Fremgang i Orklas chips- og snackforretning trods udfordrende markedsvilkår

Orkla Danmark aflægger 2022 regnskab for sin Confectionery & Snacks enhed, som er markedsleder på det danske chips- og snackmarked. Det er især brands som KiMs og Panda Lakrids, alle forbrugere kender fra butikkerne.
Trods udfordrende markedsvilkår viser regnskabet for 2022 fremgang i omsætning og resultat. Omsætningen udgør 853 mio. kr. i 2022 (750 mio. kr. i 2021), mens resultatet lander på 119 mio. kr. i 2022 mod 112 mio. kr. i 2021.
”Bag regnskabets tal ligger en stærk holdindsats, som vi kan være stolte over. Fremgangen på omsætningen skyldes især, at det er lykkedes at styrke eksporten af chips og snacks, hvor særligt salget til England er vokset. Et marked, som gennem mange år har været vigtigt for os og nu er vokset yderligere. Desuden har Panda Lakrids oplevet vækst i konfekturemarkedet efter en styrket markedsføringsindsats,” forklarer Carsten Hänel, CEO i Orkla Danmark.
2022 har været et udfordrende år med voldsomme prisstigninger på råvarer og energi, samt vanskelige vilkår med hensyn til at skaffe råvarer, især solsikkeolie på grund af krigen i Ukraine. Ukraine har historisk været den største leverandør af solsikkeolie til verdensmarkedet. Under disse vilkår vurderer Carsten Hänel, at resultatet er tilfredsstillende.
”De vanskelige markedsvilkår med stærkt stigende råvarepriser, inflation og høje energipriser førte til, at vi som resten af branchen måtte hæve priserne i 2022. Det er slået igennem på omsætningen, mens indtjeningen på det danske marked ikke er steget,” fortæller Carsten Hänel.
Positive forventninger trods stigende omkostninger
2023 forventningerne til Confectionery & Snacks enheden er positive hos Orkla Danmark med hensyn til videre vækst, men usikkerheden er fortsat stor på grund af den aktuelle verdenssituation med krig i Ukraine og en række følgevirkninger, herunder stadigt stigende indkøbspriser i første halvår af 2023.
”Det er min forventning, at vi i 2023 vil lykkes med yderligere at styrke vores position på markedet inden for chips og snacks, og vi ser også en mulighed for at udvide vores sortiment inden for andre udvalgte snack- og konfekture segmenter,” siger Carsten Hänel.
Fokus på optimering af ressourcer
Selvom 2022 har budt på mange udfordringer har Orkla Danmark fortsat arbejdet med en målrettet reducering af ressourceforbruget i produktionen af chips og snacks – som led i virksomhedens fokus på bæredygtighed.
På virksomhedens to fabrikker i Søndersø, som blandt andet producerer KiMs chips, er der gennem en årrække blevet arbejdet med at udnytte overskudsvarme fra produktionen. Varmtvandsbeholdere er fx erstattet med en gennemløbsvarmeveksler, som sikrer optimal udnyttelse af overskudsvarmen, mens centralvarmeanlæg og ventilationssystemer er optimeret. Som led i et løbende forsøg på at reducere brug af energi har virksomheden i 2022 gjort en målrettet indsats for at reducere gasforbruget til rumopvarmning og varmt vand på udvalgte dele af de to fabrikker.
I 2023 kører Orkla Danmark endnu et projekt – denne gang med henblik på at reducere vandforbruget i chipsproduktionen. Projektet har til formål at minimere vandforbruget i skylningen af kartoflerne, og allerede nu ser man et stort potentiale for reduktion.
Nøgleord
Kontakter
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:
kommunikation.info@orkla.dk
Billeder
Information om Orkla
Om Orkla Danmark
Orkla Danmark blev etableret den 1. marts 2021 gennem en organisatorisk sammenlægning af Orkla Foods Danmark og Orkla Confectionery & Snacks Danmark, men hvor de to enheder forbliver selvstændige, juridiske enheder. Easyfood ejes 90 % af Orkla Foods Danmark og indgår som en selvstændig forretningsenhed i Orkla Danmark.
Orkla Danmark har en stærk brand portefølje med ledende positioner inden for fødevarer og snacking. Vi beskæftiger ca. 630 medarbejdere og har fem fabrikker fordelt i Kolding, Skovlund, Skælskør og Søndersø. Hovedkontoret er placeret i Vallensbæk.
Følg pressemeddelelser fra Orkla
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Orkla
Regnskab 2022: Fremgang i Orkla Foods Danmark trods svære markedsforhold Overskrift1.6.2023 10:20:34 CEST | Pressemeddelelse
Orkla Foods Danmark A/S omfatter nogle af Danmarks mest kendte mærkevarer som Beauvais, Den Gamle Fabrik og Bähncke. Trods et ualmindeligt vanskeligt marked omsatte Orkla Foods Danmark A/S for 956 mio. kr, hvilket er en stigning fra 900 mio. kr. i 2021. Resultatet blev 20 mio. kr. i 2022 mod 15 mio. kr. i 2021.
Odense Marcipan Group vækster - leverer tilfredsstillende resultat4.7.2022 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Odense Marcipan Group – kendt og anerkendt for marcipan og andre ingredienser gennem mere end et århundrede – præsenterer nyt regnskab, som viser, at det i 2021 lykkedes igen at skabe vækst, udnytte synergimuligheder og effektivisere.
Orkla Foods Danmark vækster toplinjen - stigende indkøbspriser presser bundlinjen30.6.2022 10:05:00 CEST | Pressemeddelelse
2021 regnskabet for Orkla Foods Danmark viser en vækst i omsætningen, mens bl.a. stigende indkøbspriser og engangsudgifter resulterer i et fald i årets resultat.
Sund chips- og snackforretning22.6.2022 14:35:00 CEST | Pressemeddelelse
2021 regnskabet for Orkla Confectionery & Snacks Danmark A/S (kendt for bl.a. KiMs og Panda lakrids) er netop offentliggjort og viser fremgang efter svært 2020 regnskabsår.
Orkla investerer i Struer-fabrik og frasælger Struer-brandet til Funkisfood15.12.2021 15:00:16 CET | Pressemeddelelse
Som et resultat af de vækstrater, Orkla oplever på Paulúns-brandet, investerer virksomheden i sin fabrik i Struer. Formålet med investeringen er således at sikre plads og kapacitet til produktionen af granola. Derfor frasælger Orkla samtidig Struer-brandet til Funkisfood.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum