Grusgrave inviterer indenfor

Grusgrave er ofte noget, vi bare kører forbi. Men lørdag den 7. september kan alle interesserede opleve en grusgrav indefra og blive klogere på, hvor råstoffer som sand, sten og grus kommer fra. Der er også mulighed for at grave efter guld og se store maskiner, når Danske Råstoffer inviterer til åbent hus hos Dansand og Asklev Sten & Grus.

Arrangementet Råstofdagen 2019 byder på både viden, leg og flot natur. Grusgravene i Brædstrup og Hampen holder åbent fra klokken 10.00 til 14.00.

- Det er en god anledning til at opleve, hvordan en grusgrav ser ud og virker og møde de mennesker, der til dagligt arbejder med råstofferne. Sand, sten og grus er vigtige råstoffer, der blandt andet bliver brugt til at bygge vejanlæg. Men det er også stoffer, vi omgiver os med derhjemme, når vi træder ud på vores terrassefliser eller leger i sandkassen. Så for mange er det sjovt at blive lidt klogere på råstofferne, og hvordan de bliver til, siger Lasse Møller Vollesen, sekretariatsleder, Danske Råstoffer i Dansk Byggeri.

Aktiviteter for store og små
Arrangementet er for både børn og voksne. Aktiviteterne kan variere i de enkelte grusgrave, men der er blandt andet mulighed for at komme helt tæt på de store maskiner og anlæg, der bliver brugt i grusgraven. De besøgene kan også prøve kræfter med at grave guld og opleve den smukke natur.

- Dagen byder på sjove og lærerige aktiviteter. Der er rig mulighed for at få en anderledes oplevelse og et indblik i råstoffernes verden og den flotte natur i grusgravene, siger Lasse Møller Vollesen.

Man kan besøge følgende steder:
- Dansand, Lervejdal 8b, Addit, 8740 Brædstrup
- Asklev Sten & Grus, Hedevej 8, 7362 Hampen

Virksomhederne sørger for lidt mad og drikke i løbet af dagen. Det er ikke nødvendigt at tilmelde sig arrangementerne på forhånd.

Sekretariatsleder Lasse Møller Vollesen, Danske Råstoffer i Dansk Byggeri, lmv@danskbyggeri.dk, telefon 21 20 39 95