Fremtidens turisme på Lollands Sydkyst – nu går arbejdet i gang
Femern-forbindelsen kommer til at ændre turismen på Lolland-Falster på mange måder: Det åbner op for nye markeder, når det bliver nemmere at komme fra Nordtyskland til Lolland, og med det nye forland får Lolland også mere at byde på.
”I byrådet er vi slet ikke i tvivl om, at der er store perspektiver i at udvikle turismen på Lolland, og selvom det kan virke, som om der er længe til, at tunnelen åbner, så er det nu, vi skal i gang med at tænke tanker og udvikle planer,” siger borgmester Holger Schou Rasmussen og fortsætter:
”Det tager tid at skabe den nødvendige infrastruktur, og hvis vi skal tiltrække endnu flere investorer, har vi behov for en klar plan for de næste ti års udvikling.”
Udviklingsplan sætter retning
Lolland Kommune har sat gang i en omfattende indsats for at udvikle Lollands sydkyst, der her skal forstås som området fra Hyllekrog i øst til Nakskov Fjord og Nakskov by i vest. Der bliver et særligt fokus på strækningen fra Rødbyhavn til Hummingen, hvor der allerede i dag er en stor koncentration af turisme, og hvor etableringen af det vestlige forland kommer til at ændre det fysiske udtryk markant.
Indsatsen er støttet af Realdania og Dansk Kyst- og Naturturisme, og senest er der valgt rådgivere til at udvikle planen. Her er valget faldet på et team bestående af BARK Rådgivning, EFFEKT, Lars Bernhard Jørgensen og Robert C. Spies.
Den nye strategisk, fysiske udviklingsplan skal sætte retning, identificere værdier, potentialer, muligheder og udvikle nye indsatser – og det skal ske i samarbejde og dialog med borgere, erhvervsdrivende og andre lokale kræfter i området. Nogle vil blive kontaktet af konsulenterne med henblik på interviews, og alle vil få mulighed for at deltage i åbne møder.
”Vi kan allerede nu se, at investorer er begyndt at kigge mod Lolland, for de har fået øjnene op for det store potentiale på Lolland Sydkyst. Samtidig bliver det tydeligere for hver dag, der går, at der kommer til at ske store forandringer med området omkring Rødbyhavn. Derfor er det nu, at vi i fællesskab skal finde ud af, hvad det er for en fremtid vi ønsker, og hvordan vi gør visionerne til virkelighed. Jeg håber, at rigtig mange har lyst til at være med og gribe bolden, når vi i den kommende tid inviterer til dialog”, fastslår borgmester Holger Schou Rasmussen.
Vil du følge med?
Der vil løbende komme ny information og nye aktiviteter. Har man lyst til at følge med, kan man allerede nu tilmelde sig Lolland Kommunes nye nyhedsbrev om Lollands Sydkyst, hvor man kan læse om alt fra borgermøder og nye ideer til opgaver, der allerede er sat i gang eller rører sig i området.
Se mere info på Lolland Kommunes hjemmeside, hvor man også kan tilmelde sig det nye nyhedsbrev: www.lolland.dk/lollands-sydkyst
Læs desuden mere om indsatsen i Lolland Kommunes pressemeddelelse fra den 23. juni her: Styrket turismeindsats på Lollands Sydkyst | Lolland Kommune (ritzau.dk)
Nøgleord
Kontakter
Holger Schou RasmussenBorgmester
Tlf:23 24 91 80Birgitte RønnowSektorchef for Strategi og Politik, Lolland Kommune
Tlf:29 38 83 19Information om Lolland Kommune
Følg pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Stor undersøgelse på vej: Behov for arbejdskraft?18.9.2025 21:48:46 CEST | Pressemeddelelse
I de kommende uger vil 1.400 virksomheder på Lolland få en invitation til at være med i en ny undersøgelse, der blandt andet skal afdække de lokale rekrutteringsbehov og erfaringer med international arbejdskraft. Udvalgsformand Vibeke Grave håber, at mange vil deltage.
Lolland Kommune styrker indsatsen for børn og unge i begyndende mistrivsel10.9.2025 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Nyt tilbud skal gøre det let og enkelt at få den nødvendige hjælp – før problemerne vokser sig større.
Ny undersøgelse viser stor tilfredshed med hjemmehjælpen i Lolland Kommune5.9.2025 16:11:42 CEST | Pressemeddelelse
Ældreministeriets brugertilfredshedsundersøgelse blandt landets modtagere af hjemmehjælp viser, at borgerne i Lolland Kommune overordnet set er godt tilfredse med den hjælp, de får. Kommunen ligger over landsgennemsnittet, og i spørgsmålene om oplevelsen af tryghed, værdighed og kontinuitet i hjælpen, klarer Lolland Kommune sig særligt godt.
Erhvervsvenlighed på Lolland: Det går den rigtige vej4.9.2025 17:10:45 CEST | Pressemeddelelse
Bedre samarbejde med virksomhederne, international rekruttering og fremgang på byggesagsbehandlingstid og digital erhvervsservice. Ny DI-måling viser positive tendenser i den lokale erhvervsvenlighed på Lolland.
Nye priser på færgetransport til Askø, Fejø og Femø3.9.2025 15:07:07 CEST | Pressemeddelelse
Samme pris til alle tre øer, en mere enkel struktur og bevarelse af øbo-bilkortet som måneds- og årskort. Det er essensen i en ny prismodel for Lolland Færgefart, der ventes at træde i kraft i det nye år.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum