Her er de varer og tjenesterne, som danskerne ikke kan leve uden
Penge vokser ikke på træerne – og når priserne stiger, rækker pengepunge ofte ikke så langt, som den hidtil ville have gjort. En ny undersøgelse, som Kantar Sifo har lavet på vegne af fintech-platformen Adyen, viser, at det kun er få danskere, som forventer at forbruge mere (7%), og at knap halvdelen (42%) vil reducere deres udgifter og spare mere i fremtiden, som følge af inflation og de prisstigninger, som den har ført med sig.
Her er det særligt bemærkelsesværdigt, at det primært er de unge (18-29 år), som ønsker at skrue ned for forbruget. Det siger 51% i denne gruppe. Til sammenligning svarer mere end halvdelen af de unges forældre (50-64 år) at den lave økonomiske vækst, hverken har ændret eller vil ændre deres forbrugsmønster fremover.
Kigger man nærmere på de danskere, som forventer at forbruge mindre. Er der flere kvinder end mænd, som har svaret dette. Knap halvdelen af danske kvinder mener nemlig, at deres forbrugsmønster - i form af at bruge mindre og spare mere - vil/har ændret sig pga. inflationen. Blandt mændene er det lidt mere end hver tredje, som føler et behov for et lavere forbrug.
Hvad sparer danskerne på, når privatøkonomien strammes til, og hvad kan de ikke undvære?
Den nye undersøgelse viser, at 38% af danskerne vælger at skære ned på restaurant- og værtshusbesøg, 39% planlægger at spare på eksklusiv mad, og 28% forventer, at det er rejsen til udlandet, som må spares væk. På fjerdepladsen blandt de nedskårne udgifter er diverse fornøjelser som f.eks. en tur i biffen eller teateret. Når det derimod kommer til de varer og tjenester, som danskerne ikke vil skære ned på, ligger frisør og diverse behandlinger i toppen, noget som 29% respondenter ikke kan forestille sig at skære ned på. Danskernes kærlighed til streamingtjenester ser også ud til at fortsætte. 27% danskere svarer nemlig, at de ikke vil spare ved at opsige nogen af deres streamingabonnementer. På tredjepladsen kommer rengørings- og husholdningsydelser.
Det betyder det ændret forbrug for virksomhederne
Det er ikke kun som forbruger, at det kan være svært at navigere rundt i inflation og økonomisk lav vækst. For virksomhederne har det ændret forbrugsmønster også betydning. Blandt andet når det gælder om at fastholde forbrugernes interesse, og undgå, at det er deres produkt, som der skæres fra.
Tobias Lindh, Adm. Direktør for Adyen i Norden og Baltikum, ser på undersøgelsens resultater således:
”Undersøgelsen viser, hvor vigtigt det er, at virksomhederne fokuserer på at give den bedst mulige kundeoplevelse især inden for de segmenter, hvor forbrugerne planlægger at skære ned på deres omkostninger. Her skal virksomheder udnytte teknologier og tjenester til for eksempel at tilbyde friktionsfri betaling, der fører til færre afbrudte køb, eller give kunderne fleksibilitet med hensyn til returnering og afhentning af produkter. Vi hjælper virksomheder dagligt med at udvikle dette gennem vores tjenester, som også i sidste ende betyder mindre tid på administration og mere tid til personlig service.”
Top 5: Varer og tjenester som danskerne sparer på:
1. Eksklusiv mad og fødevarer (delikatesse osv.) 39%
2. Café, restaurant og værtshusbesøg 38%
3. Udenlandsrejser 28%, Fornøjelser (bio, koncert, teater etc.) 28%
4. Tøj og make up 25%
5. Streamingtjenester 19%
Top 5: Varer og tjenester som danskerne ikke kan undvære:
1. Frisør og behandlinger 29%
2. Streamingtjenester 27%
3. Opsparing og investeringer 24 %
4. Rengøring og husholdningsydelser 21%
5. Træning (fitness og andre medlemskaber) 20%
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af Kantar Sifo på vegne af Adyen. Undersøgelsen blev gennemført fra 17. til 21. februar 2023. I alt har 1053 danskere mellem 18 og 79 år besvaret undersøgelsen via en webundersøgelse. Resultatet er sikret og repræsentativt på landsplan. Webpanelet er rekrutteret repræsentativt på landsplan baseret på tilfældige udvalg. Der er ingen selvrekruttering i Kantar Sifos webpanel.
