Nature Energy Biogas

Grønt brændstof til skibe og lastbiler kan tankes i Frederikshavn

Første spadestik til anlægget, der er det det første af sin slags i Danmark, er netop taget på havnen i Frederikshavn. Til sommer kan passagerskibe og fragtskibe tanke flydende, CO2-neutral biogas i Frederikshavn Havn. Også den tunge lastbiltrafik kan køre på det grønne brændsel.
Første spadestik. Fra venstre; Birgit S. Hansen, Borgmester i Frederikshavn Kommune, Mikkel Seedorff Sørensen, Adm. Direktør for Frederikshavn Havn, Bo Larsen, COO MAKEEN Energy og Ole Hvelplund, CEO Nature Energy

Efterspørgslen på grønne energikilder til den tunge transport er tårnhøj, og nu sikrer MAKEEN Energy og Nature Energy at den tunge lastbiltrafik og den maritime sektor får et grønt alternativ til de fossile energikilder.

Borgmester i Frederikshavn Kommune, Birgit S. Hansen, glæder sig over den grønne milepæl passeres i Frederikshavn:

-          Det er vigtigt for os, at vi følger med i udviklingen og hele tiden søger veje til at sikre den grønne omstilling. Så muligheden for fremadrettet at kunne tilbyde grønne drivmidler til transport både på land og til vands er en milepæl, der også er med til at positionere os som en grøn kommune.

Også for Frederikshavn Havn markerer anlægget en grøn fremtid, fastslår havnens administrerende direktør, Mikkel Seedorff Sørensen:

-          For os markerer første spadestik endnu et grønt tiltag på Frederikshavn Havn. Det nye anlæg er i høj grad med til at styrke Frederikshavn Havns position som grønt knudepunkt, og placeringen i Frederikshavn understreger samtidig havnens strategisk vigtige placering mellem sejlruten ind i Østersøen og motorvejsnettet.

Omkring 75.000 skibe passerer hvert år Frederikshavn Havn og vil derfor kunne tanke den flydende biogas tæt på sejlruten.

Også biogas til lastbiler

Mens gasdrevne køretøjer er et forholdsvist sjældent syn på de danske veje, ser det meget anderledes ud i vores nabolande. På de svenske veje kører der for eksempel 50.000 sådanne lastbiler, busser, varevogne og personbiler.

Dermed sikrer biogassen ikke kun uafhængighed af fossil naturgas, men også en energikilde, der kan sikre omstillingen af den tunge transport, forklarer CEO i Nature Energy, Ole Hvelplund:

-          Biogas er en naturressource på lige fod med sol og vind. Samtidig har biogassen den store fordel, at skibe og lastbiler, der kan bruge biogassen, allerede findes. Der mangler populært sagt bare en tankstation, siger han og tilføjer:

-          Det laver vi om på nu. Efterspørgslen er der og den grønne omstilling forlanger grønne alternativer til fossile brændstoffer.

Anlægget i Frederikshavn Havn kan producere 20.000 tons flydende biogas (LBG) om året men kan udvides til at producere 120.000 tons årligt.

Fremtiden er grøn

Nature Energys og MAKEEN Energys fælles anlæg har navnet Nordliq (Nordic Liquefication) og er designet af MAKEEN Energy, der også står for byggeriet.

Bo Larsen, der er COO i MAKEEN Energy, ser en grøn fremtid for sig:

-          Vi har i MAKEEN Energy mange årtiers erfaring med løsninger inden for gas, og det er fantastisk at denne erfaring nu kan danne springbræt til udviklingen af grønt brændstof og omstillingen af dansk industri. LBG bliver en vigtig del af vores energi-arsenal i fremtiden, så Nordliq er en stor milepæl.

Biogas udgjorde i 2021 omkring 25 procent af gassen i det danske gasnet i 2021 mens forventningen er, at andelen når op på omkring 40 procent i år.

Fakta om Nordliq

• Fryser biogas ned til minus 160 grader hvorved gassen bliver flydende og fylder 600 gange mindre
  • Investering på trecifret millionbeløb hvoraf Nature Energy tegner sig for 2/3 af investeringen mens MAKEEN Energy tegner sig for 1/3.
  • Frederikshavn Havn ejer grunden og etablerer den fornødne infrastruktur
  • Kan levere 20.000 tons flydende biogas om året

Fakta om MAKEEN Energy

MAKEEN Energy er en global markedsleder inden for teknologiske løsninger til energiindustrien. Med rødder i gasbranchen leverer MAKEEN Energy projekter og udstyr til bl.a. flaskegas, flydende naturgas/biogas, konvertering af plastaffald og udvinding af glasfiber fra udtjente vindmøllevinger.

Fakta om Nature Energy

Nature Energy producerer omkring 1/3 af biogassen i det danske gasnet og er med 12 anlæg i Danmark og flere på vej i USA, Canada, Frankrig og Holland er en af verdens største producenter af biogas.

Nature Energy: Communications Director Rasmus Carlsen, telefon 30 28 67 20

MAKEEN Energy: Bo Larsen, COO, telefon 40 25 04 93
Frederikshavn Havn: Mikkel Seedorff Sørensen, adm. direktør, 40 62 60 05

Billeder