Giv afviste uddannelsessøgende studiepladser ved vinteroptaget

Antallet af afviste ansøgere til de videregående uddannelser er i år steget med 27 pct. Der er derfor brug for, at politikerne ser på at øge antallet af studiepladser til vinter. Der er ingen der har interesse i, at de 10.686 afviste unge skal ud og søge uaglærte jobs, på et arbejdsmarked der allerede er hårdt presset efter corona. Det mener Akademikerne, der repræsenterer 431.000 medlemmer fra de videregående uddannelser.

Rekordmange unge har i lyset af corona valgt at søge ind på en uddannelse. Selvom det har betydet et ekstraordinært stort optag, er der også rekordmange unge der har fået afslag. Hvis ikke de unge unge skal stille sig i en allerede lang ledighedskø, bliver politikerne allerede nu nødt til at se på, at oprette flere studiepladser til vinteroptaget. Det udtaler Akademikernes formand Lars Qvistgaard:

“Vi har en kæmpe samfundsopgave i at sørge for, at de tusinder af mennesker der har mistet deres arbejde under corona-krisen, kommer hurtigt i job igen. Der ingen der er tjent med, at den opgave bliver større af, at 10.686 afviste unge stiller sig i ledighedskøen. Slet ikke når de både har lyst og kvalifikationer til at starte på en uddannelse i stedet”.

Derfor kvitterer Qvistgaard også for, at uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe allerede nu har varslet en opsøgende vejledningsindsats for de afviste ansøgere:

“Det er et rigtig godt første skridt, at tilbyde mere vejledning til de mange unge der ikke har fået en studieplads, og jeg håber det hjælper mange unge med at finde en god plan B. Men på bagkant af den indsats, har vi brug for at sørge for at alle dem der ikke gør, ikke ender i ledighedskøen”

Det siger Lars Qvistgaard og fortsætter:

“Vi har brug for at de mange afviste unge får muligheden for at komme hurtigt i gang. Derfor håber jeg også at politikerne tager opgave på sig, og ser på at finansiere flere studiepladser til vinteroptaget”

For yderligere kommentarer, kontakt Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Akademikerne varetager interesser for 431.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Formand for Akademikerne Lars Qvistgaard: 2147 2686.

Kommunikationskonsulent Yasmin Davali: 20699236

Ny trepart om arbejdsmiljø: Nu skal medarbejdernes psykosociale arbejdsmiljø mere i fokus22.12.2020 11:10:10 CETPressemeddelelse

Regeringen og arbejdsmarkedets parter, herunder Akademikerne, sikrer med en ny trepartsaftale, at medarbejderne nu får bedre vilkår til at bekæmpe krænkelser og fremme et sundere arbejdsmiljø. Godt begyndt er halvt fuldendt, men vi mener stadig, at der udestår mere hjælp på vigtige områder inden for det psykosociale arbejdsmiljø, lyder meldingen fra Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

Akademikerne indgår hovedaftale med Kooperationen10.12.2020 12:00:00 CETPressemeddelelse

Akademikere i Kooperationens medlemsvirksomheder, som tæller en række kooperative- og socialøkonomiske virksomheder og organisationer i NGO-sektoren, har nu fået formelle rammer om deres kollektive arbejdsretslige forhold. Det er realiteterne efter, at akademikerområdet er blevet omfattet af en dugfrisk hovedaftale, som ud over at fastsætte spillereglerne omkring de kollektive overenskomster, indeholder nytænkning om bl.a. talspersoner samt fælles intentioner om et styrket samarbejde til gavn for både Kooperationens virksomheder og deres ansatte. Begge parter melder om et godt forhandlingsforløb, og glæder sig over, at det nu slås fast at alle akademikere har ret til et arbejde, hvor medbestemmelse og kompetenceudvikling går hånd i hånd med ordentlige løn- og arbejdsvilkår. I Kooperationen er man glade for, at akademikere nu er omfattet af en hovedaftale: ”Jeg er rigtig glad for denne aftale. Helt overordnet har vi nu sikret, at akademikere ansat i Kooperationens medlemsvirksomheder og

Akademikernes formand om sexisme i fagbevægelsen: “Vi har et ansvar for at gå forrest i kampen mod sexisme”27.10.2020 20:20:34 CETPressemeddelelse

284 personer med tilknytning til fagbevægelsen har skrevet under på en fælles erklæring om sexisme internt i fagbevægelsen. Det fortæller Politiken, der samtidig bringer en række vidnesbyrd om sexisme i de faglige organisationer. Blandt underskriverne er Akademikernes formand Lars Qvistgaard. Han mener, at fagbevægelsen skal turde se indad, hvis sexismen skal til livs.