Fremtiden er uvis for det fynske sommerhusmarked

Sommerhusene på Fyn har været populære de senere år, og antallet af handler og priser er steget. Men med den nuværende coronakrise går sommerhusmarkedet en usikker fremtid i møde, vurderer Dansk Byggeri.

Der var gang i sommerhussalget på Fyn sidste år, hvor 343 sommerhuse skiftede hænder. Det er en stigning på 61 procent sammenlignet med 2014, viser en analyse fra Dansk Byggeri, der bygger på de seneste tal fra Finans Danmark.

- Bedre vilkår for at låne penge, stigende friværdier i egen bolig og en samfundsøkonomi i god form frem til starten af 2020 er noget af det, der har været med til at skubbe sommerhussalget i vejret, siger økonomisk konsulent i Dansk Byggeri Jacob Hangaard.

Men fremtidsudsigterne for sommerhusmarkedet er blevet mere usikre.

- På den ene side gør udbruddet af coronavirus, som har lukket grænserne og stoppet rejseaktiviteten, nu sommerhusferien i Danmark endnu mere tillokkende for danskerne selv. Og danskernes stigende klimabevidsthed kombineret med en række varme danske somre de senere år kan gøre sommerhusene mere eftertragtede. Men når det gælder salg af sommerhuse, kan coronapandemien også betyde, at der bliver lagt en dæmper på handelsaktiviteten, ligesom vi ser på det ordinære boligmarked. Salget af sommerhuse risikerer faktisk at blive ramt hårdere end det øvrige boligmarked, fordi sommerhuse er et luksusgode, som man typisk sparer på, hvis privatøkonomien bliver ramt, siger Jacob Hangaard.

Hvilke effekter, der ender med at veje tungest, kommer blandt andet til at afhænge af, hvor lang tid krisen og nedlukningen af dele af samfundet varer, og i det hele taget hvor hårdt arbejdsmarkedet og økonomien bliver ramt, vurderer han.

Stigende priser

Sommerhusenes stigende popularitet har fået kvadratmeterpriserne til at stige. På Fyn er priserne steget med cirka 10 procent fra 2018 til 2019. I 2018 kostede et sommerhus på Fyn i gennemsnit 16.736 kroner per kvadratmeter. Sidste år var kvadratmeterprisen i gennemsnit 18.338 kroner.

Økonomisk konsulent i Dansk Byggeri Jacob Hangaard, jha@danskbyggeri.dk, telefon 61 66 53 58
Pressemedarbejder Sarah Stendorf Meier, sam@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94