Fremtidens talenter bliver væk fra byggevarebranchen

Med en omsætning på godt 8,5 milliarder kroner er XL-BYG en af Danmarks største byggevarekæder. Nu melder kæden sig med en massiv indsats i rekrutteringskampen om fremtidens talenter.
Elever i XL-BYG får indblik i meget store lagre. Her er det fra XL-BYG i Vejle, hvor det 2000 kvadratmeter lager på billedet har omkring 1000 varenumre. T.v. ses årets elev 2016, Jakob Meyer Windt Jensen. Foto: PR

Statistikkerne taler deres tydelige sprog. Faguddannet arbejdskraft bliver en af fremtidens mangelvarer og vækstbarrierer. Det kræver handling hos den landsdækkende byggevarekæde XL-BYG, der nu satser stort i kampen om fremtidens talenter. Målet er at tiltrække 50 procent flere elever om året til kædens 118 forretninger. Midlet er en massiv kampagne- og uddannelsesindsats, der skal medvirke til at spotte talenterne og fortælle nutidens unge, hvad byggevarebranchen og XL-BYG har at tilbyde som uddannelsessted.

XL-BYG samarbejder med en række af landets handelsskoler om at finde talenterne, og en gang om året, om at kåre årets elev i XL-BYG. De bedste elever bliver tilbudt at starte på en akademiuddannelse allerede mens, de er i lære. På kædens nye elevsite, og på elevernes Facebookside, hvor de unge mennesker selv bestemmer indholdet, fortæller de om en læretid præget af grundpillerne i en uddannelse i XL-BYG: faglighed, ansvar og karrieremuligheder, samt et stærkt socialt sammenhold. Ifølge HR- og Kommunikationschef Liselotte Christensen er kædens største udfordring, at meget få unge ved, hvad en uddannelse i XL-BYG kan gøre for deres karriere:

Vores elever får indsigt i et enormt varelager, de lærer at rådgive indenfor bygningsreglementet, de kan sælge, lave tilbud og føre salgskampagner ud i livet. De kan også få ansvar for egne kunder med en omsætning på op til flere hundrede tusinde kroner. Og karrieremæssigt er der åbent for stillinger indenfor salg, handel og ledelse i hele branchen. En elev kan eksempelvis på sigt blive direktør for en trælast med en omsætning på 100 millioner kroner.

Elev: ”Den første uge skulle jeg bygge et hus”

I XL-BYG Vejle Trælasthandel A/S arbejder Jakob Meyer Windt Jensen. Han afsluttede for nyligt uddannelsen som handelsassistent.

– Jeg valgte XL-BYG, fordi de var mere faglige og professionelle. De havde en klar plan for, hvad jeg skulle igennem som elev. Og så var de ikke bange for at give ansvar fra sig. Den første uge fik jeg en privat selvbygger som kunde. Jeg fulgte ham i mere end et år fra start til slut med rådgivning, materialebestilling og forhandling med leverandører. Det lærte jeg meget af, siger Jakob Meyer Windt Jensen, der har helt styr på sine fremtidsplaner. Han har fået mulighed for at læse videre hos XL-BYG og har kig på en HD i international handel. Længere ude i fremtiden vil han gerne være direktør for en trælast.

Vil styrke den lokale vækst

Som en lokalt baseret kæde er det XL-BYGs mål at styrke en geografisk bred vækst:

- Vi vil udvikle og holde på de unge talenter lokalt for at understøtte kædens vækst på landsplan. Mange af vores forretninger ligger i geografiske områder, som er udfordrede af befolkningens stigende søgen mod de større byer. Ved at styrke indsatsen overfor unge, som er på vej ud på arbejdsmarkedet, håber vi at kunne tiltrække og bibeholde arbejdskraften i lokalområderne, udtaler HR & kommunikationschef Liselotte Christensen.

Under uddannelsen til handelsassistent i XL-BYG foregår det meste af salgs- og kundekontakten fra skrivebordet. Her tilegner eleverne sig karriererelevante færdigheder. Jakob Meyer Windt Jensen på billedet drømmer om at blive direktør for en trælast i fremtiden. Foto: PR
Fagligt kompetent kundeservice og -rådgivning af både private og professionelle er en vigtig del af XL-BYGs uddannelser. T.v. ses Jakob Meyer Windt Jensen, der bl.a. vandt titlen årets elev 2016 på grund af sine evner som kunderådgiver. Foto: PR

XL-BYG er med 118 forretninger og en omsætning på godt 8,5 milliarder kroner én af Danmarks største byggevarekæder med en stor webshop. Kæden henvender sig både til professionelle og private. XL-BYG har etableret et elevsite og en Facebookside for eleverne. http://www.xl-byg.dk/