Från 5 till 200 miljoner på tre år: MiR mångdubblade robotförsäljningen 2018

Världens ledande producent av autonoma mobila robotar, Mobile Industrial Robots, har återigen satt omsättningsrekord. Försäljningen av mobila cobotar (d.v.s. kollaborativa robotar) 2018 blev nästan tre gånger så stor som 2017. Många av världens största multinationella koncerner investerar i större flottor av MiR-robotar till sina fabriker runt om i världen. För dem handlar det om att optimera genomloppstiden i en alltmer komplex och föränderlig produktion.

Danska Mobile Industrial Robots på ön Fyn törs sikta mot stjärnorna. Företagets ambitiösa mål var att gå från en omsättning på 75 miljoner år 2017 till 200 miljoner 2018 – ett mål som just nåtts. MiR:s omsättningsrekord på 200 miljoner är inte minst imponerande då verksamheten har vuxit från att 2015 omsätta 5 miljoner.

”Den främsta orsaken till att vi har kunnat växa så pass mycket det senaste året är att vi upplever en enorm efterfrågan från kunder som i högre grad köper flottor i storleksordningen 15–25 MiR-robotar och till allt fler anläggningar. Vi har på allvar fått framgångar hos de riktigt stora aktörerna, som har insett potentialen i att optimera den interna logistiken för att öka konkurrensförmågan. Företag övergår i allt högre grad till agila produktionssystem som ska kunna producera mera skräddarsydda lösningar i mindre upplagor. Det ställer självklart också krav på logistiken, som också ska vara flexibel och lätt att anpassa. Här passar vår användarvänliga teknik in riktigt väl, eftersom den tillgodoser behovet av en agil och flexibel produktionslayout”, säger Thomas Visti.

Majoriteten av den danska robottillverkarens kunder är stora internationella produktionsföretag, och den driftige företagsledaren kan glädja sig åt att det även börjar komma in beställningar från flera av Danmarks största företag.

Toyota väljer också MiR

Bilindustrin såg mycket snabbt potentialen i MiR:s innovativa logistikrobotar, och nu kan även Toyota läggas till listan över de många globala producenter som har sett fördelen med att använda mobila robotar från MiR för att optimera de interna transporterna. Toyota har just investerat i en stor flotta MiR-robotar till en fabrik i USA och använder också de mobila robotarna i andra fabriker i USA och Asien. Samtidigt har den franska jätten Faurecia med 109 000 anställda just ingått ett strategiskt avtal med MiR om ett globalt samarbete.  Med kunder som Volkswagen, PSA Peugeot Citroën, Renault-Nissan, Ford, General Motors, BMW, Daimler, Fiat/Chrysler, Toyota, Hyundai-Kia med flera finns Faurecia på plats i över 300 bilfabriker i över 30 länder.

På MiR:s huvudkontor i Odense är man stolta över det nya samarbetet:

”Vi får nästan dagligen förfrågningar från företag som vill ingå globala avtal med oss. Ett avtal som det med Faurecia om införandet av ett stort antal mobila robotar på olika anläggningar nästa år vittnar om att det finns en enorm potential för våra flexibla, säkra och användarvänliga robotar. Vi ser fram emot att samarbeta och hjälpa Faurecia med att uppnå den överordnade målsättningen om att optimera produktiviteten”, säger Thomas Visti.

Storstilat firande med medarbetarna

Då MiR i november vann den nationella finalen i EY Entrepreneur of the Year lovade Thomas Visti från scenen att segern skulle firas med dunder och brak i december, när alla internationella medarbetare samlas för ett globalt möte i Odense med efterföljande julbord.  Och medarbetarna har mycket att se fram emot. Under företagets medarbetarmöte i dag meddelade Thomas Visti att årets fina resultat ska firas rejält 2019:

”Ett resultat som detta är till stor del medarbetarnas förtjänst, och därför ska de självklart också märka att de är i ett företag med vind i seglen. Förra året var vi på en fantastisk företagsresa till Barcelona där alla danska och internationella medarbetare var på plats. 2019 toppar vi den och bjuder in alla medarbetare till Syditalien i slutet av maj, där vi kommer ha ett par dagar då vi kombinerar arbetsrelaterat innehåll med en mängd sociala teambuilding-aktiviteter, så alla är rätt rustade för att möta det kommande årets målsättningar”, säger Thomas Visti, som förväntar sig att företaget vid den tidpunkten kommer att ha runt 200 medarbetare.