Om Adyen
Adyen er den finansielle teknologiplatform, der anvendes af mange af verdens førende
virksomheder. Ved at tilbyde end-to-end betalinger, datadrevne indsigter og finansielle produkter i én enkel, global løsning hjælper Adyen virksomheder med at nå deres mål hurtigere. Adyen har kontorer i flere lande og samarbejder med virksomheder som bl.a. Elgiganten, Uber, H&M, Bestseller og Microsoft. Adyen forbedrer og udvider løbende sit produktudbud som en del af deres almindelige forretningsgang. Nye produkter og funktioner annonceres via pressemeddelelser og produktopdateringer på virksomhedens hjemmeside. Samarbejdet med Power, beskrevet i denne kundeopdatering, understreger Adyens kontinuerlige vækst med eksisterende og nye kunder gennem årene.
Nøgleord
Kontakter
For mere information - venligst kontakt:
Emilie Roepstorff
emilieroep@kompas.dk
+45 23241305
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Kompas Kommunikation
Følg pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation
Adyen udvider partnerskabet med Zalando Payments for at forbedre betalingsoplevelsen i hele Europa14.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Adyen, den foretrukne finansielle teknologiplatform for førende virksomheder, annoncerer udvidelsen af sit mangeårige strategiske partnerskab med Zalando, Europas førende online modeplatform med flere brands. Det styrkede samarbejde bekræfter Adyens rolle som en af Zalandos betalingspartnere på 15 europæiske markeder, samtidig med, at Adyen bliver den eksklusive betalingspartner for udvalgte lokale betalingsmetoder som Cartes Bancaires i Frankrig og Bancontact i Belgien. Som partner hjælper Adyen Zalando med at sikre, at deres kunder ubesværet kan betale med deres foretrukne betalingsmetoder, og opnå en problemfri betalingsoplevelse på shopping-platformen. Samarbejdet omfatter et fælles fokus på at forbedre sikkerheden og bekvemmeligheden ved online betalinger, med løbende forbedringer af 3D Secure-transaktioner som en del af rammerne for Payment Services Directive 2 (PSD2). Disse forbedringer understøtter både kundernes bekvemmelighed og øger Zalandos konverterings succes. Network Tok
Ny rapport undersøger effekter af vaccination mod rotavirus til børn i Danmark1.11.2024 07:03:02 CET | Pressemeddelelse
En ny sundhedsøkonomisk rapport fra Copenhagen Economics, udarbejdet for GSK, undersøger fordele og ulemper ved at indføre vaccination mod rotavirus i det danske børnevaccinationsprogram. Rotavirus er en af de mest udbredte mave-tarminfektioner hos små børn, og på trods af de alvorlige konsekvenser for både børn, forældre og samfund er vaccinen stadig ikke en del af vaccinationsprogrammet i Danmark.
Ny undersøgelse afslører behovet for at fremme inkluderende hygiejne for at forbedre arbejdsmiljøet29.10.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny global undersøgelse foretaget af Tork fremhæver et overraskende og alarmerende problem: Næsten halvdelen af de adspurgte (44 %) føler sig nervøse for at bruge offentlige toiletter – en bekymring, som også påvirker medarbejdere på deres arbejdsplads.
Hver tredje dansker er klar til at skære ned i abonnementstjenesterne23.10.2024 09:29:14 CEST | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse fra fintech-platformen Adyen viser, at 38% af danske forbrugere allerede har afmeldt eller planlægger at afmelde abonnementstjenester og - produkter. Det fremgår af Adyens Global Digital Report. I dag har 8 ud af 10 danskere mindst én abonnementstjeneste, og i gennemsnit har danskerne lidt over tre abonnementstjenester hver.
Gigtpatienter kan nu få tilskud til vaccine mod smertefuld sygdom11.10.2024 07:55:08 CEST | Pressemeddelelse
Personer, der har oplevet sygdommen helvedesild, ved, hvor smertefuld den kan være. For mennesker med leddegigt, som i forvejen kæmper med konstante smerter, kan helvedesild derfor være ekstra invaliderende. Desværre er leddegigtpatienter i højere risiko for at få sygdommen – men nu har denne gruppe mulighed for at få tilskud til vaccination mod helvedesild. Vaccinationsmuligheden er særligt relevant i forbindelse med ”World Arthritis Day” den 12. oktober, der er dedikeret til at skabe opmærksomhed om gigtsygdomme.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum