Dansk ByggeriDansk Byggeri

Havefliser, der lægges rigtigt, kan holde dobbelt så længe

Det kan blive en dyr fornøjelse, hvis en få år gammel terrasse skal skiftes ud, fordi betonfliserne ikke er lagt efter gældende standarder og producentens anvisninger. Forbrugerne kan derimod gavne klimaet og se frem til en belægning, der holder i op til 30 år, hvis anvisningerne om bærelag, fugebredde og fugemateriale bliver overholdt.

Betonfliser, der er lagt efter gældende normer, standarder og producentens anvisninger, har en meget lang levetid. Derfor skal fru Jensen ikke tænke på at skifte fliserne ud de næste mange år, hvis arbejdet bliver udført korrekt. Hvis fliserne derimod bliver lagt uden hensyn til gældende normer og standarder, bliver belægningen ujævn efter få år.

– Vi oplever alt for ofte, at fliserne ikke er lagt med den anbefalede fugebredde. Det betyder, at fliserne gnider op af hinanden, hvilket skaber et stort slid på dem. Derudover bliver belægningen ujævn, som gør, at der rigtig ofte ryger hjørner og stykker af fliserne. Lige så vigtigt er det, at man vælger et bærelag, der er godkendt til formålet, siger næstformand i Belægningsgruppen i Dansk Byggeri, Kim Falkenberg.

Betonfliser skal lægges med en fugebredde på to til fem millimeter, der sikrer, at der ikke er kontakt mellem fliserne. Bliver de retningslinjer overholdt, kan belægningen nemt holde i 20 til 30 år afhængig af den belastning, som belægningen udsættes for.

Uden den anbefalede fugebredde mellem fliserne, er det også sværere at skifte eventuelle slidte eller beskadigede fliser ud.

Vælg det rigtige fugemateriale
Det er vigtigt at vælge det rigtige fugemateriale, som overholder den gældende norm, DS 1136. Bliver fugerne for eksempel fyldt med strandsand, som ikke er et godkendt fugemateriale, forsvinder udfyldningerne i fugerne meget hurtigt. Det betyder, at fliserne får større bevægelsesfrihed, som øger risikoen for tæt kontakt mellem fliserne.

– Udover at vælge den rigtige fuge, er det også vigtigt at vedligeholde fugerne. Betonbelægninger kræver vedligeholdelse, som så meget andet. Bliver fugerne tomme, giver det ikke kun en større bevægelsesfrihed til fliserne, men også gode vækstbetingelser for ukrudt, siger Kim Falkenberg.

Er man den mindste smule i tvivl om bærelaget, fugebredde eller fugemateriale, anbefaler Kim Falkenberg at søge rådgivning hos leverandøren af fliserne. Og alle er velkommen til at ringe, understreger han.

Næstformand i Belægningsgruppen i Dansk Byggeri, Kim Falkenberg, klf@ibf.dk, telefon 22 24 48 00

Kommunikationskonsulent, Ann-Katrine Lloyd Westphall, alj@danskbyggeri.dk, telefon 51 85 64 73

Billeder

Bliver betonfliser lagt efter gældende standarder og producentens anvisninger kan de nemt holde op mod 30 år. Foto: IBF.
Download
Betonfliser, der ikke bliver lagt efter producentens anvisninger, bliver ofte ujævne og er derfor modtagelige for skader. Foto: IBF.
Download

Corona har ikke fået udenlandske håndværkere til at blive hjemme26.8.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har ikke fået de udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsvirksomhederne til at rejse hjem i større antal. Efter en nedgang på godt 1.600 fra marts til april steg tallet hurtigt igen. Og i juni var antallet af udenlandske medarbejdere oppe på niveau med juni sidste år, viser en analyse fra Dansk Byggeri, der er lavet på baggrund af tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.