DI - Dansk Byggeri

Gentagelser giver gevinst i renoveringer

Når byggevirksomhederne om kort tid tager hul på den omfattende renovering af de almene boliger, som Folketinget har givet grønt lys til, er der gode råd at hente i treårigt forskningsprojekt, som Chalmers Tekniska Högskola og Dansk Byggeri har gennemført.

Projektet, som bygger på studier af Hjortegården i Herlev, der blev renoveret fra 2015-2018, viser blandt andet, at gentagelser og godt forarbejde fremmer produktiviteten i almene renoveringer.

Almene renoveringer er for alvor kommet på dagsordenen, senest med den politiske beslutning om at give Landsbyggefonden lov til at bruge flere penge på at renovere de almene boliger

Renovering af almene boliger er meget komplekse byggeprojekter, som ofte støder ind i udfordringer undervejs. Derfor har Dansk Byggeri udgivet en folder støttet af Realdania og Grundejernes Investeringsfond med sammendrag af forskningsresultaterne, der skal hjælpe byggeriets parter til at styre uden om de største faldgruber.

- Renoveringen af Hjortegården er et skoleeksempel på de udfordringer, vi støder på i renoveringer af alment byggeri. Udadtil fremstod bebyggelsen som et meget ensartet montagebyggeri, men da det blev påbegyndt, viste det sig, at der var et utal variationer i lejlighederne. Gang på gang kom der overraskelser, som gik ud over produktiviteten og trak byggesagen i langdrag. Derfor anbefaler forskerne at bruge digitale scanninger. Det er den eneste sikre metode til at opnå et komplet billede af bygningerne, siger direktør i Dansk Byggeri Michael H. Nielsen.

Gentagelser fremmer forståelsen

Trods de mange variationer fra lejlighed til lejlighed i Hjortegården var der også en del gentagelser. Især altanarbejdet viste sig at rumme mange ensartede arbejdsgange, som fremmede produktiviteten og reducerede mængden af fejl.

- På Hjortegården kan vi se en klar produktivitetsfremgang i de blokke, hvor der er flest altaner. Gentagelserne fremmer forståelsen og gør det nemmere at huske processerne fra gang til gang. Derfor kan det være smart at planlægge renoveringsprojektet, så der kommer flest mulig gentagelser på kortest mulig tid. Det kan fx være ved at benytte de samme underleverandører under hele projektet og de samme hold af medarbejdere, som kan sørge for at materialerne ligger klar på samme måde ved alle blokkene, og at rutinerne i selve arbejdet bliver indarbejdet.

Prøveboliger med måde

Prøveboliger er et ofte anvendt værktøj i renoveringsværktøjskassen – også på Hjortegården, hvor de gav værdifulde indsigter i den kommende facaderenovering. Men prøveboligerne blev for omfattende og endte med at forsinke byggeprojektet, derfor bør de bruges med måde.

- På Hjortegården opførte man prøveboliger i en hel etageblok og en rækkehusblok. Det var alt for stort. Forstudiet skal begrænses, så prøveboligerne ikke bliver et projekt i sig selv. Jeg håber, at byggeriet vil tage anbefalingerne til sig. Vi skal blive bedre til at håndtere det uventede, så vi kan tackle udfordringerne hurtigt og effektivt. Og så er det vigtigt, at indhøstede erfaringer bliver brugt, når den store bølge af renoveringer skal både planlægges og gennemføres de kommende år, siger direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri.

Direktør Michael H. Nielsen, mhn@danskbyggeri.dk, telefon 20 28 52 64
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02