Genbrugte Counter-Strike skins skal få flere mænd i genbrugsbutikkerne

Unge mellem 18-30 år er danmarksmestre i at købe genbrug. Ni ud af ti unge har handlet genbrug inden for det sidste år. Men det er primært de unge kvinder, der går på genbrugsjagt. Nu vil Røde Kors lokke mændene i butikkerne med skins fra spillet Counter-Strike.
”Mange unge handler allerede i vores butikker, og især kvinder er gode til det. De kender allerede til fordelene ved at handle genbrug og vores gode kvalitet. Med kampagnen her vil vi invitere de unge, der ikke i forvejen handler, ned i vores butikker,” siger Tina Donnerborg, chef for genbrug i Røde Kors.
For at få de unge mænd ned i butikkerne er Røde Kors blandt andet gået sammen med streameren Jens Sætter-Lassen fra Humlebæk, som går under navnet Wonderbai på Twitch. Her streamer han gennem sin kanal, hvor han har sat et genbrugsskin til Counter-Strike på højkant til dem, der besøger butikkerne.
Vil lokke mænd med virtuel genbrug
Jo flere butikker, man besøger, jo flere lodder får man i konkurrencen om at vinde et genbrugsskin. Hver butik har et skilt med en unik QR-kode, og der er derfor mulighed for at tage på skattejagt rundt i alle 255 genbrugsbutikker. En skattejagt, som Jens Sætter-Lassen selv synes er sjov.
”Efter jeg har fået børn, er vi kommet en del i genbrug. Man ved aldrig helt, hvad man får, men man kan være heldig. Det er det fede ved genbrug. Man skal lige lære gamet, og derfor er der måske også mange mænd, som vælger det fra. Det håber jeg, jeg kan ændre på,” siger Jens Sætter-Lassen.
Udover Jens Sætter Lassen, som har en stor profil inden for Counter-Strike verdenen, bakker FIFA-spilleren, Jakob Kristensen med profilen JKFifa op om kampagnen. Jakob har fat i de helt unge mellem 13-25 år, mens Jens’ følgere primært er mænd i alderen 26-35, så sammen appellerer de bredt.
Vil gøre op med fordomme om genbrug
Tina Donnerborg håber også, at kampagnen kommer bredt omkring. I 2022 stod herretøj nemlig kun for 8% af omsætningen i Røde Kors’ genbrugsbutikker, hvor dametøj stod for 26%. En af de fordomme, hun hører, er blandt andet, at der ikke er noget for mænd i butikkerne. Men det mener hun ikke er rigtigt.
”Vi kunne godt bruge flere tøjdonationer fra mænd, så udvalget i herretøj blev større. Men der er meget andet at komme efter i genbrugsbutikkerne. Det er lidt som en skattejagt. I vores butikker kan man gøre alle mulige unikke fund i alt fra elektronik til møbler,” siger Tina Donnerborg.
QR-koderne kommer ud i alle Røde Kors’ 255 genbrugsbutikker landet over. Hun håber, at kampagnen kan få de unge mænd til at tage rundt i landet og dermed øge sine vinderchancer. Måske de også gør et godt fund på vejen rundt.
Kampagnen starter den 13. marts og fortsætter frem til den 2. april, og den er udviklet i samarbejde med reklamebureauet Nørgård Mikkelsen.
Nøgleord
Kontakter
For henvendelser kontakt Røde Kors’ pressetelefon:
3529 9699
Røde Kors.dk/presse
Billeder

Links
Information om Røde Kors
Røde Kors er altid til stede
Hver dag redder vi liv og ruster mennesker til at klare sig gennem kriser og katastrofer. Vi skaber fællesskaber og støtter samfundets sårbare til et bedre liv, og i kriser er vi en del af det nationale beredskab i Danmark.
192 lande er med Genevekonventionen blevet enige om at have Røde Kors som fælles hjælpeorganisation. Vi hjælper mennesker på begge sider af konflikten og i de fjerneste egne af verden. Uden hensyn til nationalitet, religion eller politiske holdninger.
Vi er verdens største humanitære organisation med omkring 12 millioner frivillige over hele verden. Vi er en bevægelse for medmenneskelighed i verden, i lokalsamfundet og dér, hvor du bor.
Følg pressemeddelelser fra Røde Kors
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Røde Kors
Stor donation fra Salling Fondene giver mere plads til fællesskaber i Gellerup3.12.2025 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Salling Fondene donerer 1,7 millioner kroner til udvidelsen af Røde Kors Aarhus’ netværkshus i Gellerup. Donationen skal sikre, at Røde Kors Hus Vest fremadrettet kan tilbyde netværk, fællesskab og støtte til områdets beboere i en tid, hvor behovet kun vokser
Red Cross launches First Parametric Flood Insurance in Malawi1.12.2025 07:57:19 CET | Press release
For the first time, the Red Cross is piloting a parametric insurance product designed to provide rapid access to funds in the event of a severe flood. This pioneering project demonstrates how disaster risk financing can work in practice, both within the Red Cross and in Malawi.
Jul med afsavn og skam: Økonomisk udsatte familier må undvære frugt og grønt, og julen gør det umuligt at få pengene til at række29.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hos familier, der er pressede på økonomien, kommer højtiden til at virke som et forstørrelsesglas på deres økonomiske problemer. Det kan udløse decideret ’juleskam’ ikke at have råd til gaver og mad til hjerternes fest, viser en ny undersøgelse fra Røde Kors
Garanti for fællesskab i julen: Julevenner matcher værter og gæster over hele landet28.11.2025 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hundredtusindvis af danskere føler sig ensomme - og julen rammer særligt hårdt. Med Julevenner.dk inviterer Røde Kors og Boblberg til et landsdækkende julefællesskab, hvor værter og gæster finder hinanden juleaften.
Medarbejdere bytter julegaven til nødhjælp20.11.2025 05:45:00 CET | Pressemeddelelse
Medarbejdere i blandt andet IKEA, DSB, Københavns Lufthavne og DSV samlede sidste år 845.000 kr. ind til Røde Kors
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
