God aftale om tilbagetrækning

Den politiske aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale er et rigtigt godt svar på de aktuelle udfordringer vedrørende tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Ledernes Hovedorganisation.

- For det første sikrer aftalen bedre og rimelige muligheder for, at nedslidte – uanset branche eller anden baggrund - kan forlade arbejdsmarkedet i værdighed og i økonomisk tryghed. For det andet er det glædeligt, at aftalen øger tilskyndelsen til, at seniorer kan vælge at blive længere på arbejdsmarkedet. Det ligger i fin forlængelse af arbejdet i regeringens Seniortænketank, siger Henrik Bach Mortensen.

Han ser det som helt afgørende, at det ikke længere skal være op til den enkelte kommune at vurdere, hvornår betingelserne er opfyldt.

- Den hidtidige erfaring er, at det giver alt for store forskelle fra kommune til kommune, siger Henrik Bach Mortensen.

Seniorførtidspensionsordningen har slet ikke fået den udbredelse, den var tiltænkt. Blandt andet fordi, det har vist sig besværligt og tidskrævende at få tilkendt seniorførtidspension.

- Det er vigtigt, at sagsbehandlingen fremover går hurtigt og nemt. Vi må erkende, at den hidtidige seniorførtidspensionsordning ikke har fungeret efter hensigten. Den nye ordning giver en række fornuftige og klare forbedringer, siger Henrik Bach Mortensen.

Trods ros til den nye aftale udtrykker Henrik Bach Mortensen en vis bekymring over, at en borgers arbejdsevne alene skal vurderes i forhold til vedkommendes hidtidige jobfunktion:

- Det risikerer at blive et meget generøst og uklart kriterium. Men det må håndteres hensigtsmæssigt gennem de nærmere regler for afgrænsningen af den enkeltes hidtidige virkeområde, tilføjer han.

Henrik Bach Mortensen
Direktør, Ledernes Hovedorganisation
Mobil: 24919957

Morten Bonde Pedersen