Från 5 till 200 miljoner på tre år: MiR mångdubblade robotförsäljningen 2018

Världens ledande producent av autonoma mobila robotar, Mobile Industrial Robots, har återigen satt omsättningsrekord. Försäljningen av mobila cobotar (d.v.s. kollaborativa robotar) 2018 blev nästan tre gånger så stor som 2017. Många av världens största multinationella koncerner investerar i större flottor av MiR-robotar till sina fabriker runt om i världen. För dem handlar det om att optimera genomloppstiden i en alltmer komplex och föränderlig produktion.

Danska Mobile Industrial Robots på ön Fyn törs sikta mot stjärnorna. Företagets ambitiösa mål var att gå från en omsättning på 75 miljoner år 2017 till 200 miljoner 2018 – ett mål som just nåtts. MiR:s omsättningsrekord på 200 miljoner är inte minst imponerande då verksamheten har vuxit från att 2015 omsätta 5 miljoner.

”Den främsta orsaken till att vi har kunnat växa så pass mycket det senaste året är att vi upplever en enorm efterfrågan från kunder som i högre grad köper flottor i storleksordningen 15–25 MiR-robotar och till allt fler anläggningar. Vi har på allvar fått framgångar hos de riktigt stora aktörerna, som har insett potentialen i att optimera den interna logistiken för att öka konkurrensförmågan. Företag övergår i allt högre grad till agila produktionssystem som ska kunna producera mera skräddarsydda lösningar i mindre upplagor. Det ställer självklart också krav på logistiken, som också ska vara flexibel och lätt att anpassa. Här passar vår användarvänliga teknik in riktigt väl, eftersom den tillgodoser behovet av en agil och flexibel produktionslayout”, säger Thomas Visti.

Majoriteten av den danska robottillverkarens kunder är stora internationella produktionsföretag, och den driftige företagsledaren kan glädja sig åt att det även börjar komma in beställningar från flera av Danmarks största företag.

Toyota väljer också MiR

Bilindustrin såg mycket snabbt potentialen i MiR:s innovativa logistikrobotar, och nu kan även Toyota läggas till listan över de många globala producenter som har sett fördelen med att använda mobila robotar från MiR för att optimera de interna transporterna. Toyota har just investerat i en stor flotta MiR-robotar till en fabrik i USA och använder också de mobila robotarna i andra fabriker i USA och Asien. Samtidigt har den franska jätten Faurecia med 109 000 anställda just ingått ett strategiskt avtal med MiR om ett globalt samarbete.  Med kunder som Volkswagen, PSA Peugeot Citroën, Renault-Nissan, Ford, General Motors, BMW, Daimler, Fiat/Chrysler, Toyota, Hyundai-Kia med flera finns Faurecia på plats i över 300 bilfabriker i över 30 länder.

På MiR:s huvudkontor i Odense är man stolta över det nya samarbetet:

”Vi får nästan dagligen förfrågningar från företag som vill ingå globala avtal med oss. Ett avtal som det med Faurecia om införandet av ett stort antal mobila robotar på olika anläggningar nästa år vittnar om att det finns en enorm potential för våra flexibla, säkra och användarvänliga robotar. Vi ser fram emot att samarbeta och hjälpa Faurecia med att uppnå den överordnade målsättningen om att optimera produktiviteten”, säger Thomas Visti.

Storstilat firande med medarbetarna

Då MiR i november vann den nationella finalen i EY Entrepreneur of the Year lovade Thomas Visti från scenen att segern skulle firas med dunder och brak i december, när alla internationella medarbetare samlas för ett globalt möte i Odense med efterföljande julbord.  Och medarbetarna har mycket att se fram emot. Under företagets medarbetarmöte i dag meddelade Thomas Visti att årets fina resultat ska firas rejält 2019:

”Ett resultat som detta är till stor del medarbetarnas förtjänst, och därför ska de självklart också märka att de är i ett företag med vind i seglen. Förra året var vi på en fantastisk företagsresa till Barcelona där alla danska och internationella medarbetare var på plats. 2019 toppar vi den och bjuder in alla medarbetare till Syditalien i slutet av maj, där vi kommer ha ett par dagar då vi kombinerar arbetsrelaterat innehåll med en mängd sociala teambuilding-aktiviteter, så alla är rätt rustade för att möta det kommande årets målsättningar”, säger Thomas Visti, som förväntar sig att företaget vid den tidpunkten kommer att ha runt 200 medarbetare.

Siktar mot ytterligare tillväxt 2019

Den fortsatta tillväxten innebär att MiR igen under 2019 kommer behöva anställa cirka 100 nya medarbetare, öppna nya kontor och lansera nya produkter.

