Fremtidens havn i fokus

Hvordan bliver fremtiden havn? Det er blandt spørgsmålene på brancheorganisationen Danske Havnes store Havnekonference 2022, der løber af stablen i Aalborg mandag og tirsdag

”I hverdagen tænker de færreste over, hvad havnen i nærheden i grunden betyder for dem. Det skal de heller ikke. Men det er værd at hæfte sig ved, at ca. 75 procent af dansk import kommer over kaj. Det er temmelig meget.... Og hér kan vi jo prise os lykkelige for, at vores havne er bemandede med ledelser og medarbejdere, der placerer dem som verdens sjette mest effektive havnevæsen. Sådan en effektivitet er afgørende for at fastholde kunderne, og udvikle forretningen. Søvejen er klimavenlig transport. Især når store mængder gods flyttes over lange afstande. Og skibstrafik bidrager til at reducere trængsel på vejene”. Sådan siger direktør Tine Kirk, Danske Havne, om havnene rolle forud for næste uges store havnekonference, der holdes i Musikkens Hus i Aalborg.

Der bliver politisk debat om havnenes forhold til naboerne, når pulserende by og travl erhvervshavn flettes sammen i byudviklingen, og der kommer en række oplæg om den bæredygtige havn, om havnenes rolle i den grønne omstilling og om Power-to-X-teknologien og havnenes nytteværdi for at nå de ambitiøse, danske klimamål.

Danske Havne udgiver hvert år en rapport om havnenes arbejde med grøn omstilling, og årets rapport ”Grønne Erhvervshavne 2022” udkommer således mandag 25. april på konferencen, der også byder på tema-udgivelser om bl.a. krydstogt-turismens betydning for beskæftigelsen og havnene.

Brancheorganisationen repræsenterer de danske erhvervshavne og arbejder foruden med bistand til medlemmerne på en række områder indenfor lovgivning i Danmark og EU, jura, politik og kommunikation også målrettet med bidrag til den politiske debat og politiske udspil. De danske havne er en del af Det Blå Danmark, der foruden havnene omfatter rederierne, de maritime virksomheder og havne- og shipping virksomheder. Tilsammen beskæftiger branchen op mod 100.000 danskere og er med en omsætning på 400 milliarder kroner en mastodont i dansk økonomi.