Gl. Skagen skal på det gastronomiske verdenskort

Gl. Skagen skal på det gastronomiske verdenskort. Det er ambitionen bag det nye restaurantnavn Okê. Dette navneskift skal medvirke til at sikre en restaurant i international topklasse, der tiltrækker gastro-turister fra hele verden. Målet er en plads i den prestigefyldte Michelin guide.
Foto : Rais Foto

Gl. Skagen er kendt for sin fantastiske natur, et helt unikt miljø og gastronomi fra øverste hylde. Nu skruer det traditionsrige Ruths Hotel endnu mere op for de gastronomiske ambitioner. Det sker med åbningen af Okê, der nu i endnu højere grad skal være hele Skagens gastronomiske flagskib.

- Målet har været at adskille Okê fra Ruths Hotel og Ruths Brasserie og give Okê sit eget liv og egen identitet. Okê er en restaurant, man rejser efter at besøge. Den har et højt internationalt gastronomisk niveau, hvor målet en plads i Michelin guiden med en eller to stjerner. Vores niveau er til det, og derfor vil vi også gøre os umage for, at Michelin retter øjnene imod Gl. Skagen de kommende år, siger Køkkenchef Jack Cramer.

Lokale og internationale producenter

Den ambitiøse køkkenchef har haft det gastronomiske ansvar for Ruths Hotel siden 2019. For ham er kvaliteten af de råvarer, man arbejder med afgørende for, at gæsterne får den ultimative gastronomiske oplevelse.

- Vi arbejder tæt sammen med vores leverandører både lokalt, nationalt og internationalt for hele tiden at sikre, at vi har råvarer af bedste kvalitet, og at vi tænker bæredygtighed ind, hvor det giver mening. Køkkenet er forankret i det franske/internationale køkken, men med fokus på lokale råvarer og med hele verden som smagsmæssig inspiration, påpeger Jack Cramer.

Han fortæller, at ideen om at skabe et gastronomisk rejsemål i form af en restaurant, ikke er af ny dato.

- Ideen har rumsteret i tolv år i Gl. Skagen, men det er først nu, at tiden har været der og timingen rigtig til at foretage skiftet. Vi glæder os til at byde gæsterne velkommen til Okê, der samtidigt betyder et farvel til Ruths Gourmet, der med sit enorme stampublikum gennem årene, har medvirket til hele historiefortællingen om Ruths Hotel og Gl. Skagen. En historiefortælling vi nu bærer videre til glæde for eksisterende som nye gæster fra hele verden, påpeger Jack Cramer.

Okê er opkaldt efter en fiskerbåd, Ruths Hotels skaber Jørgen Philip-Sørensen købte i 1988 og restaurerede. Båden bruges til specialarrangementer i og udenfor Skagen.

Okê åbner den 2. september 2021.

Hent fotos her:

Credit : Rais Foto