Havne holder årsmøde med vinden i ryggen

Brancheforeningen Danske Havne holder Årsmøde fredag 11. juni i Fællessalen på Christiansborg. Havnene er sprudlende fulde af energi og ambitioner og har generelt vinden i ryggen, men direktøren advarer om øget international konkurrence

”Vore danske havne klarer sig generelt rigtigt godt, selv om Corona og Brexit har ramt fiskeriet og dermed fiskerihavnene benhårdt og der mangler krydstogtskibe i en række havne, er der god fremgang.” Det siger direktør Tine Kirk, brancheforeningen Danske Havne, forud for brancheorganisationens Årsmøde næste fredag. De danske havne har vinden i ryggen, og det er godt, siger hun. Men hun advarer om, at politisk nøl kan koste såvel danske arbejdspladser og omsætning og på toppen af det den danske førerposition i den grønne omstilling og udnyttelsen af vinden fra vandet.

”Danmark har turde tage store skridt på det grønne energiområde, derfor kan vi i år fejre, at vi for præcis 30 år siden var de første i hele verden til at anlægge en havvindmøllepark. Vi tog et skridt fremad og fik vinden i ryggen, om man så må sige. Dén førerposition har vi fortsat, der er f.eks. ingen havne i verden, der overgår Esbjerg, når det gælder om at være afgørende for etablering af havvindmøller. Esbjerg er med i fire ud af fem havvindmølleparker i EU”, fortæller Tine Kirk. Og netop havnedirektøren fra Esbjerg, Dennis Jul Pedersen, er da også blandt oplægsholderne på Danske Havnes Årsmøde.

”Der er stor synergi i at bruge danske havne som energiknudepunkter”, siger Tine Kirk og henviser til en perlerække af argumenter for Danmarks og de danske havnes nøglerolle i udviklingen af nye klimavenlige brændselstyper, der grundlæggende baseres på den grønne strøm fra de mange havvindmølleparker. Danmark ligger geografisk enestående i verden for udnyttelsen af havvinden, vi har allerede nu adgang til store mængder af grøn strøm. Vi har offshore-teknologien og et energisystem i verdensklasse. Samtidig peger Tine Kirk på, at de danske havne jo naturligt nok har masser af vand lige udenfor vinduet, og vand skal bruges i den elektrolyse-proces, der skal omdanne den grønne strøm til CO2-neutralt brændstof, f.eks. brint og der fra metanol.

”Men vindenergien og de kæmpemuligheder, der opstået for at omdanne strømmen herfra til CO2-neutralt brændstof, er jo ikke en dansk opfindelse eller et dansk patent. Der skal kæmpes, hvis vi vil sikre danske arbejdspladser og vores fair share af den nye Power-to-X, som det kaldes. Andre lande tæt på rykker, og lande som Kina og USA, der har været lidt sløve i forhold til vindmølle-teknologien rører kraftigt på sig. De er store spillere, når først de folder sig ud. Og tær på os rykker nabolandende også hurtigt. Så et af vore budskaber fra Årsmødet vil være, at danske politikere skal rykke, både politisk og med finansiering. Og vi har som branche nogle konkrete forslag, som også kommer frem i forbindelse med Årsmødet” siger Tine Kirk.

På Årsmødet holder foruden havnedirektøren fra Esbjerg Havn også bestyrelsesformand Carsten Aa, der er direktør på Lindø Port of Odense, direktør i Københavns havn, CMP, Barbara Agersnap, direktør Rune D., Rasmussen, ADP i Fredericia og direktør Willy B. Hansen fra Skagen Havn oplæg. Udefra holder direktør Lars Aagaard fra Danske Energi oplæg, og politikerne Mona Juul (K), Rasmus Helveg Petersen (Rad.) og Malte Larsen (S) er i paneldebat.