet af at miste indtægt og levegrundlag. Der er brug for ekstraordinær handlekraft for at holde hånden under hele det private erhvervsliv og sikre tryghed i denne svære situation. Hos Akademikerne står vi klar til at byde ind til de kommende hasteforhandlinger, der bliver igangsat med det samme mellem regeringen og Folketingets partier.