Københavns Universitet - Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet

Gråt hår og rynker i tidlig alder fik forskere på sporet af behandling til sjælden kræft

Sarkom-kræft er en yderst sjælden og kompleks kræftform, der blandt andet sidder i knogler og muskler. Nu har forskere fundet ny metode til at forudsige, hvilke sarkom-patienter der vil have mest gavn af potentiel ny behandling.
Tidlig aldring som gråt hår og rynker er symptomer på neurologiske sygdomme som Werner syndrom. Det er ved blandt andet at undersøge den sygdom, at forskere fra KU nu har udviklet potentiel ny behandling til kræft. Foto: Canva.

Sarkomer er kræftknuder, der opstår i for eksempel knogler, muskler eller fedtvæv. Det er en sjælden kræftform, der kun udgør en procent af alle kræftsygdomme. Til gengæld er den svær at regne ud og kompleks at behandle.

Men ny forskning har muligvis fundet frem til en ny behandling, der kan hjælpe de allermest syge sarkom-patienter.

”Vi har fundet ud af, at de sarkom-patienter, hvis kræftceller har et højt udtryk af et protein kaldet cep135, har en dårligere prognose. Men hæmmer vi et gen kaldet plk1, så kan vi hæmme væksten af sarkom-kræftcellerne. Dermed tyder det på, at vi kan målrette behandlingen til den allermest syge gruppe af sarkom-patienter,” siger lektor Morten Scheibye-Knudsen fra Center for Sund Aldring på Institut for Cellulær og Molekylær Medicin, der står bag studiet.

Ideelt set, bør hver enkelt cancer-patient få en skræddersyet behandling

- Morten Scheibye-Knudsen, lektor

Der findes allerede metoder til at identificere sarkom-patienters prognoser, og der findes forskellige behandlinger. Men det nye studie identificerer en ny metode.

”Det er en anden måde at stratificere på, og potentielt en ny og bedre måde at behandle på. Og så er det i sig selv godt for patienterne, at der nu kommer en ny metode til. Der er nemlig ikke to slags cancer, der er ens. Ideelt set, bør hver enkelt cancer-patient få en skræddersyet behandling,” understreger Morten Scheibye-Knudsen.

Han håber, at andre forskere, der har de nødvendige test-faciliteter vil undersøge studiets resultater nærmere, så der på sigt kan laves ny behandling. Hvis det viser sig, at det virker, så kunne der være en behandling på markedet om fem til 10 år, vurderer Morten Scheibye-Knudsen.

Gråt hår, rynker og tab af fedtvæv i en tidlig alder

I første omgang undersøgte Morten Scheibye-Knudsen og hans kollegaer, personer der lider af de sjældne sygdomme Werner syndrom, Nijmegen breakage syndrom og Ataxia-telangiectasia syndrom.

Det er tre neurologiske sygdomme, der alle giver symptomer på tidlig aldring som gråt hår, rynker og tab af fedtvæv. Og så medfører sygdommene en stor risiko for at få kræft i en tidlig alder.

”En af mine væsentligste interesser som forsker på Center for Sund Aldring er alders-associerede sygdomme som kræft. Når vi bliver gamle, sker der rigtig mange forskellige ting i kroppen, og det er dermed svært at se kausaliteten. Men hos personer, der lider af for eksempel Werner syndromet, er det meget nemmere at isolere, hvilke gener, der gør hvad. Det giver så at sige et molekylært håndtag,” siger Morten Scheibye-Knudsen.

For at finde ud af, hvad der gør, at personer med de tre sygdomme udvikler kræft i en tidlig alder, sammenlignede forskerne genudtrykket på tværs af sygdommene. Det gjorde de i samarbejde med firmaet Insilico Medicine som via deres omfattende Pandaomics platform kunne identificere gener der er ændret i tusindvis af forskellige sygdomme.

Pandaomics er en platform hvor forskellige typer af såkaldt omics data, hvilket blandt andet er data om gen-utryk, DNA sekvenser, protein niveauer, kan sammeføres via kunstig intelligens algoritmer og andre analyser.

Det viste sig ved hjælp af Pandaomics, at proteinet cep135 var en fællesnævner for de tre sygdommes kræft-gener.

”Så kiggede vi på genudtrykket i forskellige kræftsygdomme, der fandt vi ud af, at cep135 er associeret med høj dødelighed i blandt andet sarkom-kræft, men også i blærekræft. Men sarkom-kræft var interessant, da personer med Werner syndrom har meget høj grad af sarkomdannelse,” forklarer Morten Scheibye-Knudsen.

Til sidst undersøgte forskerne, hvordan de kunne hæmme sarkom-kræften. Proteinet cep135 er ikke et godt mål, da det er et såkaldt strukturelt protein, og disse er svære at ramme med medicin. I stedet fandt forskerne frem til, at hæmmer man genet plk1, så kan man ramme sarkom-kræften.

”Studiet indikerer, at vi kan bruge genetiske sygdomme som udviser accelereret aldring til at identificerer nye behandllingsmål. I dette studie har vi undersøgt kræft men metoden kan I princippet bruges på alle aldersrelaterede sygdomme såsom demens, hjertekarlidelser og andre," siger Morten Scheibye-Knudsen.

Du kan læse hele studiet ”High-confidence cancer patient stratification through multiomics investigation of DNA repair disorders ” i CDDpress.