GL: Over middel til ekspertgruppe om ny karakterskala

"Jeg ser positivt på de to modeller til en ny karakterskala, som ekspertgruppen læner sig op ad. Jeg foretrækker, at der kun er spring på 1 mellem karaktererne, og det falder ud til fordel for modellen 0-6. Men begge modeller skaber inden for 7 trin plads til en ekstra midterkarakter og afskaffer den nuværende skalas pædagogiske dumheder: De store og uensartede spring mellem karaktererne og den ubrugelige minus-03-karakter", siger GL's formand Tomas Kepler.

Regeringens ekspertgruppe har præsenteret sine bud på erstatninger for den nuværende karakterskala på 7 trin. I Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) er der tilfredshed med de overvejelser, ekspertgruppen lancerer.

Formand Tomas Kepler uddeler karakteren over middel til ekspertgruppen og noterer sig, at GL er blevet imødekommet flere steder i ekspertgruppens rapport.

”Jeg ser positivt på de to modeller, ekspertgruppen læner sig op ad. Jeg foretrækker, at der kun er spring på 1 mellem karaktererne, og det falder ud til fordel for modellen 0-6. Men begge modeller skaber inden for 7 trin plads til en ekstra midterkarakter og afskaffer den nuværende skalas pædagogiske dumheder: De store og uensartede spring mellem karaktererne og den ubrugelige minus-03-karakter. Det flugter i store træk med det, GL tidligere har spillet ud med”, siger Tomas Kepler.

Derimod havde han gerne set, at der var blevet plads til to dumpekarakterer i stedet for blot én.

”Vi vil gerne drøfte muligheden for to dumpekarakterer, hvor den ene kan udtrykke en vurdering, der viser eleven, at præstationen er langt fra at bestå, og én, der viser, at man er forholdsvis tæt på. Disse vurderinger kunne imødekommes i en skala fra 0 til 7 med 2 som laveste beståkarakter (0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7), men det fordrer, at man er villig til at se på en skala med 8 trin”, understreger GL-formanden.

Kepler ser frem til, at ekspertgruppens løsningsforslag danner baggrund for et kommende regeringsudspil, som GL vil gøre sit til at få indflydelse på.

Tomas Kepler
tk@gl.org

Uforløst potentiale i ny HF11.6.2020 07:35:18 CESTPressemeddelelse

"Hf-studenternes adgang til de lange videregående uddannelser skal sikres. Det nytter ikke, at det er tæt på umuligt for skolerne at tilrettelægge et adgangsgivende forløb på to år. Derfor skal der åbnes for, at de hf'ere, der kan og vil tage en udvidet 2-årig hf med direkte adgang til universitetet, kan starte på de ekstra timer allerede i 1. hf, og skolerne skal have ekstra økonomi til de forløb. Samtidig skal SU'en på hf-overbygningen, som giver adgang til de lange videregående uddannelser, sikres", understreger Tomas Kepler.

Finanslov 2020 - et skridt i den rigtige retning3.12.2019 00:04:31 CETPressemeddelelse

​Da FGU-aftalen blev offentliggjort protesterede vi prompte mod den, for den var så absurd. Derfor glæder det mig, at man har lyttet. Der er håb forude, når forligspartierne erkender, at gymnasieuddannelserne lige nu ligger under det absolutte nulpunkt. Vi kan nu se frem til en tid uden det årlige omprioriteringsbidrag, og jeg håber, at partierne ved næste finanslov vil finde flere penge til den bydende nødvendige geninvestering i gymnasieuddannelserne," ​siger Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.