Helt rigtigt at lade Landsbyggefonden bruge flere penge på at renovere almene boliger

Dansk Byggeri er meget tilfreds med, at der tegner sig et politisk flertal for at lade Landsbyggefonden bruge flere penge på at renovere de almene boliger. Ved at benytte beboernes egne opsparinger i fonden er det muligt at sætte over 400 projekter i gang. Og det er der brug for.

Dansk Byggeri har længe foreslået politikerne at lade Landsbyggefonden bruge flere penge på renoveringer. Dels fordi store dele af de almene boliger trænger til at blive renoveret. Men også for at sætte gang i byggebranchen, som oplever, at ordrer bliver annulleret og derfor har været tvunget til at sende mange tusinde medarbejdere hjem på grund af coronakrisen.

- Aktivering af Landsbyggefondens mange renoveringsprojekter er helt afgørende for, at mange lokale byggevirksomheder kommer gennem coronakrisen. Flere af projekterne er mindre renoveringsopgaver, som vil gavne de små og mellemstore håndværksvirksomheder og materialeproducenterne. Byggebranchen står foran massive afskedigelser, og Landsbyggefonden kan afværge en god del, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Landsbyggefonden har i øjeblikket projekter for over 18 milliarder kr. De dækker over 453 renoveringsprojekter, som allerede ligger klar og hurtigt kan sættes i gang.

- Dansk Byggeri har sammen med de almene boligers interesseorganisation BL Danmarks almene boliger foreslået, at man allerede nu går i gang med projekterne, som kan gennemføres i år og til næste år. Det vil kunne give beskæftigelse til mange både store og små virksomheder uden at det koster statskassen en krone. Derfor er vi meget glade for, at Venstres formand Jakob Ellemann-Jensen bakker op, og at et flertal af folketingets partier også tager positivt mod forslaget, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Adm. direktør Lars Storr-Hansen, lsh@danskbyggeri.dk, telefon 41 19 33 04

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Lige stor mangel på opgaver og medarbejdere i byggeriet30.7.2020 10:47:49 CESTPressemeddelelse

Virksomhedernes forventninger til fremtiden bliver ganske langsomt mere positive ovenpå corona og det historiske dyk i april. Det fremgår af Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for juli. Lidt overraskende er især industrivirksomhederne blevet mere optimistiske henover sommeren. I byggeriet er virksomhederne nu tilbage ved den samme situation som umiddelbart før coronakrisen, hvor der er lige stor mangel på efterspørgsel og arbejdskraft.

Brug penge fra EU’s genopretningsfond til energieffektiviseringer23.7.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Størstedelen af de 14 milliarder kroner, som Danmark står til at modtage fra EU’s nye fond til genopretning af økonomien oven på coronakrisen, bør bruges på isolering, nye vinduer, intelligent styring af energiforbruget og andre energieffektive tiltag. Det vil både skabe arbejdspladser, hjælpe den grønne omstilling i gang og skabe eksportmuligheder for danske virksomheder i EU, vurderer Dansk Byggeri.