Danske Havne

Grøn strøm til klimavenligt brændstof: Det gælder om at komme i gang!

Del
Tempo. Begynd med mindre projekter, der kan skaleres op. Så kan vi allerede i 2022 være i gang. Sådan bringer vi Danmark fremad på Power-to-X-dagsordenen, mener offensiv havnedirektør. Danske Havne bakker op
Rune D. Rasmussen, CEO i ADP A/S i Fredericia: Sæt i gang!
Rune D. Rasmussen, CEO i ADP A/S i Fredericia: Sæt i gang!

Direktør i ADP A/S i Fredericia, Rune. D. Rasmussen, mener ikke, det kræver store, forkromede projekter for Danmark at komme i gang med at omforme den grønne strøm, der produceres af havvindmølleparkerne til klimavenligt, CO2-neutralt brændstof.

”Vi kan reelt være i gang allerede næste år, hvis vi vil. Det kræver, at vi tager tingene step-by-step og placerer projekterne der, hvor der er infrastruktur til det og et marked. Jeg synes, at virksomheder som Green Hydrogen, Everfuel og Shell viser en hurtig og praktisk vej frem, siger Rune D. Rasmussen”

Man behøver absolut ikke gå på kompromis med de store mål. Men vi skal erkende, at det er en proces. Vi skal finde ud af, hvordan vi når derhen. Det gør vi bedst ved at komme i gang med flere små projekter, der så løbende kan opskaleres. Vi skal grundlæggende have infrastrukturen i orden. Den kan havnene og vores samarbejdspartnere generelt levere. Dernæst skal vi sikre, at brændstoffet produceres der, hvor der er efterspørgsel.”

Han peger på, at der er brændstof-infrastruktur i bl.a. Aalborg og Fredericia og at de to store havne kan forsyne store dele af Jylland og Fyn. Sjælland og øerne kan klares fra Kalundborg Havn og Prøvestenen i CMP, Københavns Havn. De eksisterende anlæg i de fire havne skal revitaliseres og nye virksomheder og teknologier tiltrækkes, men fundamentet er der.

Det er fantastisk med energiøer og store ambitioner og klimamål i 2030. Men det er meget, meget langsigtet med mange ubekendte, og reelt kender vi ikke det endgame. Flere, mindre og skalérbare projekter vil få os i gang, både med erfaring, forsyning og forretning”, siger Rune D. Rasmussen, der håber og tror på levering i 2022 fra Fredericia i form af Everfuel og Shell samarbejdet på raffinaderiet.

Mange vil gerne tale om grøn omstilling. Men vi er alle nødt til at se i øjnene, at der er omkostninger, uprøvet land og sikkerheds-issues, vi skal håndtere i den omstilling. Havnene skal som store infrastruktur-ejere sammen med de relevante store virksomheder lave en værdikæde analyse som bl.a. handler om, hvorvidt CO2 skal være en omkostning eller en forretning. Det kan blive det sidste, men så skal vi ville det,” siger den offensivt tænkende Rune D. Rasmussen, der foruden at drive havnene i Fredericia, Nyborg og Middelfart også ejer og løbende opskalerer Taulov Dry Port som det centrale trafik-knudepunkt for gods-transport, der kombinerer flere transportmidler på skinner, vej og til søs.

Tine Kirk Pedersen, direktør i brancheorganisationen Danske Havne, der repræsenterer de danske erhvervshavne, bakker op:

”Det er helt rigtigt, at det kræver handlekraft og -vilje at få det her i gang, og det kan ikke gå hurtigt nok. Jeg deltog i en høring på Christiansborg om netop Power-to-X for en måneds tid siden, og der var den entydige fælles besked fra de øvrige oplægsholdere til politikerne, at Danmark skal rykke nu og ikke vente til når alle lige har holdt sommerferie.

 

Jeg tror, Rune har helt ret i, at flere, mindre projekter, som så kan skrues op i takt med at ny viden, erfaring og ikke mindst øget efterspørgsel er vejen frem. Meget kan innovative og driftige havne selv sammen med samarbejdspartnere i brændstof-branchen, men jeg appellerer til at både regeringen og Folketinget erkender, at den grønne omstilling skal hjælpes på vej med statslige investeringer i Power-t-X for vores nabolande er allerede for længst rykket ud af starthullerne”.

 

Danske Havne er naturlige knudepunkter for processen, da de dels råder over plads, logistik-erfaring og infrastruktur. Dels vil transport af klimavenligt brændstof til eksport i stor skala kunne ske ad søvejen på skibe, der kan rumme adskilligt mere brint eller ammoniak end f.eks. tankbiler.

Regeringen ventes at fremlægge sit udspil til grøn mobilitetsplan, der ventes at indeholde netop prioriterede investeringer til veje, skinner og havne, efter påske.

Kontakter

Billeder

Rune D. Rasmussen, CEO i ADP A/S i Fredericia: Sæt i gang!
Rune D. Rasmussen, CEO i ADP A/S i Fredericia: Sæt i gang!
Download

Information om Danske Havne

Danske Havne
Danske Havne
Bredgade 23, 2. tv.
1260 København K

72 11 81 00https://www.danskehavne.dk/

Danske Havne er brancheorganisationen for Danmarks erhvervshavne. Organisationen blev stiftet i 1917 og har fungeret som et samlingspunkt for samarbejde, vidensdeling og politisk indflydelse på tværs af landets erhvervshavne.

Danske Havne har til hovedopgave, at skaffe erhvervspolitisk indflydelse og deltage i den offentlige debat på vegne af medlemshavnene og branchen som helhed. Yderligere fungerer Danske Havne som rådgiver og facilitator for samarbejde og vidensdeling på tværs af landet, så medlemmerne kan udvikle deres virksomheder bedst muligt til gavn for den lokale vækst, beskæftigelse og havnens konkurrenceevne.

Følg pressemeddelelser fra Danske Havne

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Danske Havne

Danske Havne glæder sig over havvinds-ambition om tempo og smidighed18.5.2022 15:26:54 CEST | Pressemeddelelse

Danske Havne glæder sig over ambitionen om at etablere 150 GW havvind i Nordsøen inden 2050, som de fire Nordsølande Danmark, Tyskland, Holland og Belgien onsdag blev enige om ved topmødet på Esbjerg Havn. Brancheorganisationen Danske Havnes direktør: ”Vi er begejstrede for det høje ambitionsniveau og det tempo, der lægges op til. Vigtigt er også , at man bliver smidig og meget konkret, når de endelige planer skal lægges. Bureaukrati og eventuel uhensigtsmæssig lovgivning må ikke stå i vejen, så politikerne må være friske på at rydde alle sten af vejen i ekspres-fart”, siger Tine Kirk, der peger på betydningen af de mange arbejdspladser i Danmark, som den store satsning på havvind i Nordsøen kaster af sig. ”Vi var først i verden med satsningen på havvind, da vi etablerede verdens første havvindmøllepark i 1991, så det er meget passende, at Danmark også er central aktør i Esbjerg-erklæringen her i 2022. På sin egen måde er det også illustrativt, at det finder sted på vores havn i Esbjer

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye