Fra Liverpool F.C. til Gistrup Skole: Dansk sportsrobot accelererer under corona

Tingene har på ingen måde stået stille hos Turf Tank i Hjørring, selvom sportsverdenen globalt i månedsvis har været stækket af corona-restriktioner. Robotfirmaet satte alle kræfter ind på at toptrimme virksomheden i enhver henseende under nedlukningen. Det har lønnet sig.

Sportsverdenen har responderet enormt positivt på Turf Tanks nye abonnementsmodel, hvor kunderne får en forudsigelig fast månedlig pris på automatisering af deres baneopstregning.

På trods af tre-fire måneder med stort set ingen aktivitet som følge af COVID-19, ligger Turf Tanks omsætning 45 procent højere end sidste års omsætning for samme periode, altimens ordrebeholdningen er 200 procent større. Det er lykkedes til trods for, at Turf Tanks allerstørste marked, USA, fortsat er særdeles underdrejet i langt de fleste stater.

Efterspørgslen er der, og markederne har responderet enormt positivt på Turf Tanks nye abonnementsmodel, hvor kunderne får en forudsigelig fast månedlig pris på automatisering af deres baneopstregning. Automatiseret opstregning opnår stadigt større interesse, og den fremtidige vækst skal i høj grad findes på tværs af niveauer og budgetter. Kunderne spænder i dag fra Premier League hos Liverpool og Manchester City, Superligaklubberne FCK og AGF herhjemme, men for i større og større grad, hos lokale klubber, kommuner og skoler i USA og Europa.

Den danske robot har også fået nye roller: som maskot, hvor Turf Tank wrapper robotter i folie med farver og logoer, så f.eks. universiteter i Alabama, Georgia og Florida også kan bruge deres robot som omkringkørende reklamesøjle for deres holdet, når den alligevel kører rundt på sportsanlæggene og opstreger før kampene. Og som logooptegningsrobot, hvor skoler og klubber kan skrive tekster og optegne logoer på selve banerne

Salg og service uden at være der

Turf Tank fik ny ledelse i starten af 2020, og CEO Olav Bjørn Jørgensen valgte at se corona-nedlukningen i foråret 2020 som en oplagt mulighed for at sætte ekstra tempo på den planlagte opgradering og digitalisering af alle arbejdsgange i virksomheden

Vi har faktisk lavet en ny virksomhed i år. Før var det en startup-virksomhed. Nu har vi bygget en skalerbar vækstvirksomhed med en ny organisation samt strømlinede digitale processer og systemer. Corona har krævet en ny måde at tænke salg med færre fysiske demonstrationer, hvorfor Turf Tank har etableret nye Digitale Inside Sales kontorer både i København og Omaha, USA. Vi er lykkedes med at igangsætte adskillige robotter rundt omkring i verden uden at besøge kunderne. Tidligere brugte vi flere dage hos hver ny kunde på at installere og sætte op. Nu kan det klares på distancen, fordi vi har udviklet digitale redskaber til selvbetjening, support og live produktdemonstration. Den omstilling giver os kæmpe effektivisering. Alt i alt står vi nu langt stærkere end før, siger Olav Bjørn Jørgensen.

Robotopstregning er fortsat nyt, og Turf Tanks egentlige konkurrent er den traditionelle manuelle opstregningsmaskine, som skubbes rundt på grønsværen af en medarbejder, som også varetager selve opmålingen manuelt. Indenfor markeder som USA, Storbritanien og Tyskland, vurderer Turf Tank, at man i dag fortsat sidder på under 1% af markedspotentialet. Langs størstedelen af verdens markeder er fortsat ikke udforsket. På baggrund af en video af Turf Tank robotten - der de seneste dage er gået viralt på Facebook med mere end 12 mio views – vælter det for tiden ind med kontakter og forespørgsler fra hele verden.

Coronakrisen gav nye roller til robotterne

I nogle sportsklubber varetager forældre til spillere opstregningsopgaven som frivilligt arbejde; Imidlertid har corona også medført salg af robotter til flere af disse klubber, fordi forældre ikke må færdes på sportsanlæggene.

I parker og andre offentlige områder har myndighederne i Holland, Danmark og USA valgt at bruge de danske opstregningsrobotter til at optegne ”corona-cirkler” til at understøtte sikker afstand mellem forskellige grupper af besøgende.

Efter opkøb af sit amerikanske datterselskab i starten af året er hele selskabet nu blevet slået sammen under navnet Turf Tank. Tidligere hed det danske moderselskab Intelligent Marking.

Staben tæller nu 17 ansatte i USA, 5 i København og 16 på hovedkontoret i Hjørring, hvor al firmaets robotproduktion og produktudvikling finder sted. I september 2020 forventer Turf Tank, foruden en række nye erfarne robotingeniører der hentes ind fra rundt omkring i verden, at se endnu flere nye ansigter i Hjørring, når grupper af studerende fra Aalborg Universitet rykker ind i virksomheden, som en del af en netop indgået Strategisk Samarbejde med AAU, for at lave projekter og tilføre masser af nye ideer.

Turf Tank har netop offentliggjort sit 2019-regnskab, der som forventet lander på et negativt resultat på 4,8 millioner kroner som følge af interne restruktureringer samt etablering af abonnementsmodellen, der mindsker initialindtægten, men i stedet sikrer en opbygning af kontraktværdi fra kunderne.

