Haderslev holder skansen i erhvervsvenlighed

En mindre tilbagegang siden sidste år bliver tildelt Haderslev i DI’s Lokalt Erhvervsklima-undersøgelse, hvor kommunen går fire pladser tilbage til en 38. plads. Det er især i kategorierne ”Infrastruktur og transport” og i ”Arbejdskraft”, at kommunen er gået tilbage. Til gengæld går det frem i ”Information og dialog med kommunen.”

Den mest markante fremgang for Haderslev Kommune er ifølge DI’s analyse i erhvervsvenlighed, når det gælder en god dialog mellem erhvervslivet og kommunen.

Det kan godt være, at en given kommune har mange gode tilbud på hylderne at tilbyde virksomhederne i kommunen. Men hvis ingen kender til de tilbud, så nytter det ikke noget. På samme vis, hvis der er noget, der halter i kommunen, så er der som regel større forståelse for det hos en virksomhed, hvis der er en god forklaring på det. Alt sammen handler det om en god information og dialog kommunen og virksomhederne imellem. Og her har Haderslev gjort det langt bedre i forhold til sidste år, siger formand for DI Sønderjylland Hans Olling.

Og fremgang har kommunen også i kategorien ”Skatter, afgifter og gebyrer”, hvor der er sket et ryk opefter med tolv pladser til en 30. plads.

- Når det gælder lokale skatter, afgifter og gebyrer, er der tale om vigtige parametre for virksomhedernes evne til at konkurrere og dermed også kan være med til at afgøre, hvor de ønsker at placere sig. Her er vi i en løbende konkurrence – ikke blot i forhold til andre kommuner, men også i forhold til omverdenen uden for Danmarks grænser om virksomhedernes gunst og lyst til at slå sig ned, siger Hans Olling.

Men til gengæld er det gået tilbage i kategorien ”Infrastruktur og transport” med 23 pladser til en 49. plads, og hermed lægger Haderslev sig tæt på midten sammenlignet med resten af landets kommuner i den kategori.

- Det koster mange penge og ressourcer, når eksempelvis medarbejdere sidder i kø på vejene, eller må kigge forgæves efter bussen, eller når varer fra danske virksomheder bliver forsinket. Og her burde kommunen kunne klare sig bedre, siger Hans Olling.

Ellers er kommunen også gået markant tilbage på kategorien ”Arbejdskraft”. Og det bekymrer formanden for DI Sønderjylland.

- Til trods for Coronakrisen har vi stadig mange af vores medlemsvirksomheder, som mangler kvalificerede medarbejdere. Adgangen til dem er afgørende for, at virksomhederne kan fortsætte deres vækst og udvikling, som igen er med til at sikre velfærdssamfundet gennem flere skatteindtægter. Her kan kommunen og i særdeleshed jobcenteret være med til at gøre en positiv forskel og hjælpe virksomhederne med at skaffe de medarbejdere, de har brug for. Og det er et arbejde, som bør ske på tværs af kommunegrænserne, siger Hans Olling.

Han peger på, at virksomhederne i undersøgelsen også har svaret på, hvad de helst ser kommunen sætte fokus på. Og der topper arbejdskraft ganske markant og væsentligt mere end på landsplan.

Fakta om Lokalt Erhvervsklima 2020

DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2020, er Danmarks mest omfattende undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er 11. år i træk, at DI laver undersøgelsen.

7.616 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer omkring 323.320 arbejdspladser, hvilket svarer til mere end 18 pct. af den private beskæftigelse.

Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

Resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer er opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.

93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkelig mængde svar.