Gennemtestet materiale med reduceret CO2-aftryk til designmøbler

Styropor® Ccycled™ bruges nu til Stressless®-emballage

• Første projekt i Skandinavien: projektet bidrager til virksomheders bæredygtighedsstrategi ved at anvende beskyttelsesemballage produceret med kemisk genanvendt plastaffald
  • EPS-emballage af høj kvalitet til designmøbler
  • Styropor® Ccycled™ har de samme egenskaber som virgin materiale samtidig med, at det bidrager til at reducere forbruget af fossile råstoffer

Fra november 2021 bruger den norske producent af high-end designmøbler, Ekornes, EPS (ekspanderbart polystyren) beskyttelsesemballage til sine møbler, der har lavere CO2-udledning end virgin EPS-materiale, men med de samme egenskaber. Dette kan lade sig gøre ved at erstatte fossile råstoffer med genanvendte råstoffer i starten af produktionen.

“Vi er virkelig stolte over at være den første virksomhed, der lancerer dette projekt, sammen med VARTDAL PLAST og BASF inden for designmøbler. Vi bestræber os altid på at have den bedste emballageløsning til at beskytte vores kvalitetsmøbler, og Styropor® Ccycled™ tilbyder præcis, hvad vi efterspørger: de samme egenskaber som EPS-materiale, der udelukkende er produceret med fossile råstoffer, men som samtidig opfylder behovet for at reducere vores CO2-aftryk. Det passer perfekt ind i vores bæredygtighedsstrategi,” siger Solveig Gaundal, Compliance- og CSR-chef hos Ekornes.

Kvalitet som virgin emballage – men mindre CO2-aftryk
På grund af fremstillingsprocessen har Styropor® Ccycled™ de samme egenskaber som konventionel Styropor®. Dette bibeholder gode emballageegenskaber som enestående stødabsorbering, hvilket er afgørende for at beskytte designmøbler. I produktionen af emballagematerialet, der er blevet så kendt gennem de sidste 70 år, erstatter pyrolyseolie de fossile råstoffer. BASF køber olien fra teknologipartnere, som bruger en termokemisk proces, der hedder pyrolyse, til at omdanne plastaffald, som ellers ville blive brugt til energiproduktion eller ende på en losseplads. BASF bruger olien helt i begyndelsen af produktionsprocessen til at fremstille ny plast og andre produkter.

Senere blandes de genanvendte og fossile råstoffer i produktionen og kan ikke skelnes fra hinanden, den genanvendte del allokeres til Styropor® Ccycled ved hjælp af en mass balance-metode. Både allokeringsprocessen og selve produktet er blevet certificeret af en uafhængig auditør. Sammenlignet med konventionel Styropor® spares der mindst 50 procent CO2 i produktionen af Styropor® Ccycled™.

For VARTDAL PLAST, der omdanner EPS-perler fra BASF til formstøbte dele til Stressless®-møbler, giver Styropor® Ccycled™ en række fordele, da produktet er identisk med virgin EPS-materiale. Produktionsprocessen behøver således ikke blive justeret. Virksomheden og deres produkter er certificeret i henhold til ecoloop-certificeringsprogrammet, hvilket bekræfter, at produkterne er lavet af 100 % genanvendt materiale. "Vi er begejstrede for at arbejde sammen med BASF og Ekornes om dette projekt. Projektet er et vidnesbyrd om vores gensidige forpligtelse mod en mere bæredygtig fremtid,” siger Mounir El'Mourabit, product manager hos VARTDAL PLAST.

Bidrager til cirkularitet for plast, bevarer ressourcerne og beskytter miljøet
”Nuværende miljøpolitikker fokuserer på at reducere udledningen af drivhusgasser, bevare fossile råvarer og undgå affald eller genbruge det. Ved at bruge produkter fra vores ChemCycling™-projekt bidrager vores partner Ekornes aktivt til genanvendelse af plastaffald, og at få den brugte plast ind i cirkulært kredsløb,” siger Klaus Ries, leder af BASFs Styrene-forretning i Europa.

• Læs mere om BASFs ChemCycling™ projekt her.
  • Læs mere om Vartdal her.
  • Læs mere om Ekornes her.

Kemisk genanvendt emballage til designmøbler - Styropor® Ccycled™ bruges nu til Stressless®-emballage
Styropor Granulat BASF