Fremtidens brændstoffer glemmer fremtidens arbejdskraft

Regeringen overser, hvor arbejdskraft og kompetencer skal komme fra i sin nye Power-to-X-strategi

Med sit nye udspil til en PtX-strategi glemmer regeringen at tage højde for, hvor kompetencerne til at løfte opgaverne skal komme fra. PtX er et helt nyt udviklingsområde, hvor vi kender teknologierne hver for sig, men har få erfaringer med at sætte dem sammen og ingen har erfaringer og kompetencer med storskala.

”Jeg er glad for at se, at regeringen har ambitioner for Power-to-X, men hvis PtX skal blive en succes i Danmark, har vi brug for både at styrke vidensudveksling og kompetenceudvikling. Det mangler i det udkast til en PtX-strategi, jeg har set i dag. For hvad nytter det, at vi har teknologierne, hvis vi ikke har de rette kompetencer og arbejdskraft til at varetage opgaverne,” siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA.

Power-to-X er etablering af en stor kemisk industri i Danmark, og til det er der brug for ingeniører og faglærte til at konstruere og bygge. Men der er også brug for kompetenceudvikling i den offentlige administration, så anlæg kan få byggetilladelser og bliver sikkerhedsgodkendt på en betryggende måde.

”Kompetencer til grøn omstilling bliver afgørende for, at vi kan komme i mål med klimaneutralitet på den lange bane. Det er en uhyre vigtig opgave at sikre, at vi i fremtiden også i Danmark har de kompetencer, der bliver efterspurgt. Derfor håber jeg, at regeringen med sit udspil i dag arbejder videre af et kompetencespor, så vi sikrer, vi også kan løfte opgaverne” siger Thomas Damkjær Petersen.

IDA har tidligere sammen med AE-rådet lavet en analyse, der viser, at PtX-teknologier kan skabe ca. 22.000 job over 10år. Omkring halvdelen af jobbene kommer fra opsætning af vindmøller. Beskæftigelsen øges med knap 10.000 job i industrien, mens service får knap 7.000 og bygge og anlæg godt 5.000.

”Vi får brug for flere af dem, der kan bygge og sætte møller op, men også i høj grad brug for specialkompetencer. Det vil sige, vi skal sikre samarbejde mellem virksomheder, forskning og uddannelsesinstitutioner og det må være den fremmeste opgave for det nye såkaldte CCUS-interessentforum, som regeringen introducerede i tirsdags,” siger Thomas Damkjær Petersen.