Giv konfirmanden en investeringsgave - så kan konfirmanden spare penge i skat

COVID-19 har udskudt den store dag for mange konfirmander, men nu nærmer sensommerens og efterårets konfirmationer sig. Overvejer du at give en pengegave til konfirmanden, bør du måske i stedet overveje at give en investeringsgave, da der kan være penge at spare i skat for konfirmanden, lyder rådet fra PwC.

Per Ørtoft Jensen, partner i PwC

Hvis du ønsker at forære dit barn, barne- eller oldebarn en pengegave i konfirmationsgave, må du give op til 67.100 kroner, uden at konfirmanden bliver beskattet af gaven. Er du fx søskende, onkel eller moster - eller en anden gavegiver, der efter Skattestyrelsens definition ikke hører til den nære familie - er reglerne dog uklare.

“Så længe man ikke tilhører den nærmeste familie i henhold til definitionerne i skattereglerne, er der ikke nogle klare retningslinjer, som kan indikere en præcis beløbsgrænse for konfirmationsgaver - uanset om man er søskende, onkel eller moster. Det betyder, at hvis konfirmanden modtager gaver, hvor værdien ligger over niveauet ‘almindeligvis passende’ fra venner og familie, som ikke omfattes af definitionen af nær familie, risikerer konfirmanden at blive beskattet, siger Per Ørtoft Jensen, partner og skatteekspert i PwC.

Ifølge Skattestyrelsens vejledende tekst på området skal man se på gavens størrelse i forhold til den relation, der er mellem giver og modtager, samt på selve begivenheden.

Ny beløbsgrænse for investeringsgave i form af aktiesparekonto
Som gavegiver kan man også overveje at give en investeringsgave til konfirmanden i form af enten en aktiesparekonto eller en aldersopsparingskonto. Her skal man stadig tage hensyn til de forskellige beløbsgrænser, der er for skattefrie gaver ved de forskellige gæstekategorier. Endvidere skal man tage  højde for indskudsgrænserne for aktiesparekonto og aldersopsparing. Grænsen på aktiesparekontoen steg fra 50.000 til 100.000 kr. 1/7 2020. Indskudsgrænsen for aldersopsparing er i 2020 på 5.300 kr.

Vælger man at give konfirmanden en aktiesparekonto, som fra 1. juli 2020 har en maksimal indskudsgrænse på 100.000 kr, sikrer man, at afkastet ofte vil blive mere lempeligt beskattet.Et andet alternativ er en aldersopsparingskonto, hvor det i år gældende max-beløb, der kan indsættes, ligger på 5.300 kr.,” lyder det fra Per Ørtoft Jensen, partner og skatteekspert i PwC.

Han understreger, at gavegiveren skal sikre sig, at der ikke er andre gavegivere, der vil forære konfirmanden en aktiesparekonto, samt at konfirmanden ikke allerede ejer en sådan konto, da man kun må have én aktiesparekonto pr. person. Til gengæld er der ingen begrænsninger for, hvor mange aldersopsparingskonti en person må have.

“Den årlige indskudsgrænse for alderopsparingskonti gælder samlet på tværs af alle personens aldersopsparingskonti. Den kan dog gå hen og blive en god forretning for konfirmanden, da indskuddet kan vokse sig til et ganske pænt beløb med rentes-rente, selvom det måske kræver lidt tålmodighed fra konfirmandens side at vente på gaven til pensionsalderen,” siger Per Ørtoft Jensen.

Per Ørtoft Jensen, partner i PwC

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er flere end 2.500 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi over 276.000 PwC'ere i 157 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.

En høj CO₂-afgift kan fjerne forretningsgrundlaget for dele af dansk erhvervsliv18.9.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

En indførelse af en høj afgift på udledning af CO₂ rammer dansk erhvervsliv hårdt. Det viser en ny rapport fra PwC og Axcelfuture, der har beregnet konsekvenserne af en indførelse af en høj afgiftssats pr. ton udledt CO₂ i 2030. Særligt den energiintensive industri, transportsektoren og landbruget står til at blive hårdt ramt på deres forretningsgrundlag med en høj afgift, men dansk erhvervsliv vil blive ramt bredt, fastslår rapporten.

Finansfunktionens rolle er under forandring med øget fokus på databehandling10.9.2020 08:10:50 CESTPressemeddelelse

Indenfor de nærmeste år vil finansfunktionen i højere grad beskæftige sig med andre områder end det finansielle og vil dermed kunne levere en bredere datamæssig indsigt i organisationer. Det kræver dog, at finansfunktionen har de rigtige værktøjer og kompetencer til rådighed, konkluderer en ny undersøgelse, som PwC har foretaget i samarbejde med ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) med svar fra 3.500 CFO’er, revisorer og controllere.