Hæklede organer kalder smilet frem

Sygeplejerske Gitte Marie Stendys kan nu også kalde sig forfatter. Hun har kombineret sin kærlighed til sit fag med sin store passion for at hækle, og dermed er hun nu klar med håndarbejdsbogen: Hæklet anatomi, der indeholder opskrifter på en hæklet skjoldbruskkirtel, livmoder og hjerte. Og mange andre organer.

De hæklede organer opstod egentlig lidt tilfældigt. Sygeplejersken Gitte Marie Stendys er kendt på sin afdeling som hende, der hækler alt muligt forskelligt. Og en dag spurgte en karkirurg, om hun ikke kunne hækle en hovedpulsåre? Det var ment som en spøg, men Gitte Marie Stendys fulgte spøgen helt til dørs og fandt anatomibogen frem. Efter et par forsøg hoppede en hovedpulsåre af hæklenålen, og den blev selvfølgelig foræret til karkirurgen, så den kunne pynte på hans kontor.

Og siden tog det fart. Opfordringerne og udfordringerne væltede ind. En kvinde ville gerne have et hæklet hjerte til sin bror, der holdt fest for at fejre, at det var 25 år siden, han havde fået en hjertetransplantation. En mor ville gerne forære en bugspytkirtel til sin datter, der er sygeplejerske og har type 1 diabetes. Og sådan blev det ved organ for organ.

Det, der begyndte for sjov, har siden vist sig at være gavnligt til at bryde tabuer om sygdomme. Jeg har opdaget, at det er nemmere at tale om sygdom, når man sidder med et hæklet organ. Det er som om, humoren tager lidt af det farlige ud af det, der er svært at snakke om. Jeg har for eksempel hæklet en analprolaps, og den har virkelig taget kegler! Folk synes, det er SÅ skørt. Men meningen er jo netop, at man kommer til at snakke om det – på en elegant måde, hvis du spørger mig,” forklarer Gitte Marie Stendys, der også har hæklet en særlig blæreoperation til en børnelæge, som bruger den til at tale operationen igennem med overfor forældrene.

Med anatomibogen foran sig har Gitte Marie Stendys hæklet sig gennem organ for organ, og 18 af opskrifterne er nu samlet i Hæklet anatomi, så andre hæklere også kan komme i gang med at hækle organer. Og det kan der jo være mange grunde til at gøre. Det er en fremragende måde at få bedre styr på anatomien for dem, der arbejder professionelt med det. Det kan også være, man har lyst til at give en helt særlig gave til den, der lige er blevet psykolog, læge, sygeplejerske eller noget helt fjerde?
En ting er helt sikkert: det, der begyndte som en nørdet hobby, har vist sig at kunne noget. De bløde, hæklede organer får smilet frem. Det er en ny og humoristisk måde at lære nyt om sygdom og sundhed og baner måske vej for at tale om noget af det, der kan være svært at tale om. Det har Gitte Marie Stendys erfaret via de mange fortællinger, hun har fået fra sine følgere på Facebook og Instagram.

Titel: Hæklet anatomi
Forfatter: Gitte Marie Stendys
Udgivelsesdato: 29. oktober 2020

Harry Styles er en nulevende modelegende14.3.2024 10:13:33 CET | Pressemeddelelse

I 2010 trådte en ung Harry Styles ind på X-factor scenen i England for at aflægge audition. Allerede den gang stod det klart, at han kan inspirere og fascinere med mere end sin stemme. Med neglelak, fjerboa, pailletter, jakkesæt og buksedragter har han gennem alle årene været en inspiration for dem, der gerne vil lege med stilen. I Stilikoner: Harry Styles fortæller Lauren Cochrane historien om en sand modelegende.