Gode takter i regeringsoplæg

Regeringens oplæg om en bedre offentlig service får positive ord med på vejen fra Djøf. Men husk at involvere medarbejdere og ledere, lyder det.

Regeringens oplæg ”Borgeren først – en mere sammenhængende offentlig sektor” som skal sikre en bedre offentlig service, får positive ord med på vejen fra Djøf.

- Oplægget indeholder god takter. Det er absolut nødvendigt at give de nuværende regler et kritisk serviceeftersyn, så medarbejderne får frihed til at udfolde deres faglighed og reducere omfanget af unødvendigt bureaukrati, siger Lisa Herold Ferbing, formand for Djøf og fortsætter:

- Vi er også helt enige i behovet for at sikre, at den offentlige sektor bliver mindre præget af siloer, der ikke arbejder sammen, ligesom nye teknologiske muligheder skal benyttes for at sikre borgerne den bedst mulige velfærd. Og med Ledelseskommissionen har regeringen adresseret behovet for at udvikle den offentlige ledelse og styring.

Lisa Herold Ferbing drypper dog et par dråber malurt i bægeret.

- Alle regeringer har de sidste mange år har talt om behovet for at reducere omfanget af regler og bureaukrati. Det er desværre kun gået den forkerte vej, så regeringen skal ikke måles på ordene, men på, om den får skabt en reel forandring, hvor borgerne også oplever en bedre velfærd og virksomheder bedre ydelser. I den proces er det centralt at sikre, at medarbejdere og ledelser på alle niveauer i den offentlige sektor bliver involveret. Samtidig er det vigtigt, at de fremtidige styringsformer sikrer, at der i endnu højere grad er rum til at kunne lede. Det er meget svært at skabe forandringer, hvis lederne ikke har reel mulighed for at kunne handle inden for de overordnede politiske og budgetmæssige rammer.

- Regeringen annoncerer også, at man ønsker øget brug af benchmarking mellem de forskellige offentlige institutioner. Det er vigtigt, at måling har læring og udvikling for øje og ikke er drevet af uigennemsigtige sparemål og forenklede standardiserede løsninger.

Djøf var medarrangør af en høring om fornyelse af den offentlige sektor på Christiansborg i fredags. Her blev der fra flere forskere lagt stor vægt på, at Danmark har en meget høj retssikkerhed og meget lav grad af korruption i den offentlige sektor.

- Der er stærkt belæg for at sige, at Danmark har en meget velfungerende offentlig sektor, og det er en god platform for en fremtidig modernisering, slutter Lisa Herold Ferbing.

Lisa Herold Ferbing træffes for yderligere kommentarer ved henvendelse til Torben Gross, pressechef i Djøf, tlf. 21 49 01 73.