Fra Liverpool F.C. til Gistrup Skole: Dansk sportsrobot accelererer under corona

Tingene har på ingen måde stået stille hos Turf Tank i Hjørring, selvom sportsverdenen globalt i månedsvis har været stækket af corona-restriktioner. Robotfirmaet satte alle kræfter ind på at toptrimme virksomheden i enhver henseende under nedlukningen. Det har lønnet sig.

Sportsverdenen har responderet enormt positivt på Turf Tanks nye abonnementsmodel, hvor kunderne får en forudsigelig fast månedlig pris på automatisering af deres baneopstregning.

På trods af tre-fire måneder med stort set ingen aktivitet som følge af COVID-19, ligger Turf Tanks omsætning 45 procent højere end sidste års omsætning for samme periode, altimens ordrebeholdningen er 200 procent større. Det er lykkedes til trods for, at Turf Tanks allerstørste marked, USA, fortsat er særdeles underdrejet i langt de fleste stater.

Efterspørgslen er der, og markederne har responderet enormt positivt på Turf Tanks nye abonnementsmodel, hvor kunderne får en forudsigelig fast månedlig pris på automatisering af deres baneopstregning. Automatiseret opstregning opnår stadigt større interesse, og den fremtidige vækst skal i høj grad findes på tværs af niveauer og budgetter. Kunderne spænder i dag fra Premier League hos Liverpool og Manchester City, Superligaklubberne FCK og AGF herhjemme, men for i større og større grad, hos lokale klubber, kommuner og skoler i USA og Europa.

Den danske robot har også fået nye roller: som maskot, hvor Turf Tank wrapper robotter i folie med farver og logoer, så f.eks. universiteter i Alabama, Georgia og Florida også kan bruge deres robot som omkringkørende reklamesøjle for deres holdet, når den alligevel kører rundt på sportsanlæggene og opstreger før kampene. Og som logooptegningsrobot, hvor skoler og klubber kan skrive tekster og optegne logoer på selve banerne

Salg og service uden at være der

Turf Tank fik ny ledelse i starten af 2020, og CEO Olav Bjørn Jørgensen valgte at se corona-nedlukningen i foråret 2020 som en oplagt mulighed for at sætte ekstra tempo på den planlagte opgradering og digitalisering af alle arbejdsgange i virksomheden

Vi har faktisk lavet en ny virksomhed i år. Før var det en startup-virksomhed. Nu har vi bygget en skalerbar vækstvirksomhed med en ny organisation samt strømlinede digitale processer og systemer. Corona har krævet en ny måde at tænke salg med færre fysiske demonstrationer, hvorfor Turf Tank har etableret nye Digitale Inside Sales kontorer både i København og Omaha, USA. Vi er lykkedes med at igangsætte adskillige robotter rundt omkring i verden uden at besøge kunderne. Tidligere brugte vi flere dage hos hver ny kunde på at installere og sætte op. Nu kan det klares på distancen, fordi vi har udviklet digitale redskaber til selvbetjening, support og live produktdemonstration. Den omstilling giver os kæmpe effektivisering. Alt i alt står vi nu langt stærkere end før, siger Olav Bjørn Jørgensen.

Robotopstregning er fortsat nyt, og Turf Tanks egentlige konkurrent er den traditionelle manuelle opstregningsmaskine, som skubbes rundt på grønsværen af en medarbejder, som også varetager selve opmålingen manuelt. Indenfor markeder som USA, Storbritanien og Tyskland, vurderer Turf Tank, at man i dag fortsat sidder på under 1% af markedspotentialet. Langs størstedelen af verdens markeder er fortsat ikke udforsket. På baggrund af en video af Turf Tank robotten - der de seneste dage er gået viralt på Facebook med mere end 12 mio views – vælter det for tiden ind med kontakter og forespørgsler fra hele verden.

Coronakrisen gav nye roller til robotterne

I nogle sportsklubber varetager forældre til spillere opstregningsopgaven som frivilligt arbejde; Imidlertid har corona også medført salg af robotter til flere af disse klubber, fordi forældre ikke må færdes på sportsanlæggene.

I parker og andre offentlige områder har myndighederne i Holland, Danmark og USA valgt at bruge de danske opstregningsrobotter til at optegne ”corona-cirkler” til at understøtte sikker afstand mellem forskellige grupper af besøgende.

Efter opkøb af sit amerikanske datterselskab i starten af året er hele selskabet nu blevet slået sammen under navnet Turf Tank. Tidligere hed det danske moderselskab Intelligent Marking.

Staben tæller nu 17 ansatte i USA, 5 i København og 16 på hovedkontoret i Hjørring, hvor al firmaets robotproduktion og produktudvikling finder sted. I september 2020 forventer Turf Tank, foruden en række nye erfarne robotingeniører der hentes ind fra rundt omkring i verden, at se endnu flere nye ansigter i Hjørring, når grupper af studerende fra Aalborg Universitet rykker ind i virksomheden, som en del af en netop indgået Strategisk Samarbejde med AAU, for at lave projekter og tilføre masser af nye ideer.

Turf Tank har netop offentliggjort sit 2019-regnskab, der som forventet lander på et negativt resultat på 4,8 millioner kroner som følge af interne restruktureringer samt etablering af abonnementsmodellen, der mindsker initialindtægten, men i stedet sikrer en opbygning af kontraktværdi fra kunderne.

