Hedensted er Danmarks tredjebedste erhvervskommune

Virksomhederne trives i Hedensted Kommune. Det er en af konklusionerne i DI’s årlige un-dersøgelse af den service og de forhold, som kommunen byder de lokale virksomheder.

Blandt de 93 kommuner, som deltager i DI’s undersøgelse om det lokale erhvervsklima, er Hedensted den tredjebedste erhvervskommune i 2018. Hedensted er dog blevet overhalet af Herning og rykker dermed én enkelt plads ned af listen i forhold til 2017.

Hedensted får flotte placeringer i næsten alle undersøgelsens kategorier. De flotte placeringer tæller en førsteplads i Fysiske rammer, en tredjeplads i Sagsbehandling, en fjerdeplads i Arbejdskraft og femtepladser i både Uddannelse og Information og dialog med kommunen. Kun i én kategori – Infrastruktur – klarer Hedensted sig mindre godt og kommer ind på 77. plads.

-Konkurrencen blandt landets kommuner om at have det bedste erhvervsklima er benhård. Ligesom Hedensted prøver de fleste kommuner hele tiden at forbedre vilkårene for virksomhederne, så man kommer ikke sovende til en placering i top tre år efter år. Hedensted har en rigtig stærk servicekultur, og erhvervsledere bliver altid mødt med spørgsmålet ”Er der andet vi kan hjælpe dig med?” - uanset om virksomheden henvender sig til kommunen, fordi virksomheden vil udvide, søge om en miljøtilladelse eller mangler medarbejdere, siger formand for DI Horsens, Carsten Wengel.

Odder vinder i kategorien Image

Odder får en flot førsteplads i kategorien Image i DI’s undersøgelse af det lokale erhvervsklima. I Odder er virksomhederne nemlig meget tilfredse med kommunens indsats for at tiltrække nye borgere og virksomheder. Det er da også en indsats, der har båret frugt i form af mange nye borgere og virksomheder.

Den flotte topplacering i kategorien Image er desværre ikke nok til at hæve kommunens samlede erhvervsvenlighed. Samlet set rykker Odder seks pladser ned af listen over de bedste erhvervskommuner og lander på en stadig attraktiv 16. plads. Der er især plads til forbedring i kommunens sagsbehandling, hvor Odder skuffer med en 67. plads. Virksomhederne er heller ikke helt så tilfredse med dialogen med politikere og embedsmænd i kommunen, som de tidligere har været.

- Det er flot, at Odder får en førsteplads i kategorien Image. Odder har også målrettet arbejdet for at styrke det lokale erhvervsklima, men alligevel er virksomhederne ikke lige så tilfredse, som de var sidste år og forrige år. Virksomhederne er afhængige af et godt samarbejde med kommunen. Derfor er det også afgørende, at kommunens maskinrum fungerer, når virksomhed skal have behandlet en sag, siger Carsten Wengel.

Horsens mindre erhvervsvenlig

Horsens rykker i år 18 pladser ned af DI’s liste over kommunernes erhvervsklima. I år kommer Horsens Kommune ind på en 47. plads. I 2017 lå Horsens Kommune som nummer 29 og i 2016 som nummer 23.

-Virksomhederne i Horsens oplever desværre igen i år, at kommunen er blevet mindre erhvervsvenlig. Som kommune er man nødt til at lytte, når virksomhederne oplever, at der er plads til forbedring. Vores virksomheder har brug for et godt samspil med kommunen, så de sammen kan skabe vækst og udvikling i vores område, og det kræver konkrete handlinger og initiativer, siger Carsten Wengel.

Horsens Kommune får en flot sjetteplads i kategorien Uddannelse, og det afspejler bl.a., at de unge får flotte karakterer ved folkeskolens afgangseksamen, og at virksomhederne er glade for samarbejdet med folkeskolerne. Når Horsens rykker ned af listen, kan det både tilskrives, at virksomhedernes generelle vurdering af kommunens erhvervsvenlighed ikke er lige så positiv, som den tidligere har været, og at kommunen får relativt lave placeringer i kategorierne Infrastruktur, Sagsbehandling og Arbejdskraft.

- Samlet set må man sige, at det går ret godt med det lokale erhvervsklima i vores område, men der er plads til mange forbedringer. Vi ser frem til at bruge undersøgelsens resultater til at gå i nærmere dialog med kommunerne om nye tiltag, så vi også i fremtiden kan skabe gode jobs i virksomhederne og indtægter til kommunerne, siger formand for DI Horsens, Carsten Wengel.

Se alle resultater på di.dk/le18 - her kan du sammenligne kommuner og se placeringer i alle kategorierne i DI’s Lokalt Erhvervsklima 2018.

FAKTA OM LOKALT ERHVERVSKLIMA 2018

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2018, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er niende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

• Knap 7.700 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer i alt 350.000 arbejdspladser, hvilket svarer til knap 20 pct. af den private beskæftigelse.

• Her i 2018 er undersøgelsen udvidet med enkelte nye spørgsmål og flere nye statistiske indikatorer. Undersøgelsen giver derfor et endnu mere nøjagtigt billede af kommunernes erhvervsvenlighed. Det betyder dog, at sammenligning med placeringer i tidligere år skal tages med et mindre forbehold.

• Som noget nyt er resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer også opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.

• Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

• 93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkelig mængde svar.

For yderligere oplysninger kontakt fagleder Annette Christensen, anch@di.dk, tlf.: 2829 8384 eller pressekoordinator Jeppe Bo Rasmussen, jebr@di.dk, tlf.: 2440 1897.

Fagleder Annette Christensen
Mail  anch@di.dk