”Vi kommer inte luta oss tillbaka och vi förväntar oss att återigen avsevärt öka vår omsättning under 2019. Det kommande året kommer vi fokusera på att fortsätta leverera de lösningar som företagen efterfrågar. Det innebär bland annat att vi i samarbete med externa partner kommer erbjuda leasing av våra robotar. Många företag är vana vid att leasa logistiksystem, som traditionella AGV:er och truckar, och i stället lägga sina pengar på kärnverksamheten, och vi tillmötesgår dem nu genom att erbjuda samma finansieringsmodell”, förklarar Thomas Visti.

MiR etablerade 2018 nya lokala kontor för att understödja de lokala marknaderna, och producenten finns nu på plats i New York, San Diego, Frankfurt, Barcelona, Shanghai och Singapore. Men det slutar inte där, utan MiR planerar att öppna ytterligare kontor i USA, i Shenzhen i Kina och i Tokyo i Japan i början av nästa år.

Mobile Industrial Robots grundades 2013 av den erfarne robotutvecklaren Niels Jul Jacobsen, en nyckelfigur i själva uppbyggandet av Danmarks blomstrande internationellt erkända robotkluster. MiR-robotarna är sedan länge väl beprövade, och tusentals rör sig nu runt i den globala industrin och automatiserar interna transporter. MiR har därmed på rekordtid skapat en helt ny marknad. Våren 2018 köptes MiR upp av den ledande leverantören av automatiserad testutrustning, amerikanska Teradyne, som för tre år sedan också köpte danska Universal Robots.

Blue Ocean Robotics vinder international top-pris23.5.2019 09:00:24 CESTNyhed

Danske Blue Ocean Robotics, som fremstiller servicerobotter indenfor sundhed, hotel, byggeri og landbrug, vandt i nat en af verdens mest prestigefyldte priser indenfor robotbranchen, IERA Award 2019. Virksomheden i Odense var nomineret for UVD Robot, en UV desinfektionsrobot, som øger patientsikkerhed ved at reducere risikoen for kontakt med bakterier og andre skadelige mikroorganismer. Hospitaler kan med UV desinfektionsrobotten garantere 99.99% desinficerede patientstuer og dermed en markant reduceret risiko for hospitalsrelaterede infektioner til patienter, personale og pårørende.

Dansk mobil robot løser 3 udfordringer på amerikansk fabrik23.5.2019 06:30:00 CESTNyhed

Cabka Group har hovedkontor i Tyskland og har seks fabrikker i Europa og én i Missouri, Nordamerika, hvor postindustrielt plast genbruges til paller. Fabrikken er i drift døgnet rundt og producerer omkring 5.000 paller om dagen. Cabka er udfordret af mangel på arbejdskraft og af, at stor udskiftning af midlertidige arbejdere fører til dyr nedetid. MiR500 er derfor en vigtig komponent i en ny og fuldautomatisk produktionslinje, som vil blive genskabt flere steder i virksomheden for at minimere afhængigheden af midlertidige arbejdere og samtidig forbedre produktkvaliteten og arbejdernes sikkerhed.

Blue Ocean Robotics nomineret til international top award22.5.2019 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Danske Blue Ocean Robotics, som fremstiller servicerobotter indenfor sundhed, hotel, byggeri og landbrug, er nomineret til en af verdens mest prestigefyldte priser indenfor robotbranchen, IERA Award 2019. Virksomheden i Odense er nomineret for UVD Robot, en UV desinfektionsrobot, som øger patientsikkerhed ved at reducere risikoen for kontakt med bakterier, vira og andre skadelige mikroorganismer. Hospitaler kan med UV desinfektionsrobotten garantere 99.99% desinficerede patientstuer og dermed en markant reduceret risiko for hospitalsrelaterede infektioner til patienter, personale og pårørende.

Mobile robotter på sygehuse giver store besparelser og højere kvalitet21.5.2019 06:30:00 CESTNyhed

På danske sygehuse giver mobile robotter både forhøjet kvalitet, som flere varme hænder og bedre hygiejne og besparelser i lønudgifter og bygningsvedligehold. De effektive små robotter kører nu roligt rundt på sygehuse og plejehjem i Sønderborg, Odense, Køge, Herlev, Vejle, Brande, Hvidovre Gladsaxe, Aabenraa og Brande. Mobile robotter fra for eksempel Mobile Industrial Robots (MiR) sparer både personalet for mange skridt og sundhedssektoren for mange penge, når de tilbagelægger op til 15 km om dagen med sterile instrumenter, mad, sengetøj eller andre fornødenheder.