Hedensted scorer topplacering i ny DI-erhvervsmåling

Hedensted Kommune er Danmarksmester i at opfylde virksomhedernes behov for arbejdskraft og til at få ledige hurtigt i job. Derfor vinder Hedensted i kategorien ”Arbejdskraft” i DI’s Lokalt Erhvervsklimaundersøgelse 2019.

- Hedensted Kommune viser vejen, når det gælder om at få ledige i job. Det kan tilskrives et super godt samarbejde med virksomhederne. Det er vigtigt, at ledige kommer hurtigt i gang. Så undgår man, at borgere står uden for arbejdsmarkedet i længere tid. Samtidig er man med til at sikre arbejdskraft til virksomhederne, hvor mange har svært ved at skaffe de medarbejdere, de har brug for, siger formand for DI Horsens, Johannes Saugbjerg.

Hedensted ligger i top, når det gælder kommunens overordnede erhvervsklima. Kommunen indtager en femteplads ud af 93 kommuner i erhvervsklimaundersøgelsen. I en årrække har Hedensted ligget flot i undersøgelsen, men i 2019 er kommunen rykket to pladser ned af listen fra en tredjeplads i 2018.

- Det er flot gået, at Hedensted endnu engang placerer sig i top fem i Lokalt Erhvervsklimaundersøgelsen. Det vidner om den stærke indsats, som Hedensted Kommune lægger for dagen for at være en af landets bedste erhvervskommuner. Hedensted fortjener ros for det arbejde, kommunen gør for at sikre gode rammer for virksomhederne, siger Johannes Saugbjerg.

Horsens har fået et bedre erhvervsklima

Nabokommunen Horsens gør sig også bemærket i årets undersøgelse med et ordentligt spring op af ranglisten. Kommunen rykker hele 22 pladser frem til nummer 25 ud af 93. Horsens ligger nu blandt den tredjedel af landets kommuner, der har det bedste erhvervsklima.

Virksomhederne giver udtryk for, at Horsens samlet set er blevet mere erhvervsvenlig. Kommunen klarer sig også flot i kategorierne ”Kommunens image” og ”Uddannelse” med placeringer som henholdsvis nummer fem og 13. Mange virksomheder synes, at det er så attraktivt at være i Horsens, at de gerne anbefaler kommunen til andre. Hele 78 pct. af virksomhederne i undersøgelsen svarer, at de vil anbefale andre virksomheder at etablere sig i Horsens. I 2018 lå denne andel på 70 pct.

- Sidste år vedtog byrådet en erhvervsstrategi, der nu er ved at blive fulgt op af en række initiativer. Jeg tror, det giver pote, at man helt konkret sætter ind for at styrke kommunens erhvervsservice. Horsens arbejder målrettet med at forbedre servicekulturen og har bl.a. etableret én indgang til kommunen, der har åbent 24/7. De er meget positivt, at kommunen gennem forskellige initiativer viser, at den tager erhvervslivet alvorligt, siger Johannes Saugbjerg.

I Odder er dialogen i top

Undersøgelsen viser også, at virksomhederne i Odder Kommune er yderst tilfredse med dialogen med kommunen. Odder får tredjepladsen i tilfredshed med dialogen med kommunens politikere.

Odder kommer i år ind på en samlet 18. plads i DI’s undersøgelse. Det er et mindre fald på to pladser i forhold til 2018. Det er dog lykkedes Odder at fastholde sin placering blandt den femtedel af landets kommuner, der har det bedste erhvervsklima.

- Det er meget positivt, at Odder har et strategisk fokus på erhvervslivet. Virksomhederne kvitterer bl.a. for en rigtig god dialog med kommunen. I det forgange år har der været en god dialog om en ny erhvervsstrategi, som vi ser frem til bliver fulgt op af konkrete handlinger, der sikrer endnu bedre rammer for virksomhederne, siger Johannes Saugbjerg.

FAKTA OM LOKALT ERHVERVSKLIMA 2019

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2019, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er tiende år i træk, at DI laver undersøgelsen.
  • 7.332 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer omkring 370.000 arbejdspladser, hvilket svarer til mere end 20 pct. af den private beskæftigelse.
  • Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.
  • Resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer er opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.
  • 93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkelig mængde svar.

For yderligere oplysninger kontakt fagleder Annette Christensen, anch@di.dk, tlf.: 2829 8384 eller pressekoordinator Ditte Rieland, dirh@di.dk, tlf.: 2246 7822

Fagleder Annette Christensen
Mail  anch@di.dk
Tlf. 3377 4838