Hjælp at hente til internationale bolighandlende

Flere og flere udlændinge med arbejde i Danmark vil gerne have foden under eget bord, afslører nye tal. Det er dog ikke problemfrit at købe eller leje bolig i Danmark, når man er vant til et udenlandsk boligmarked, advarer Danske BOLIGadvokater. Foreningen har udarbejdet en engelsk guide til boligkøb og deltager på International Citenzen Days den 24-25. september.

Sidste år købte et rekordstort antal udlændinge bolig i Danmark. Over de seneste år udgjorde boligkøbere med udenlandske rødder omkring seks procent, mens det i 2020 var cirka hver tiende bolig, der blev solgt til en udenlandsk boligkøber. Det viser en opgørelse fra ejendomsmæglerkæden EDC. Hos Danske BOLIGadvokater oplever man, at boligkøb i Danmark kan være særligt udfordrende for internationale tilflyttere.

’’Sprogbarrieren er én ting. Men den største barriere er nok, at der næppe er to lande, der er ens, når det kommer til boliglovgivning. Man kan ganske enkelt ikke bruge den erfaring, man har med fra sit hjemland’’, fortæller Charlotte Szymala, advokat og bestyrelsesmedlem hos Danske BOLIGadvokater.

Boligkøb er lukket land for visse udlændinge

I Danmark gælder særlige regler for udlændinges adgang til at købe fast ejendom. Har man ikke haft bopæl i Danmark i sammenlagt 5 år, kræver det en særlig tilladelse fra Justitsministeriet. Som statsborger i et EU/EØS-land kan man som udgangspunkt godt købe en helårsbolig i Danmark uden særlig tilladelse og bopælskrav, såfremt man er lønmodtager, selvstændig erhvervsdrivende eller selvforsørgende.

Regler og love er skrevet på dansk, der ikke forstås af ret mange udenfor landets grænser. Derfor har Danske BOLIGadvokater fremstillet en engelsk guide, der skal afhjælpe nogle af de problemer, som internationale boligkøbere ofte står overfor.

’’Alle Danske BOLIGadvokater kan rådgive om hele købsfasen på engelsk. Ofte tales der også om salgs- og udlejningsmulighederne, fordi især internationale boligkøbere vil sikre sig, at de kan komme af med boligen igen, hvis det skulle blive aktuelt’’, fortæller advokat Niels Erlandsen, der er formand for Danske BOLIGadvokater.

Dansk udlejningsmarked med flere faldgruber

Vil man ikke give sig i kast med boligmarkedet, men i stedet finde en lejebolig, er det en god idé at søge juridisk og økonomisk rådgivning, inden lejekontrakten underskrives.

’’Det er set før, at udlejer slet ikke ejer den bolig, som han/hun forsøger at leje ud. Det er naturligvis ulovligt. Men vi ser også sager, hvor lejeperioden går uden problemer, men når lejer senere skal fraflytte boligen igen, så går det galt. Flere udlejere tager overpriser for istandsættelsen ved fraflytning, og her kan det føles uoverskueligt at tage kampen op og gøre sit krav gældende, hvis man måske allerede har bestilt flybilletten hjem’’, udtaler Niels Erlandsen, advokat og formand for Danske BOLIGadvokater.  Han fortsætter:

“Det er under alle omstændigheder en god idé at søge rådgivning hos en BOLIGadvokat, når man har fundet en bolig, man gerne vil leje. Din lokale BOLIGadvokat kender markedspriser, huslejeniveau og lejeloven, så man kan udarbejde en lejekontrakt, der sikrer mod ubehagelige overraskelser senere hen”.

Stor international messe den 24-25. september

International Citizen Days afholdes den 24-25. september i København. På messen kan man lade sig inspirere af en lang række organisationer, foreninger og private erhvervsdrivende. Danske BOLIGadvokater deltager også på messen, hvor formand Niels Erlandsen stiller op til en snak med de interesserede bolighandlende.

Faktaboks:

International Citizen Days holdes i DGI-byen, Tietgensgade 65, København V.
Gratis deltagelse.

Danske BOLIGadvokaters engelske guide til boligkøb i Danmark findes her