Den 34-årige CEO Olav Bjørn Jørgensen blev headhuntet som CEO for Turf Tank og kom fra en international karriere først hos McKinsey&Company og herefter som topchef for iværksættervirksomhed i elcykelbranchen i Holland. Han arbejder nu i Hjørring, København og i resten af verden.
I parker og andre offentlige områder har myndighederne i Holland, Danmark og USA fået den ide at bruge de danske opstregningsrobotter til at optegne ”corona-cirkler” til at understøtte sikker afstand mellem forskellige grupper af besøgende.
Turf Tanks kunder spænder i dag fra Premier League hos Liverpool og Manchester City, Superligaklubberne FCK og AGF herhjemme, men for i større og større grad, hos lokale klubber, kommuner og skoler i USA og Europa.
Der er utalige sportsanlæg i verden, som Turf Tank kan opstrege. Her ligger der et gigantisk potentiale af manuelt arbejde, som verdens første opstregningsrobot med millimeterpræcision kan automatisere. Løsningen frigør tid og sikrer, at sportsanlæggenes linjer står skarpt og nøjagtigt hver gang, der skal spilles på banerne.
Verdens første opstregningsrobot, Turf Tank ONE, blev opfundet i Hjørring i 2015. Robotten kan opstrege baner til en bred vifte af sportsgrene, heriblandt fodbold, baseball, rugby, amerikansk fodbold, hockey, løbebaner og lacrosse.

15 lovende robotselskaber inviterer nye investorer ombord ved event i Europas robothovedstad3.12.2020 13:30:44 CETPressemeddelelse

Nye investorer får nu mulighed for at blive medejere af stærke robotteknologier, udviklet af 15 forskellige robotvirksomheder fra Danmark, Spanien, Schweiz, Polen, Sverige, Norge og Israel. Startups i robothovedstaden i Europa, Odense, har på blot 5 år tiltrukket mere end seks milliarder risikovillige kroner. I år får de lokale danske robotiværksættere selskab af virksomheder fra RobotUnion Super Stars; Der er tale om finalister fra det paneuropæiske robotaccelerationsprogram. Målet med Odense Investor Summit er matchmaking mellem cremen af kapitalsøgende danske iværksættere mødes og internationale topinvestorer på udkig efter det næste robot-guldæg. Sponsor for begivenheden er Vækstfonden, den danske stats investeringsfond.

SCAPE Easy-Picker kan nu købes gennem Universal Robots’ globale netværk af forhandlere og integratorer  9.11.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I september lancerede Scape Technologies SCAPE Easy-Picker, der er en ny brugervenlig bin-picking løsning, der gør det nemt og rentabelt for små og mellemstore virksomheder at investere i automatisering og dermed frigøre mandetimer, der kan bruges på værdiskabende og mere komplekse opgaver. Den nye SCAPE Easy-Picker løsning er nu certificeret af Universal Robots, som en UR+ standard.

Styrk bundlinjen - nu kan det betale sig for SMV’er at automatisere manuelle pluk af emner i kasser22.9.2020 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Scape Technologies’ løsninger er ikke forbeholdt store industrivirksomheder. Scape lancerer nu en ny brugervenlig bin-picker, der gør det nemt at øge produktiviteten og samtidig forbedre medarbejdernes fysiske arbejdsmiljø til en pris, der også gør det rentabelt for små virksomheder og virksomheder uden automatiseringserfaring. Nyskabelsen SCAPE Easy-Picker frigør mandetimer brugt på manuelle pluk af emner i kasser; tid som i stedet kan bruges på mere komplekse og værdiskabende opgaver.

Strengthen your bottom line – it is now very worthwhile for SMBs to automate manual picking of parts or components in boxes and bins22.9.2020 07:00:00 CESTPress release

Scape Technologies’ solutions are no longer mainly suited for large industrial enterprises. A new user friendly bin-picker is now introduced by Scape, making it both simple and affordable for everyone to increase productivity. Additionally the physical work environment is greatly improved for the manual workforce. All at a very affordable and economically viable price for small enterprises without prior automation experience. The new SCAPE Easy-Picker releases valuable man-hours from picking parts out of boxes – time much better utilized in complex and value creating tasks.

Danmarks største automationshus køber Blaaholms serviceafdeling11.9.2020 08:57:25 CESTPressemeddelelse

Automationshuset BILA A/S i Nykøbing Mors overtager serviceafdelingen hos automationsvirksomheden Blaaholm med hovedkontor i Esbjerg. Med opkøbet styrker BILA sin position inden for service & support på automatiseret produktionsudstyr, og planen er at etablere et lokalt kontor i Varde til servicering af Blaaholms nuværende kunder og BILAs kunder i Syddanmark. Opkøbet er et godt match til BILAs ekspansion inden for global service, ligesom der er god synergi med BILAs eksisterende Wind Solutions division.

Ekspansion: BILA køber REO-PACK8.9.2020 07:00:00 CESTNyhed

Danmarks største automationshus bliver endnu større og endnu stærkere inden for automationsprodukter. Med opkøbet af Danmarks største specialfabrik af strækfoliemaskiner i Mariager kan BILA nu tilbyde industrikunder i ind- og udland en komplet automationsløsning pakning, palletering og til slutfoliering og labeling af pallen. REO-PACKs strækfilmviklere og etiketteringsløsninger fuldender hermed paletten i BILA Group. Opkøbet er et led i den internationale ekspansion, BILA er i fuld gang med i Europa og USA.