Gode intentioner hos Undervisningsministeren, men behov for hårdere styring

Ros til undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil for at ville løse problemerne med  bl.a. etnisk opdelte gymnasier fra formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Tomas Kepler.

Men desværre løser ministerens forslag ikke problemerne.

Behov for tydeligere regler, afskaffelse af ventelister og samarbejde mellem regioner

”Skæv elevsammensætning kommer vi kun til livs med benhård styring. Ministeren skal skrue ned for nogle skolers kapacitet, så gymnasier, der lider under markant faldende elevtal, kan få det antal elever, som giver mulighed for at skolen kan fungere fagligt og socialt forsvarligt,” mener GL-formanden.

Et andet problem i ministerens forslag er, at det ikke indeholder tydelige regler for, hvordan fordelingsudvalgene og regionerne kan styre og koordinere kapaciteten på gymnasierne og sanktionere, hvis gymnasier overtræder reglerne eller bryder indgåede aftaler. Hvis regionerne skal have et større politisk ansvar for at fordele eleverne og fastsætte kapaciteten, skal de vise, at de er klar til at træde i karakter og påtage sig rollen.

Undervisningsministerens midlertidige forslag tager ikke højde for, at fordelingen af elever for enkelte skolers vedkommende går på tværs af grænserne mellem fordelingsudvalg og regioner. I sin yderste konsekvens bliver resultatet, at gymnasier med stort fald i søgningen - fx på den københavnske vestegn - sidder i fordelingsudvalg og skal fordele elever, der ikke er dér, men optræder i naboregionens fordelingsudvalg. Derfor er det afgørende, at regionerne reelt er villige til at samarbejde og koordinere elevfordelingen på tværs af regionsgrænser.

Derudover forbyder forslaget ikke ventelister. Populære gymnasier fisker elever fra andre gymnasier. Det er en uskik, som ministeren bør sætte en stopper for.

”Vi ser frem til en permanent løsning, der lægger loft over skolernes kapacitet, og som forbyder skoler at fiske elever på andre skoler. Alternativt skal vi have distriktsgymnasier,” slutter Tomas Kepler.

Yderligere information hos Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, tlf. 31 42 81 20.

Tomas Kepler
tk@gl.org

Finanslov 2020 - et skridt i den rigtige retning3.12.2019 00:04:31 CETPressemeddelelse

​Da FGU-aftalen blev offentliggjort protesterede vi prompte mod den, for den var så absurd. Derfor glæder det mig, at man har lyttet. Der er håb forude, når forligspartierne erkender, at gymnasieuddannelserne lige nu ligger under det absolutte nulpunkt. Vi kan nu se frem til en tid uden det årlige omprioriteringsbidrag, og jeg håber, at partierne ved næste finanslov vil finde flere penge til den bydende nødvendige geninvestering i gymnasieuddannelserne," ​siger Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.