Den 34-årige CEO Olav Bjørn Jørgensen blev headhuntet som CEO for Turf Tank og kom fra en international karriere først hos McKinsey&Company og herefter som topchef for iværksættervirksomhed i elcykelbranchen i Holland. Han arbejder nu i Hjørring, København og i resten af verden.
I parker og andre offentlige områder har myndighederne i Holland, Danmark og USA fået den ide at bruge de danske opstregningsrobotter til at optegne ”corona-cirkler” til at understøtte sikker afstand mellem forskellige grupper af besøgende.
Turf Tanks kunder spænder i dag fra Premier League hos Liverpool og Manchester City, Superligaklubberne FCK og AGF herhjemme, men for i større og større grad, hos lokale klubber, kommuner og skoler i USA og Europa.
Der er utalige sportsanlæg i verden, som Turf Tank kan opstrege. Her ligger der et gigantisk potentiale af manuelt arbejde, som verdens første opstregningsrobot med millimeterpræcision kan automatisere. Løsningen frigør tid og sikrer, at sportsanlæggenes linjer står skarpt og nøjagtigt hver gang, der skal spilles på banerne.
Verdens første opstregningsrobot, Turf Tank ONE, blev opfundet i Hjørring i 2015. Robotten kan opstrege baner til en bred vifte af sportsgrene, heriblandt fodbold, baseball, rugby, amerikansk fodbold, hockey, løbebaner og lacrosse.

Danmarks største automationshus køber Blaaholms serviceafdeling11.9.2020 08:57:25 CESTPressemeddelelse

Automationshuset BILA A/S i Nykøbing Mors overtager serviceafdelingen hos automationsvirksomheden Blaaholm med hovedkontor i Esbjerg. Med opkøbet styrker BILA sin position inden for service & support på automatiseret produktionsudstyr, og planen er at etablere et lokalt kontor i Varde til servicering af Blaaholms nuværende kunder og BILAs kunder i Syddanmark. Opkøbet er et godt match til BILAs ekspansion inden for global service, ligesom der er god synergi med BILAs eksisterende Wind Solutions division.

Ekspansion: BILA køber REO-PACK8.9.2020 07:00:00 CESTNyhed

Danmarks største automationshus bliver endnu større og endnu stærkere inden for automationsprodukter. Med opkøbet af Danmarks største specialfabrik af strækfoliemaskiner i Mariager kan BILA nu tilbyde industrikunder i ind- og udland en komplet automationsløsning pakning, palletering og til slutfoliering og labeling af pallen. REO-PACKs strækfilmviklere og etiketteringsløsninger fuldender hermed paletten i BILA Group. Opkøbet er et led i den internationale ekspansion, BILA er i fuld gang med i Europa og USA.

Odense rykker topevent helt tæt på Europas robotinvestorer3.9.2020 12:02:00 CESTNyhed

Startups i Danmarks robothovedstad Odense har på blot 5 år tiltrukket sammenlagt 6 milliarder risikovillige kroner. Det vækker international opsigt, og derfor rykker det stærke danske matchmaking-event Odense Investor Summit i 2020 til Europas største robotmesse, Automatica i München. Her vil Odense Investor Summit bygge bro mellem cremen af kapitalsøgende danske iværksættere og internationale topinvestorer på udkig efter det næste robot-guldæg. Nu kan de danske iværksættere ansøge om at pitche på Automatica.

Robotindustriens næste milliardfirma hyrer investor som CEO27.8.2020 08:36:45 CESTPressemeddelelse

Når ordreforespørgsler pibler ind fra industrien i Indien, USA, Kina og Europa, så vokser kravene til skalering af virksomheden på tilsvarende stejlt. Derfor tiltræder en kommercielt stærk international profil nu i robotfirmaet Cobot Lift. Slagelsefirmaets investor, Henrik Elm Gulløv bliver ny CEO i virksomheden og bidrager dermed med erfaring fra en karriere på alle kontinenter som tidligere leder i Shell-koncernen. Samtidig fordobles firmaets stab, mens stifter og medejer Flemming Truelsen Bischoff kan fokusere fuldt ud på Cobot Lifts teknologi.

Robotinvestoren Thomas Visti samler Danmarks mest modige iværksættere i nyt fællesskab12.8.2020 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Med opbakning fra tech-giganten Teradyne realiserer det succesrige robot-ikon Thomas Visti nu en ny drøm midt i Danmark, hvor godt 100 entreprenante mennesker vil skabe udvikling og international vækst. De første iværksættere er allerede flyttet ind hos VISTI UNLIMITED i Odense. Her får de let adgang til strategisk rådgivning fra en profil, der på egen krop har erfaret, hvordan man bygger globale vækstkometer op helt fra bunden og exitter dem for milliardbeløb.

Robotics investor Thomas Visti brings together Denmark’s most enterprising entrepreneurs12.8.2020 07:00:00 CESTPress release

With backing from the tech giant TERADYNE, the successful robotics icon Thomas Visti is realizing a new dream in the middle of Denmark, where well over 100 entrepreneurs will facilitate development and international growth. The first entrepreneurs have already moved in at VISTI UNLIMITED in Odense, where they have easy access to strategic advice from Visti on building global high-growth enterprises from scratch and exiting them for billions.