Siktar mot ytterligare tillväxt 2019

Den fortsatta tillväxten innebär att MiR igen under 2019 kommer behöva anställa cirka 100 nya medarbetare, öppna nya kontor och lansera nya produkter.

”Vi kommer inte luta oss tillbaka och vi förväntar oss att återigen avsevärt öka vår omsättning under 2019. Det kommande året kommer vi fokusera på att fortsätta leverera de lösningar som företagen efterfrågar. Det innebär bland annat att vi i samarbete med externa partner kommer erbjuda leasing av våra robotar. Många företag är vana vid att leasa logistiksystem, som traditionella AGV:er och truckar, och i stället lägga sina pengar på kärnverksamheten, och vi tillmötesgår dem nu genom att erbjuda samma finansieringsmodell”, förklarar Thomas Visti.

MiR etablerade 2018 nya lokala kontor för att understödja de lokala marknaderna, och producenten finns nu på plats i New York, San Diego, Frankfurt, Barcelona, Shanghai och Singapore. Men det slutar inte där, utan MiR planerar att öppna ytterligare kontor i USA, i Shenzhen i Kina och i Tokyo i Japan i början av nästa år.

Mobile Industrial Robots grundades 2013 av den erfarne robotutvecklaren Niels Jul Jacobsen, en nyckelfigur i själva uppbyggandet av Danmarks blomstrande internationellt erkända robotkluster. MiR-robotarna är sedan länge väl beprövade, och tusentals rör sig nu runt i den globala industrin och automatiserar interna transporter. MiR har därmed på rekordtid skapat en helt ny marknad. Våren 2018 köptes MiR upp av den ledande leverantören av automatiserad testutrustning, amerikanska Teradyne, som för tre år sedan också köpte danska Universal Robots.

Följ Grouleff Communications

Senaste pressmeddelandena från Grouleff Communications

Kina-klog amerikaner håndplukket il OnRobots ambitiøse satsning i Asien17.7.2019 07:00:00 CESTNyhed

Den danske eksportvirksomhed OnRobot har rekrutteret en unik hybrid-profil til at sikre succes på det asiatiske marked. Han har allerede én gang etableret en dansk robotvirksomhed i den region, og nu skal succesen gentages. James Taylor er født, opvokset og uddannet i USA, mens han primært har gjort karriere i lederstillinger inden for forretningsudvikling og marketing i teknologivirksomheder i Shanghai.

Navnenyt: Blue Ocean Robotics styrkes med garvet robotekspert2.7.2019 07:30:00 CESTNyhed

Blue Ocean Robotics, der udvikler, producerer og sælger servicerobotter indenfor sundhed, hospitality, byggeri og landbrug, har netop ansat Carl Erik Skjølstrup som Vice President of Production på baggrund af hans erfaring fra blandt andet Vestas, LEGO, Newtec og senest Blue Workforce. Dermed sluttes ringen for Carl Erik Skjølstrup, som i 80’erne under sit studium i Japan blev hyret af Lindøværftet til at introducere japanske robotter til miljøet, som siden udviklede sig til den internationalt anerkendte robotklynge i Odense.

Robot-sammenhold i Odense skaber millionværdi28.6.2019 07:30:00 CESTNyhed

Der lå mange milliarder i tegnebøgerne på spring efter en god investering hos de 150 investorer, der gæstede Odense Investor Summit i denne uge. Så de potentielle guldkalve skinnede i rampelyset, da 32 udvalgte danske og internationale virksomheder præsenterede sine visioner på det største arrangement for direkte investeringer i den verdensberømte danske robotklynge. Med en anslået vækst på op til 300 procent inden 2025 udgør den danske robotindustri en unik mulighed for at investere, så interessen var større end nogensinde før.

Virksomheder og ansatte går glip af teknologi-gevinster24.6.2019 07:30:00 CESTNyhed

I den danske industri er der stadig mange tunge løft og opslidende håndtering af paller, selvom fuldautomatiske pallemagasiner og førerløse trucks, AGV’er, kan automatisere hele pallehåndteringen og derved aflaste medarbejderne. Men mange virksomheder tøver desværre med indføre automatiserede teknologier og gør i stedet bare, som de plejer. Også selvom mangel på arbejdskraft banker på døren i hele industrien.