Godt at regeringen vil lade private virksomheder behandle affald

Regeringens affaldsudspil er en god start og et vigtigt skridt hen imod et samfund, hvor vi genanvender mere af det affald, som vi indtil nu har brændt af. Dansk Byggeri er glad for, at regeringen lægger op til at sende behandlingen af husholdningernes affald i udbud, så også private virksomheder kan byde på opgaven.

Regeringens længe ventede affaldsplan stiller større krav til både borgerne og private virksomheder om at sortere deres affald. Og hvis forslaget føres ud i livet, vil kommunerne få frataget en del af deres selvbestemmelse omkring affaldssortering til fordel for fælles nationale retningslinjer.

- Vi ser det som en politisk anerkendelse af, at modellen med kommunalt selvstyre på affaldsområdet har spillet fallit og er glad for, at regeringen nu lægger en grobund for et spirende erhvervsliv på affaldsområdet, i stedet for at behandle affaldsressourcerne i et rent offentligt regi. Det er nemlig ikke lige meget, hvordan du sorterer affaldet, hvis det skal genanvendes bedst muligt bagefter, siger miljøchef Simon Stig-Gylling, Dansk Byggeri.

Mindre affaldsforbrænding til gavn for klimaet

Med dagens udspil erkender regeringen også, at den måde, man i mange år har brændt affald af på, belaster klimaet unødigt. Ifølge regeringens egne beregninger vil forbrændingsanlæggene udlede 1,5 mill. ton CO2 i 2030, hvis det ikke lykkes at genanvende mere affald. Det svarer til 3,6 procent af den samlede CO2-udledning.

- Vi er nu ved at se begyndelsen til enden på de store forbrændingsanlæg. Det er på høje tid, at også politikerne erkender, at det ikke længere går at brænde værdifulde ressourcer af, som lige så godt kan genanvendes. Det efterlader samtidig et stort ansvar hos industrien, der skal være bedre til at benytte genanvendte ressourcer. Men det er der meget der tyder på, at den er, siger miljøchef Simon Stig-Gylling, Dansk Byggeri.

I dag genanvender byggebranchen 85 procent af alt bygge og anlægsaffald. Men branchen arbejder målrettet på at blive endnu bedre.

Miljøchef Simon Stig-Gylling, ssg@danskbyggeri.dk, telefon 31 60 99 08

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Lejere i 4.400 nordsjællandske almene boliger får besøg af håndværkeren2.6.2020 05:00:00 CESTPressemeddelelse

Der er godt nyt til lejerne i almene lejligheder og rækkehuse i de nordsjællandske kommuner. Mere end 4.400 almene boliger i Nordsjælland vil blive renoveret inden for de næste par år, viser en opgørelse, som Dansk Byggeri har lavet på baggrund af tal fra Landsbyggefonden. Rudersdal, Furesø og Frederikssund er topscorere. Her kan lejere i hhv. 959, 684 og 602 almene boliger se frem til, at deres hjem bliver forbedret.

Investeringer i veje kan redde arbejdspladser og forbedre infrastrukturen29.5.2020 07:11:41 CESTPressemeddelelse

Statens og kommunernes investeringer i veje og broer er på fem år faldet med 29 procent, viser en ny analyse. Derfor er det ifølge Dansk Infrastruktur positivt, at kommunerne nu har mulighed for at fremrykke anlægsinvesteringer for 2,5 mia. kr. Det kan redde arbejdspladser under coronakrisen og samtidig forbedre infrastrukturen. Men der er brug for flere investeringer i årene fremover, lyder vurderingen.