Gør-det-selv ulykker i kraftig stigning under coronaen

Ulykker i hjem og have steg med næsten 25 pct. under coronanedlukningen. Når vi kommer rigtig galt afsted, har kun 85 pct. af os den ulykkesforsikring, der kan give et økonomisk plaster på såret, viser nye tal fra Forsikringsoplysningen.

Flest nordjyder - 91 pct. - har en ulykkesforsikring. I Hovedstaden er det kun 81 pct.

Danskerne har haft travlt med gør-det-selv arbejde, og landets byggemarkeder har haft kronede dage under covid-19 restriktionerne. Data fra Danske Bank vidner om et mersalg på hele 24 pct. under coronapandemien.

Men det går ikke altid godt med danskernes gør-det-selv projekter. De seneste ulykkestal fra landets skadestuer viser, at der har været en stigning af ulykker i hjem og have på hele 25 pct. – i øvrigt næsten samme procentstigning som mersalget hos byggemarkederne.

Gør-det-selv arbejdet går især udover hænderne, viser nyeste tal fra UlykkesAnalysegruppen på Odense Universitetshospital baseret på 1.169 ulykker i 2019.

- Der er en klar corona-effekt i tallene, hvor flere danskere har kastet sig over gør-det-selv arbejde, og flere er kommet til skade og har haft brug for hjælp fra deres forsikring, siger konsulent Anja Lintrup Sørensen fra Forsikringsoplysningen hos Forsikring & Pension.

- Det kan gå rigtig galt og give varige mén, når vi kommer ud for en ulykke i hjemmet eller haven, hvis man fx tager et alvorligt fald fra en stige. Her kan en ulykkesforsikring give et økonomisk plaster på såret, siger konsulent Anja Lintrup Sørensen.

UlykkesAnalyseGruppen har i tidligere analyser udpeget stigen, vinkelsliberen og hobbykniven som de værktøjer, vi oftest kommer galt afsted med, og som kræver, vi skal en tur forbi skadestuen. - Mange har ingen ulykkesforsikring.

- Det er kun omkring 85 pct. af danskerne, der har den ulykkesforsikring, der dækker, hvis man kommer alvorligt til skade i hjemmet eller haven. Så der er virkelig god grund til, at de mange gør-det-selv danskere får styr på deres forsikring, tilføjer Anja Lintrup Sørensen.

Hun fortæller, at har man ikke en ulykkesforsikring, så er det nemt at sammenligne priser og dækninger på ForsikringsGuiden.dk. Her kan man få et overblik på tværs af forsikringsselskaberne. Man kan sammenligne én forsikring ad gangen, men man kan også sammenligne flere forsikringer på én gang, når man nu er i gang.

Jørgen Kjær Thomsen - pressetelefon 41 91 91 01

Vi købte 24 pct. mere i byggemarkeder under coronaen

Forsikring & Pension er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring13.7.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om man har brug for en ekstra forsikring, når man kører sydpå i en lånt campingvogn? Ved de, hvilken forsikring der dækker, når man ødelægger naboens rude under græsslåning, eller hvad man skal være opmærksom på, når man bruger sin ukrudtsbrænder?

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring19.5.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvordan man er forsikret, hvis man kommer til skade, når man hjælper sin ven med havearbejdet? Ved de, om man kan få erstattet sit vandtab efter en skjult rørskade, eller om forsikringen dækker, hvis man får stjålet sin mobiltelefon, fordi man har glemt den et offentligt sted.