Gode vækstudsigter for biograferne

Julen byder som vanligt på nye film i biografen, og danskerne sætter sig gerne foran den helt store skærm. Det giver biografbranchen vind i sejlene, og ifølge PwC’s Global Entertainment & Media Outlook 2019-2023 fortsætter succesen med en gennemsnitlig vækst på 3 % om året til 1,5 mia. kr i 2023.

PwC’s undersøgelse af biografmarkedet viser, at den danske biografbranche nåede en samlet omsætning på 1,3 mia. kr. i 2018, og i 2013 forventes omsætningen at stige til ca 1,5 mia. kr. Det er dog lidt lavere end væksten på globalt plan, der forventes at ligge på 4,4 % i gennemsnit om året i samme periode.

”Det går godt for den danske biografbranche, og det er særligt de lokale filmproduktioner, der kan gøre den store forskel på et godt eller dårligt biografår,” fortæller Leif Ulbæk Jensen, partner og medieekspert i PwC.

Han henviser til, at danske film havde stor betydning for, at 2018 blev et godt biografår i Danmark, med film som “Journal 64”, “Lykke-Per” og “Så længe jeg lever”, der alle kom i top ti og i høj grad trak danskerne i biografen sidste år. I Danmark steg de lokale film desuden til at have en markedsandel på 29 % i 2018 mod ca. 20 % i 2017. I 2019 er det særligt ‘Jagsæson’ og ‘Dronningen’, der har trukket danskerne ind i biografmørket.

Det skal være en oplevelse
Biografer rundt omkring i verden er begyndt at øge deres fokus på biografoplevelsen for at kunne konkurrere med film på håndholdte enheder eller hjemme i sofaen. En tendens, der også vinder frem herhjemme:

“Det er i høj grad bedre lyd, sæder og billedkvaliteten, men også oplevelser før selve biografoplevelsen som fx restaurantbesøg får et øget antal biografgængere ind i salene. Herhjemme er 4DX-teknologien introduceret med effekter som vind, vand, dufte og sæder i bevægelse, og planen er, at teknologien skal udbredes yderligere. Samtidig er biograferne begyndt at tilbyde nye typer af oplevelser som fx rockkoncerter, operabio samt sportevents, der skaber yderligere aktivitet i biografsalene,” siger Leif Ulbæk Jensen.

Han vurderer samtidig, at biograferne med fordel kan fokusere mere på at anvende kundedata endnu mere aktivt, som driver for fortsat vækst. “Biograferne har som mange andre efterhånden en uvurderlig viden om deres kunders præferencer og har mulighed for at skræddersy forslag til film og andre events, som kan tilskynde til flere besøg.”

Herudover kan tilbydes loyalitetsprogrammer, som allerede nu ses at tiltrække tusinder af kunder rundt omkring i verden:

“Et eksempel på dette er en fast månedlig pris, der giver medlemsfordele og fri adgang til biografen fx tre gange om måneden eller til at se et fast antal film. På den måde sikrer biograferne sig et stabilt og forbedret kundegrundlag, yderligere salg af kioskvarer og en fast indtægtsbase,” slutter Leif Ulbæk Jensen.

Om Global Entertainment & Media Outlook
PwC’s 19. årlige udgave af Global Entertainment & Media Outlook er en omfattende onlinekilde til global analyse af privatforbrug og reklameforbrug. Med direkte sammenlignelige historiske og prognosebaserede data og kommentarer for fem år for 15 specifikke industrisegmenter i 53 lande og områder gør Outlook det lettere at sammenligne og modstille privatforbrug og reklameforbrug på tværs af segmenter, lande og områder. Du kan læse mere påwww.pwc.com/outlook.

Segmenter omfattet af Global Entertainment & Media Outlook
Bøger; Business-to-business; Biografer; Dataforbrug; Internetadgang; Internetreklamer; Blade; Musik, radio og podcasts; Aviser; Out-of-home; OTT video; Traditionelt tv og hjemmevideo; tv-reklamer; Videospil og e-sport; Virtual reality.

Metode
Alle prognoserne er opbygget ved at først at indsamle historiske data fra en række forskellige kilder. En base af omfattende historiske data indsamles i første omgang fra offentligt tilgængelige informationskilder, herunder brancheorganisationer og statslige organer. Derudover er der gennemført interviews med relevante inden- og udenlandske organisationer, tilsynsmyndigheder og ledende aktører for at indsamle indsigter og estimater, der ikke er offentligt tilgængelige. Alle prognoser udarbejdes således som led i en samlet, integreret proces, der involverer både kvantitativ og kvalitativ analyse, herunder forventninger til udvikling i makroøkonomiske forhold. Prognoserne er resultatet af en scoping-proces, markedskort-lægning, dataindsamling, statistisk modellering og validering og er således i sagens natur behæftet med usikkerhed.

Unge i Vejle- og Kolding-området får privatøkonomi på skoleskemaet5.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Undersøgelser viser, at alt for mange unge kommer i økonomiske vanskeligheder tidligt i livet, og tidlige gældsproblemer kan få konsekvenser langt ind i voksenlivet. Med undervisningsforløbet ’Ung privatøkonomi’ klæder PwC folkeskoleelever i 7. og 8. klasse på med forståelse for økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab. I starten af april starter tiltaget op på skoler i Vejle- og Kolding-området.

Ny afgørelse fra Skatterådet: Smartwatches er omfattet af reglerne om beskatning af fri telefon25.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

PwC har i en sag for Skatterådet d. 19. marts 2024 spurgt ind til, om man som medarbejder skal beskattes af et smartwatch, som ens arbejdsgiver stiller til rådighed. På baggrund af den teknologiske udvikling og smartwatches funktionalitet har Skatterådet fastslået, at smartwatches er underlagt de samme regler for beskatning som telefoner, når de stilles til rådighed af arbejdsgivere til deres medarbejdere.