Har du styr på indberetningerne til Lønmodtagernes Feriemidler?

Nu er medarbejdernes indefrosne feriemidler indberettet til Lønmodtagernes Feriemidler. Som arbejdsgiver er det derfor nu, man skal tjekke indberetningerne for fejl, inden oplysningerne sendes videre til medarbejderne i februar

Den nye ferielov har med overgangsperioden skabt lidt mere administrativt arbejde til arbejdsgiverne for eksempel med indberetningerne af de indefrosne feriemidler. Vil man som arbejdsgiver være på forkant med situationen, kan det betale sig at dobbelttjekke, om indberetningen af de indefrosne feriemidler er korrekt, siger Marie Thomsen, der er koordinator i kundecentret hos Visma Dataløn.

Indberetningen af de indefrosne feriemidler til Lønmodtagernes Feriemidler blev afsluttet ved årets udgang. Derfor skal man som arbejdsgiver nu sørge for at få dobbelttjekket, at alt er indberettet korrekt. I løbet af februar får de danske lønmodtagere nemlig et brev fra fonden om deres indberettede feriemidler.

For at undgå, at eventuelle fejl informeres videre til medarbejderne, anbefaler en af landets største lønleverandører, at arbejdsgiverne tjekker indberetningen i januar, så eventuelle fejl kan nå at blive rettet, inden medarbejderne bliver informeret af Lønmodtagernes Feriemidler i februar.

- Den nye ferielov har med overgangsperioden skabt lidt mere administrativt arbejde til arbejdsgiverne for eksempel med indberetningerne af de indefrosne feriemidler. Vil man som arbejdsgiver være på forkant med situationen, kan det betale sig at dobbelttjekke, om indberetningen af de indefrosne feriemidler er korrekt. Og det er nu, det skal gøres, så man undgår bekymrerede eller frustrerede medarbejdere, siger Marie Thomsen, der er koordinator i kundecentret hos Visma Dataløn.

● Mette Voigt Jørgensen, Marketing Manager Visma Dataløn, tlf. 42 82 20 28, mette.jorgensen@visma.com

Fakta om DataLøn og Visma-koncernen

Visma tilbyder software og services, der forenkler og digitaliserer administrative forretningsprocesser i den private og offentlige sektor. Koncernen opererer på tværs af Norden, Benelux, Centraleuropa og Østeuropa. Med over 10.000 ansatte, flere end 1.000.000 kunder og en omsætning på NOK 15.028 millioner i 2019, er Visma en af Europas førende softwarevirksomheder. Blandt de mest kendte produkter og løsninger i Visma Software-divisionen er Visma Dataløn, Visma Business, e-conomic, Dinero, Sproom, SmartScan og LogBuy.

Visma DataLøn håndterer 500.000 lønsedler og servicerer hver måned mere end 62.000 virksomheder inden for løn og ansættelsesretlige forhold.

Ny ferielov: Har du nok feriedage til juleferien?17.12.2020 10:30:00 CETPressemeddelelse

Er der noget, vi danskere går op i, er det juleferie med tid til familien og vores nærmeste. Og selv om julen på mange måder bliver anderledes i år, ændrer det ikke på behovet for at trække stikket og holde juleferie. Noget tyder dog på, at flere lønmodtagere ikke har de feriedage til rådighed, som de tror, de har. De nye ferielovsregler, som trådte i kraft den 1. september, har nemlig medført en helt ny måde at optjene og afholde ferie på. Det betyder fx, at mange slet ikke har nået at optjene nok ferie til afholdelse henover jul og nytår.